Is een bedrijfsnoodplan verplicht?

Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig: Elk bedrijf in Nederland is namelijk verplicht zich voor te bereiden op noodsituaties. Het is daarom handig, en wordt vaak geëist, om een bedrijfsnoodplan te hebben. En dan maakt het niet uit of je een kleine bakkerij hebt of verantwoordelijk bent voor de veiligheid van een grote multinational, want met een bedrijfsnoodplan kan bedrijfsschade en menselijk leed zoveel mogelijk beperkt worden.
​Het is niet wettelijk vastgelegd dat een bedrijfsnoodplan verplicht is, maar het is wel verplicht om duidelijke werkinstructies te hebben en daarvoor is een bedrijfsnoodplan handig. Daarnaast kan het in sommige bedrijven wel verplicht zijn om een bedrijfsnoodplan te hebben, omdat dit onderdeel is van een norm.
 
Het antwoord op de vraag "Is een bedrijfsnoodplan verplicht" is dus: het is niet wettelijk verplicht, maar het is in heel veel gevallen wel belangrijk om te hebben en daarom raden we ieder bedrijf ook aan om een bedrijfsnoodplan op te stellen.

Wat is een bedrijfsnoodplan?

Een bedrijfsnoodplan wordt ook wel een calamiteitenplan genoemd, en dat woord maakt direct duidelijk wat het plan inhoudt: het is een draaiboek waarin systematisch staat aangegeven wat de organisatie moet doen als zich een calamiteit voordoet. Een beschrijving dus van de maatregelen en voorzieningen die een bedrijf heeft getroffen om adequaat te kunnen reageren op calamiteiten en noodsituaties. Het bedrijfsnoodplan maakt inzichtelijk wie welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden heeft en hoe de afstemming met hulpdiensten en andere organisaties geregeld is. Hoe beter de hulpverlening is voorbereid, hoe meer de gevolgen van een calamiteit beperkt kunnen blijven. Met een bedrijfsnoodplan is de veiligheid van de locatie en de omgeving zo veel mogelijk verzekerd.
 
Om het bedrijfsnoodplan plan uit te voeren, moet de organisatie kunnen terugvallen op een goed opgeleid en optimaal voorbereid team van bedrijfshulpverleners (BHV'ers). Hoeveel BHV’ers er nodig zijn en welke specifieke vaardigheden zij moeten beheersen, hangt sterk af van de aard van het werk en de risico’s, de grootte en de ligging van het bedrijf: de risico’s bij een administratiekantoor in de polder zijn natuurlijk veel kleiner dan die van een petrochemische industrie vlakbij een woonwijk.

Wat is er nodig voor een goed bedrijfsnoodplan?

Risicoanalyse: Het maken van een noodplan begint met een analyse waarin wordt gekeken naar alle mogelijke risico’s en welke omvang die kunnen krijgen. Door die te toetsen aan de huidige veiligheidssituatie wordt duidelijk wat er goed gaat en wat niet, en welke maatregelen en voorzieningen nodig zijn om de veiligheid te kunnen borgen
Verschillende scenario’s: Het is verstandig in een bedrijfsnoodplan verschillende scenario’s op te nemen van wat er allemaal mis kan gaan. Een brand vraagt immers een andere inzet dan een lekkage van gevaarlijke stoffen of een bezetting door bijvoorbeeld milieuactivisten
Afstemming: Stem het noodplan altijd af met de betrokken externe instanties, zoals brandweer, ambulance, politie en geneeskundige diensten.

Wat staat er in een goed bedrijfsnoodplan?

Een bedrijfsnoodplan bevat in ieder geval een veiligheidsplan, een ontruimingsplan en een beveiligingsplan. Ook de volgende onderdelen moeten aan bod komen:
  • de organisatie van de bedrijfshulpverlening
  • de commandostructuur van de bedrijfshulpverlening
  • de plaatsvervangers voor de bedrijfsvoering en de hulpverlening
  • de afstemming met de gemeentelijke rampenplannen en rampenbestrijdingsplannen.
Vaak loopt een noodplan ook al vooruit op de periode na de ramp: wat moet er gebeuren om de continuïteit van de getroffen organisatie te verzekeren? 

Verantwoordelijkheden

Als zich een noodgeval of calamiteit voordoet, moet iedereen direct weten wie waarvoor verantwoordelijk is. Er is simpelweg geen tijd om met elkaar te overleggen wie de werknemers informeert, wie de brandweer belt en wie ervoor zorgt dat de bezoekers het pand zo snel mogelijk verlaten. Daarom moet een bedrijfsnoodplan altijd de volgende zaken bevatten:
  • Een beschrijving van de verantwoordelijkheden van de belangrijkste functionarissen: wie zorgt voor de inwerkingtreding van het noodplan en wie heeft dan de leiding, en wie is verantwoordelijk voor de contacten met de autoriteiten (gemeente, politie, brandweer)
  • Een overzicht van mogelijke ongelukken en de manier waarop deze ongelukken bestreden worden
  • Een beschrijving van concrete maatregelen om het personeel te waarschuwen en om te helpen bij een ongeluk
  • Een overzicht van hoe er bij een ongeluk wordt samengewerkt met de autoriteiten en hoe steun wordt gegeven aan externe hulpverleners
  • En last but not least: een beschrijving van wat er tijdens een calamiteit van de werknemers wordt verwacht zodat de gevolgen van het ongeluk zo veel mogelijk beperkt blijven.

Bedrijfsnoodplan opstellen?

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een bedrijfsnoodplan? Onze klantenservice en veiligheidsdeskundigen kunnen je alles vertellen over het bedrijfsnoodplan. Bel met 024 373 09 77 of vraag hieronder vrijblijvend een offerte aan. 
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Veelgestelde vragen

Is een bedrijfsnoodplan verplicht?

Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig te geven. Het is niet wettelijk vastgelegd dat een bedrijfsnoodplan verplicht is, maar als bedrijf ben je wel verplicht om je voor te bereiden op noodsituaties. Daarbij kan een bedrijfsnoodplan handig zijn. Daarnaast is het in sommige bedrijven wel verplicht om een bedrijfsnoodplan te hebben, omdat dit onderdeel is van een norm. Lees meer over een bedrijfsnoodplan in ons artikel.

Wat is een bedrijfsnoodplan?

Een bedrijfsnoodplan of calamiteitenplan is een draaiboek waarin is uitgewerkt wat de organisatie moet doen als er een calamiteit is. Het plan maakt inzichtelijk wie welke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden heeft en daarmee wordt het heel duidelijk wat er gedaan moet worden en door wie als zich een calamiteit voordoet. 

Wat heb je nodig om een bedrijfsnoodplan op te stellen?

Een bedrijfsnoodplan begint met een risicoanalyse, waarin in kaart wordt gebracht welke risico's er spelen in het bedrijf. Daarnaast is het ook slim om verschillende scenario's in het plan op te nemen van wat er allemaal mis kan gaan. Tenslotte is het ook belangrijk om het bedrijfsnoodplan af te stemmen met externe instanties, zoals brandweer en politie. BHV.NL helpt je graag bij het opstellen van een bedrijfsnoodplan voor jouw organisatie.

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.