Hoe zit het met je aansprakelijkheid als BHV’er?
Stel je voor: knip je als goedwillende BHV’er de dure spijkerbroek van je ongelukkige collega Harry kapot om zijn gemene beenwond te kunnen behandelen, stuurt hij je de rekening van zijn nieuwe skinny jeans. Of je paste de Rautekgreep iets te hardhandig toe en nu vindt Els dat je financieel moet opdraaien voor haar gemiste golflessen. Zulke scenario’s komen zelden voor, maar het is wel goed om stil te staan bij je rechten en plichten als BHV’er. Daar vertellen we je in dit artikel meer over
Verplicht om hulp te verlenen
Ben je verplicht hulp te verlenen als je ziet dat iemand in nood is? Artikel 450 van het Wetboek van Strafrecht is daar vrij duidelijk over: ja. Tenminste, zo lang je die hulp kunt verlenen zonder je eigen veiligheid in het geding te brengen: de nummer-één-regel ‘let op gevaar’ gaat nog altijd op.
Het maakt hierbij niet uit of je de hulpbehoevende op je werk of op straat aantreft. Een wetgever verwacht niettemin meer van een BHV’er dan van een ‘gewone burger’. Maar als lid van de BHV-equipe beschermt de wetgever je wel: in het geval van een bedrijfsongeval, ligt de eindverantwoordelijkheid bij de werkgever.
Het maakt hierbij niet uit of je de hulpbehoevende op je werk of op straat aantreft. Een wetgever verwacht niettemin meer van een BHV’er dan van een ‘gewone burger’. Maar als lid van de BHV-equipe beschermt de wetgever je wel: in het geval van een bedrijfsongeval, ligt de eindverantwoordelijkheid bij de werkgever.
Bescherming
Veel mensen worden BHV’er uit goede bedoelingen. Ze willen hun steentje bijdragen aan een veilige werkomgeving. En vaak vinden ze het belangrijk om te weten hoe ze reddend of hulpverlenend kunnen optreden wanneer de nood aan de man of vrouw is. Soms kun je als BHV’er helemaal niet voorkomen dat iemand blijvend letsel overhoudt aan een ongeval, gehandicapt raakt of zelfs overlijdt als je hulp verleent. In alle gevallen is hulp verlenen beter dan geen hulp verlenen. Garanties op een goede afloop heeft niemand. Dus het zou ook niet terecht, en zelfs ronduit ontmoedigend zijn, om BHV’ers te bestraffen voor hun goede intenties. Waarschijnlijk zou de BHV’er dan binnen de kortste keren een bedreigde diersoort zijn in Nederland.
Toch ga je als BHV’er niet altijd vrijuit. Wanneer je, als BHV’er, dusdanig anders handelt dan je is aangeleerd, kan dit je wel verweten worden. Ieder BHV-lid weet bijvoorbeeld wel dat je een ernstig gewond slachtoffer dat in een vreemde houding ligt, op een ongevaarlijke plaats, niet moet verplaatsen. Doe je dit toch, dan moet je wel verantwoorden waarom je dit gedaan hebt. Dat is niet heel raar, maar wel iets om rekening mee te houden.
Toch ga je als BHV’er niet altijd vrijuit. Wanneer je, als BHV’er, dusdanig anders handelt dan je is aangeleerd, kan dit je wel verweten worden. Ieder BHV-lid weet bijvoorbeeld wel dat je een ernstig gewond slachtoffer dat in een vreemde houding ligt, op een ongevaarlijke plaats, niet moet verplaatsen. Doe je dit toch, dan moet je wel verantwoorden waarom je dit gedaan hebt. Dat is niet heel raar, maar wel iets om rekening mee te houden.
Vrijwillige betrokkenheid
Als werkgever of BHV-verantwoordelijke is het dus belangrijk dat je mensen niet verplicht om BHV’er te worden. Natuurlijk kun je collega’s wel aanmoedigen, maar de keuze ligt bij hen en nee is ook een antwoord. Vrijwillige betrokkenheid is altijd het beste. Zo blijven mensen ook gemotiveerd en leergierig. En dat levert een positieve bijdrage aan de kwaliteit van je BHV-ploeg.
Maar hoe zit het nu met de verknipte jeans van Harry of de pijnlijke elleboog van Els? Bij privéhulpverlening dekt je WA-verzekering die schade in de meeste gevallen. En wanneer je handelt als bedrijfshulpverlener, is je werkgever daarvoor verzekerd. Je bent als BHV’er nooit hoofdelijk aansprakelijk. En dat is een geruststellende gedachte. Zo kun jij je hopelijk concentreren op wat er écht toe doet: het verlenen van goede hulp wanneer de situatie daarom vraagt.
Maar hoe zit het nu met de verknipte jeans van Harry of de pijnlijke elleboog van Els? Bij privéhulpverlening dekt je WA-verzekering die schade in de meeste gevallen. En wanneer je handelt als bedrijfshulpverlener, is je werkgever daarvoor verzekerd. Je bent als BHV’er nooit hoofdelijk aansprakelijk. En dat is een geruststellende gedachte. Zo kun jij je hopelijk concentreren op wat er écht toe doet: het verlenen van goede hulp wanneer de situatie daarom vraagt.
Ook BHV'er worden?
Je bent als BHV'er dus nooit hoofdelijk aansprakelijk. Dus wat houd je nog tegen om BHV'er te worden? Wil je meer informatie over de functie van bedrijfshulpverlener en hoe je jouw organisatie helpt met een veilige werkomgeving? Lees hier wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van een BHV'er.
Lees meer
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheidOrganisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.