10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
Allereerst, dit is geen uitputtende lijst met handige hulpmiddelen. Het is slechts een selectie. Zeker de moeite om je eens in te verdiepen, want hoe sneller en soepeler een ontruiming verloopt, hoe veiliger jouw medewerkers en bezoekers zijn. Daar draagt oefenen ook aan bij. Plan daarom minimaal 1x per jaar een ontruimingsoefening in.
1. Taakkaarten
Op taakkaarten staat precies omschreven welke taken er uitgevoerd moeten worden tijdens een ontruiming. Deze deelt de ploegleider uit. Zo is het voor iedere BHV’er glashelder wat hij of zij moet doen. Een handig geheugensteuntje in momenten vol adrenaline en stress. Welke kaart iemand krijgt, verschilt per situatie. Deze kaarten zijn bedrijfsspecifiek. Ook de volgorde van uitvoering is belangrijk; vaak staat op de kaart of deze taak prioriteit 1 of 2 is. Weten hoe dit in de praktijk werkt? Viking Life-Saving Equipment vertelt erover in deze klantcase..
2. Portofoon
Portofoons zijn handige communicatiemiddelen, ook tijdens een ontruiming. Denk bijvoorbeeld aan afstemmen of er daadwerkelijk brand is, welke ruimtes er ontruimd zijn, of je zelf veilig bent, of er een slachtoffer is en of je eventueel hulp nodig hebt. Portofoons helpen echter alleen als iedereen er goed mee weet om te gaan. Wil je het BHV-team goed voorbereiden, voor een zo optimaal mogelijke communicatie? Check dan de workshop portofoongebruik.
3. BHV-sleutelbos
Tijdens een ontruiming moet je vaak bepaalde ruimtes in om deze te controleren of af te sluiten. Sommige ruimtes gaan automatisch van het slot bij een brandalarm, maar helaas is dat niet altijd zo. Dan heb je sleutels of een loper nodig om deze deuren te openen. Ook heb je vaak een reset-sleutel nodig om de handbrandmelder uit te zetten, als de calamiteit is verholpen. In dit geval is een BHV-sleutelbos met daaraan alle sleutels onmisbaar.
4. Deurhangers
Sommige bedrijven gebruiken tijdens een ontruiming deurhangers. Deze kan je meenemen als je een pand gaat ontruimen en aan de deur hangen van een ruimte waarvan je zeker weet dat deze leeg is. Het voordeel? Je voorkomt dat een ruimte dubbel gecontroleerd wordt en bespaart zo cruciale tijd. Want iedere seconde telt!
5. Evacuatiestoel of -matras
Niet iedereen kan zelf trappen belopen, bijvoorbeeld mensen in een rolstoel. En bij een brand mag je de lift niet gebruiken. Dan heb je een evacuatiestoel- of matras nodig. Het is belangrijk om hier regelmatig mee te oefenen, zodat de BHV’er bij een echte ontruiming niet eerst een complete instructie hoeft te lezen. Meer leren over een evacuatiestoel? Bekijk dan de workshop Evacuatiestoel.
6. Megafoon
Is er veel herrie of heb je een boodschap voor een grote groep mensen? Dan kom je vaak niet boven het geroezemoes uit. Een megafoon versterkt jouw stem en helpt je om luid en duidelijk een boodschap door te geven. Zo kan je mensen makkelijker instructies geven, veilig houden en naar de juiste verzamelplaats begeleiden.
7. Evacuatietouw
Een evacuatietouw is erg handig bij kinderopvang en op scholen. Dit touw houden de kinderen vast tijdens de ontruiming naar buiten. Zo weet je zeker dat alle kinderen meelopen. Tip: oefen dit regelmatig. Zo raken de kinderen hieraan gewend en levert dit minder stress op als er echt iets aan de hand is.
8. BHV-hesjes
Zorg dat je als BHV’er goed zichtbaar en herkenbaar bent! Trek daarom altijd een BHV-hesje aan tijdens een calamiteit. Deze hesjes hebben felle kleuren en reflecterende stroken. Fijn voor collega’s, de ploegleider en de brandweer.
9. BHV-tas
In de BHV-tas vind je verschillende spullen die je kan gebruiken tijdens een ontruiming. Denk aan: verbandsetjes, een klein blusmiddel, schroevendraaier, een zaklamp of hoofdlampje, een hesje, schrijfgerei, een portofoon, deurhangers, losse pleisters, ontruimingsplattegrond en onderkoelingsdeken. Dit is voor ieder bedrijf anders. Zo zitten er bij zwembaden vaak meerdere onderkoelingsdekens in, voor als bezoekers in zwemkleding naar buiten moeten. En bij de kinderopvang een rol koekjes om kinderen buiten gerust te stellen en bezig te houden.
10. EHBO-koffer en AED
Een EHBO-koffer neem je voor de zekerheid mee naar buiten tijdens een ontruiming. Hier zitten middelen in die je kan gebruiken zoals bijvoorbeeld verband en een onderkoelingsdeken. Ook een AED neem je voor de zekerheid mee naar buiten. Mocht iemand onwel worden, dan heb je deze vast bij de hand.
De juiste ontruiming-skills!
Hulpmiddelen zijn handig tijdens een ontruiming. Maar, een soepele ontruiming valt of staat met de inzet van een goed werkend BHV-team. En dat kun je alleen maar voor elkaar krijgen door BHV’ers goed voor te bereiden en te trainen. Wij hebben een uitgebreid aanbod cursussen, ook over ontruimen, en leren jouw BHV-helden graag hoe ze de genoemde hulpmiddelen efficiënt kunnen gebruiken. Meer weten? Lees meer over een ontruimingsoefening.
Lees meer
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheidOrganisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.