Vijf tips om jouw BHV'ers extra te waarderen
Een keer per jaar is het tijd om je BHV’ers eens extra in het zonnetje te zetten. En dit is niet helemaal onlogisch, aangezien alle BHV’ers er mede voor zorgen dat de veiligheid in de organisatie gewaarborgd blijft. De enige vraag die nu overblijft is: hoe zorg je ervoor dat je ze de waardering geeft die ze verdienen? In dit artikel delen wij een aantal tips om vóór en tijdens de Dag van de BHV jouw BHV’ers extra te bedanken.
Tip 1: geef jouw BHV’ers een (extra) podium
Het hebben van BHV’ers binnen een bedrijf wordt vaak voor lief genomen. Het is echter, door onder andere personeelstekorten en hybride werken, steeds minder vanzelfsprekend om een volledig BHV team te hebben.
Hierom is het belangrijk om extra aandacht te geven aan de BHV’ers die mede verantwoordelijk zijn voor het waarborgen van de veiligheid binnen het bedrijf. Duidelijk intern communiceren wie de BHV’ers zijn is een stap in de goede richting.
Hoe pak je dit aan? Je kunt een mail rondsturen met een reminder: dit zijn onze BHV’ers en wij zijn trots op ze. Je kunt ook onze posters downloaden. Er zijn verschillende posters, waarmee je duidelijk maakt wie jouw BHV'er zijn. In de toolkit van de Dag van de BHV vind je ook een poster. Deze poster kun je aanvullen met de naam en de foto van jouw BHV'er.
Hierom is het belangrijk om extra aandacht te geven aan de BHV’ers die mede verantwoordelijk zijn voor het waarborgen van de veiligheid binnen het bedrijf. Duidelijk intern communiceren wie de BHV’ers zijn is een stap in de goede richting.
Hoe pak je dit aan? Je kunt een mail rondsturen met een reminder: dit zijn onze BHV’ers en wij zijn trots op ze. Je kunt ook onze posters downloaden. Er zijn verschillende posters, waarmee je duidelijk maakt wie jouw BHV'er zijn. In de toolkit van de Dag van de BHV vind je ook een poster. Deze poster kun je aanvullen met de naam en de foto van jouw BHV'er.
Tip 2: download de toolkit van de Dag van de BHV
De Dag van de BHV, waarmee BHV.NL vanaf dit jaar partner is, heeft een toolkit speciaal voor jouw BHV’ers. In deze toolkit vind je verschillende uitingen om jouw dank aan jouw BHV’ers zowel extern als intern te communiceren.
Zo zitten er in de toolkit bedankposts. Deze kun je natuurlijk printen en ophangen, maar ze zijn eigenlijk bedoeld om te delen op Social Media. Zo laat je online en extern weten dat je niet alleen veiligheid hoog op de agenda hebt staan, maar ook dat je jouw BHV’ers extra waardeert.
Zo zitten er in de toolkit bedankposts. Deze kun je natuurlijk printen en ophangen, maar ze zijn eigenlijk bedoeld om te delen op Social Media. Zo laat je online en extern weten dat je niet alleen veiligheid hoog op de agenda hebt staan, maar ook dat je jouw BHV’ers extra waardeert.
Tip 3: ga in gesprek met jouw BHV’ers
Extra aandacht geven aan de benodigdheden van jouw BHV-team is van groot belang. Kortom: ga in gesprek. Wat merken zij op? Wat hebben zij nodig?
Natuurlijk is het altijd van belang om ervoor te zorgen dat jouw team bewust is van alle taken en van de takenverdeling binnen het team, maar hier extra aandacht aan schenken zorgt voor meer duidelijkheid en meer vertrouwen binnen het team én binnen de organisatie.
Natuurlijk is het altijd van belang om ervoor te zorgen dat jouw team bewust is van alle taken en van de takenverdeling binnen het team, maar hier extra aandacht aan schenken zorgt voor meer duidelijkheid en meer vertrouwen binnen het team én binnen de organisatie.
Tip 4: organiseer een ontbijt, lunch of borrel speciaal voor jouw BHV’ers
Iets extra’s doen voor jouw BHV’ers kan natuurlijk het hele jaar door, maar zeker op de Dag van de BHV is het leuk om iets extra’s te organiseren. Dit kan op verschillende manieren.
Denk hierbij aan een gezamenlijk ontbijt, om de dag goed te beginnen. Je kunt ook een lunch organiseren. Het voordeel aan een lunch, is dat werknemers tijdens standaard kantooruren vaak moeten lunchen. Naast een ontbijt of een lunch kun je natuurlijk ook een borrel speciaal voor de BHV’ers organiseren.
Een ontbijt, lunch en borrel kunnen natuurlijk op kantoor gepland worden. Dan is het wellicht leuk om bijvoorbeeld extra posters of vlaggen op te hangen, als extra blijk van waardering. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het ontbijt, de lunch en de borrel ook op locatie te plannen.
Denk hierbij aan een gezamenlijk ontbijt, om de dag goed te beginnen. Je kunt ook een lunch organiseren. Het voordeel aan een lunch, is dat werknemers tijdens standaard kantooruren vaak moeten lunchen. Naast een ontbijt of een lunch kun je natuurlijk ook een borrel speciaal voor de BHV’ers organiseren.
Een ontbijt, lunch en borrel kunnen natuurlijk op kantoor gepland worden. Dan is het wellicht leuk om bijvoorbeeld extra posters of vlaggen op te hangen, als extra blijk van waardering. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om het ontbijt, de lunch en de borrel ook op locatie te plannen.
Tip 5: geef ze iets extra’s, zoals een cadeaubon of een goodiebag
Werknemers die iets extra’s doen, verdienen een extra bedankje. Dit kun je doen in de vorm van bijvoorbeeld een cadeaubon. Het is wel verstandig om een cadeaubon te geven waar mensen écht iets aan hebben of iets mee kunnen.
Naast een cadeaubon, kun je natuurlijk ook een goodiebag samenstellen. Heb je binnen het bedrijf leuke dingen liggen, zoals een branded waterfles, vul hier dan de goodiebag mee. Het is ook leuk om deze goodiebag aan te vullen met iets eetbaars en een kaart, waar je in beschrijft waarom je zo dankbaar bent voor jouw BHV’ers.
Naast een cadeaubon, kun je natuurlijk ook een goodiebag samenstellen. Heb je binnen het bedrijf leuke dingen liggen, zoals een branded waterfles, vul hier dan de goodiebag mee. Het is ook leuk om deze goodiebag aan te vullen met iets eetbaars en een kaart, waar je in beschrijft waarom je zo dankbaar bent voor jouw BHV’ers.
Waardering door te trainen
Bij waardering komt ook het goed opleiden van personeel kijken. Ervoor zorgen dat jouw BHV'ers jaarlijks kennis up-to-date houden is dus ook een belangrijke vorm van waardering. Je kunt er ook voor zorgen dat je meer personeel gaat trainen om het BHV-team te versterken. Twijfel dus niet en schrijf jezelf en/of jouw werknemers in voor een BHV-basiscursus en een BHV-herhalingscursus.
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!