Wat is volgens de Arbowet verplicht?
Werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) in het leven geroepen. In die wet zijn verplichtingen voor zowel werkgevers als werknemers vastgelegd. Veilig werken is immers een verantwoordelijkheid van iedereen! We zetten daarom de belangrijkste verplichtingen even op een rijtje. Wel zo overzichtelijk.
De belangrijkste verplichtingen van werkgevers
- Een arbeidsomstandighedenbeleid (Arbobeleid) ontwikkelen en uitvoeren. In dat beleid leg je de maatregelen vast die ervoor moeten zorgen dat het werk dat in het bedrijf verricht wordt geen nadelige gevolgen heeft voor de veiligheid en gezondheid van de werknemers.
- Zo veel mogelijk gevaren voor de gezondheid van werknemers bij de bron aanpakken. Zo moet je bijvoorbeeld een machine die veel lawaai maakt vervangen door een stiller type.
- De werkplekken, de werkmethoden en de inhoud van het werk zo veel mogelijk aanpassen aan de persoonlijke eigenschappen van de werknemers. Dit geldt ook voor werknemers met een structurele functionele beperking door bijvoorbeeld ziekte.
- Monotone en tempogebonden arbeid zo veel mogelijk voorkomen en beperken.
- Een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) en een bedrijfsnoodplan opstellen en uitvoeren, en minimaal één keer per jaar een ontruimingsoefening doen.
- Werknemers voorlichten over het gebruik van arbeidsmiddelen of persoonlijke beschermingsmiddelen, maar ook over hoe er in het bedrijf wordt omgegaan met agressie en geweld, en seksuele intimidatie.
- Arbeidsongevallen en beroepsziekten melden en registreren.
- Een ziekteverzuimbeleid voeren, en werknemers in de gelegenheid stellen om periodiek een arbeidsgezondheidskundig onderzoek te ondergaan.
- Een preventiemedewerker aanstellen.
- Sluitende afspraken maken met samenwerkende bedrijven, bijvoorbeeld aannemers.
De belangrijkste verplichtingen van werknemers
- Arbeidsmiddelen en gevaarlijke stoffen op de juiste wijze gebruiken.
- De op de arbeidsmiddelen aangebrachte beveiligingen niet veranderen en niet weghalen, en op de juiste wijze gebruiken.
- De door de werkgever beschikbaar gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen op een juiste manier gebruiken en op de daarvoor bestemde plaats opbergen.
- Meewerken aan de voor hen georganiseerde instructie.
- De werkgever inlichten over opgemerkte gevaren voor de veiligheid en gezondheid in het bedrijf.
- De werkgever en andere deskundige personen (denk aan de preventiemedewerker, BHV'er, arbodienstverlener) zo nodig bijstaan bij de uitvoering van hun verplichtingen.
BHV.NL denkt graag met je mee
De wet kan het nog zo duidelijk verwoorden, in de praktijk is het vaak lastig om zeker te weten of je aan alle verplichtingen voldoet. Wij helpen je graag op weg. Heb jij onze BHV Veiligheidschecklist al gedownload? Met deze checklist weet jij precies hoe het ervoor staat met de veiligheid van jouw organisatie!
Natuurlijk verschillen de risico’s per branche. Het is daarom fijn advies te krijgen van een expert. Wij hebben die experts. Neem vrijblijvend contact met ons op, en bel 024 - 373 09 77. Of vraag hieronder een offerte aan.
Natuurlijk verschillen de risico’s per branche. Het is daarom fijn advies te krijgen van een expert. Wij hebben die experts. Neem vrijblijvend contact met ons op, en bel 024 - 373 09 77. Of vraag hieronder een offerte aan.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:
Veelgestelde vragen
Wat is de arbowet?
De arbowet of arbeidsomstandighedenwet is een wet waarin regels voor werknemers en werkgevers staan om de veiligheid en gezondheid van werknemers te bevorderen.
Voor wie geldt de arbowet?
Voor alle werkgevers en werknemers in Nederland. Bekijk hier alle verplichtingen op het gebied van bedrijfsveiligheid.
Wie controleert de naleving van de arbowet?
De Inspectie SZW (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) controleert of werkgevers en werknemers zich houden aan de arbowet.
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!