Wat is volgens de Arbowet verplicht?

Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in het leven geroepen. In die wet zijn verplichtingen voor zowel werkgevers als werknemers vastgelegd. Veilig werken is immers een verantwoordelijkheid van iedereen! We zetten daarom de belangrijkste verplichtingen even op een rijtje. Wel zo overzichtelijk.

De belangrijkste verplichtingen van werkgevers

  • Een arbeidsomstandighedenbeleid (Arbobeleid) ontwikkelen en uitvoeren. In dat beleid leg je de maatregelen vast die ervoor moeten zorgen dat het werk dat in het bedrijf verricht wordt geen nadelige gevolgen heeft voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers.
  • Zo veel mogelijk gevaren voor de gezondheid van werknemers bij de bron aanpakken. Zo moet je bijvoorbeeld een machine die veel lawaai maakt vervangen door een stiller type.
  • De werkplekken, de werkmethoden en de inhoud van het werk zo veel mogelijk aanpassen aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemers. Dit geldt ook voor werknemers met een structurele functionele beperking door bijvoorbeeld ziekte.
  • Monotone en tempogebonden arbeid zo veel mogelijk voorkomen en beperken.
  • Een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en een bedrijfsnoodplan opstellen en uitvoeren, en minimaal één keer per jaar een ontruimingsoefening doen.
  • Werknemers voorlichten over het gebruik van arbeidsmiddelen of persoonlijke beschermingsmiddelen, maar ook over hoe er in het bedrijf wordt omgegaan met agressie en geweld, en seksuele intimidatie.
  • Arbeidsongevallen en beroepsziekten melden en registreren.
  • Een ziekteverzuimbeleid voeren, en werknemers in de gelegenheid stellen om periodiek een arbeidsgezondheidskundig onderzoek te ondergaan.
  • Een preventiemedewerker aanstellen.
  • Sluitende afspraken maken met samenwerkende bedrijven, bijvoorbeeld aannemers.

De belangrijkste verplichtingen van werknemers

  • Arbeidsmiddelen en gevaarlijke stoffen op de juiste wijze gebruiken.
  • De op de arbeidsmiddelen aangebrachte beveiligingen niet veranderen en niet weghalen, en op de juiste wijze gebruiken.
  • De door de werkgever beschikbaar gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen op een juiste manier gebruiken en op de daarvoor bestemde plaats opbergen.
  • Meewerken aan de voor hen georganiseerde instructie.
  • De werkgever inlichten over opgemerkte gevaren voor de veiligheid en gezondheid in het bedrijf.
  • De werkgever en andere deskundige personen (denk aan de preventiemedewerker, BHV'er, arbodienstverlener) zo nodig bijstaan bij de uitvoering van hun verplichtingen.

BHV.NL denkt graag met je mee

De wet kan het nog zo duidelijk verwoorden, in de praktijk is het vaak lastig om zeker te weten of je aan alle verplichtingen voldoet. Wij helpen je graag op weg. Heb jij onze BHV Veiligheidschecklist al gedownload? Met deze checklist weet jij precies hoe het ervoor staat met de veiligheid van jouw organisatie!

Natuurlijk verschillen de risico’s per branche. Het is daarom fijn advies te krijgen van een expert. Wij hebben die experts. Neem vrijblijvend contact met ons op, en bel 024 - 373 09 77. Of vraag hieronder een offerte aan. 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Veelgestelde vragen

Wat is de arbowet?

De arbowet of arbeidsomstandighedenwet is een wet waarin regels voor werknemers en werkgevers staan om de veiligheid en gezondheid van werknemers te bevorderen.

Voor wie geldt de arbowet?

Voor alle werkgevers en werknemers in Nederland. Bekijk hier alle verplichtingen op het gebied van bedrijfsveiligheid.

Wie controleert de naleving van de arbowet?

De Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) controleert of werkgevers en werknemers zich houden aan de arbowet.

Lees meer

  • Wat is het verschil tussen een BHV'er en een preventiemedewerker?
    Wat is het verschil tussen een BHV'er en een preventiemedewerker?
    Zowel BHV’ers (bedrijfshulpverleners) als preventiemedewerkers spelen een cruciale rol in het waarborgen van veiligheid op de werkvloer. Toch is er veel onduidelijkheid over de rol van een preventiemedewerker. Wat zijn de belangrijkste verschillen en hoe vullen deze rollen elkaar aan? In dit artikel vertellen we je alles over de taken, verantwoordelijkheden en hoe ze samenwerken voor een veiligere werkomgeving. 
  • 7 tips voor veiligheid op kantoor
    7 tips voor veiligheid op kantoor: dit ben je verplicht
    Als werkgever in de zakelijke dienstverlening wil je een veilige werkomgeving creëren voor je medewerkers, klanten en bezoekers. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar wist je dat er wettelijke verplichtingen zijn die specifiek gelden voor kantoorpanden? We zetten de belangrijkste verplichtingen en praktische tips voor je op een rij. Zo kun je direct checken of jouw kantoor voldoet aan de eisen én hoe je veiligheid naar een hoger niveau tilt.
  • Efficiënt bezig zijn met reanimatie, ontruimen en veiligheidsbewustzijn
    Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheid
    In veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn. 
  • Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Organisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat. 
  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.