Adviesraad borgt de kwaliteit voor onze klanten
Elke dag maken wij ons sterk voor de bedrijfsveiligheid van organisaties. Daarvoor volgen we de ontwikkelingen in ons vakgebied op de voet. We kijken naar de wereld om ons heen, naar de maatschappelijke, juridische en politieke veranderingen en naar ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en in de techniek. Wat voor gevolgen hebben die voor de bedrijfsveiligheid van onze klanten? Wat hebben zij nodig, nu en in de toekomst, en hoe kunnen wij hen daar zo goed mogelijk bij helpen? Wat betekenen die veranderingen voor hoe wij werken en trainen, en voor wat wij adviseren?
Vragen die voor ons essentieel zijn omdat we onszelf zien als partner van onze klanten als het aankomt op bedrijfsveiligheid. En voor partners loop je nu eenmaal een stapje harder. Omdat je oprecht wilt dat het goed met hen gaat. En blijft gaan. Daarom willen, nee moeten we goed geïnformeerd zijn en goed geïnformeerd blijven. Dat doen we door te luisteren naar onze klanten, te praten met experts in het veld, door relevante vakbladen te lezen, congressen te bezoeken én door een adviesraad op te richten die ons adviseert over ontwikkelingen en kansen.
Even voorstellen
> Johannes de Geus
Dé expert op het gebied van Learning en Development. Momenteel leerarchitect voor diverse bedrijven en scholen (CVO, ROCvA, RDW, VVN), teamcoach en executive coach, en expert op het gebied van duurzame inzetbaarheid en academiebouw (het opzetten van bedrijfsinterne opleidingsorganisaties). Johannes ziet de adviesraad van BHV.NL vooral als een soort certificaat van betrouwbaarheid. Vanuit zijn eigen rol in de raad focust hij op twee aspecten: leren de cursisten werkelijk wat de klant wil dat ze leren? En is het leerbeleid van BHV.NL voor haar eigen mensen op orde?
Dé expert op het gebied van Learning en Development. Momenteel leerarchitect voor diverse bedrijven en scholen (CVO, ROCvA, RDW, VVN), teamcoach en executive coach, en expert op het gebied van duurzame inzetbaarheid en academiebouw (het opzetten van bedrijfsinterne opleidingsorganisaties). Johannes ziet de adviesraad van BHV.NL vooral als een soort certificaat van betrouwbaarheid. Vanuit zijn eigen rol in de raad focust hij op twee aspecten: leren de cursisten werkelijk wat de klant wil dat ze leren? En is het leerbeleid van BHV.NL voor haar eigen mensen op orde?
> Marko Redelijkheid
Hoofd Voorbereiding Veiligheidsregio ZHZ (Zuid-Holland Zuid) met jarenlange ervaring in het bedrijfsleven (o.a. een directiefunctie bij PON). Deze ervaring in combinatie met zijn huidige functie bij de Veiligheidsregio ZHZ maakt dat Marko een unieke bijdrage kan leveren aan de adviesraad. Wat hem vooral aanspreekt in de adviesraad is dat BHV.NL pro-actief wil nadenken over haar productstrategie en niet pas reageert als de markt veranderd is. Marko kende BHV.NL al ‘van de buitenkant’: als klant en als partner: de Veiligheidsregio ZHZ is eigenaar van Spinel, het opleidingscentrum waar ook BHV.NL regelmatig traint. In zijn adviseursrol maakt hij BHV.NL nu ook ‘van de binnenkant’ mee.
Hoofd Voorbereiding Veiligheidsregio ZHZ (Zuid-Holland Zuid) met jarenlange ervaring in het bedrijfsleven (o.a. een directiefunctie bij PON). Deze ervaring in combinatie met zijn huidige functie bij de Veiligheidsregio ZHZ maakt dat Marko een unieke bijdrage kan leveren aan de adviesraad. Wat hem vooral aanspreekt in de adviesraad is dat BHV.NL pro-actief wil nadenken over haar productstrategie en niet pas reageert als de markt veranderd is. Marko kende BHV.NL al ‘van de buitenkant’: als klant en als partner: de Veiligheidsregio ZHZ is eigenaar van Spinel, het opleidingscentrum waar ook BHV.NL regelmatig traint. In zijn adviseursrol maakt hij BHV.NL nu ook ‘van de binnenkant’ mee.
De adviesraad houdt ons scherp
De adviesraad draagt bij aan de kennis- en productontwikkeling van BHV.NL door kritisch mee te denken, proactief handelen te bevorderen en een rol te spelen in het borgen van de kwaliteit. We hebben er bewust voor gekozen mensen van buiten BHV.NL te vragen zitting te nemen in onze adviesraad. Niet omdat onze ‘eigen’ mensen onvoldoende kennis zouden hebben, integendeel, maar wel omdat we ons willen laten voeden en uitdagen door dé experts van de deelterreinen (brand)veiligheid, veiligheidskunde en learning & development. Zo kwamen we uit bij Marko Redelijkheid en Johannes de Geus. In de kaders in dit artikel stellen we ze aan je voor. Deze deskundigen, die hun sporen in hun vakgebied meer dan verdiend hebben, gaan ons helpen bij twee dingen:
- Het ontwikkelen van producten en diensten die onze klanten echt verder helpen.
- Het vertalen van kennis en inzichten in nieuwe leervormen en andere innovaties, zoals apps.
Gevraagd en ongevraagd adviseren
De adviesraad komt tweemaal per jaar bijeen. Ter voorbereiding op deze bijeenkomsten informeert BHV.NL de twee leden, Marko Redelijkheid en Johannes de Geus, over ontwikkelingen, innovaties en plannen die actueel zijn. Tijdens de bijeenkomsten geven zij hun visie op deze ontwikkelingen en plannen, en informeren BHV.NL over alle zaken die zij van belang of interessant achten. Natuurlijk staat het hen vrij ook buiten deze geplande bijeenkomsten BHV.NL te adviseren over interessante ontwikkelingen. Graag zelfs! En omgekeerd: BHV.NL kan altijd een beroep doen op de expertise van de leden. Vanuit BHV.NL onderhoudt Hans de Bruijn het contact met de adviesraad.
Meer weten?
Wil jij meer weten over onze adviesraad? Of wil jij weten wat BHV.NL voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op via 042 373 09 77.
Daarom BHV.NL!
Het is belangrijk dat niet alleen jij, maar ook je collega's, patiënten, leerlingen en/of bezoekers zich veilig voelen in jouw organisatie en dat jouw veiligheidsorganisatie in actie komt als het erop aan komt. Niet alleen in fysieke noodsituaties, maar ook bijvoorbeeld als discussies dreigen te escaleren en er sprake is van ongewenst, agressief gedrag. Bij BHV.NL hebben wij oog voor wat jij nodig hebt om de veiligheid en bedrijfscontinuïteit in jouw organisatie te waarborgen.
Lees meer
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheidOrganisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.