BHV: dat wil je toch geregeld hebben?
In een tijd waar de wereld op zijn kop staat is veiligheid actueler dan ooit. Niet alleen fysieke veiligheid, maar ook psychosociale veiligheid. Denk bijvoorbeeld alleen al aan alle nieuwe richtlijnen en huisregels die nageleefd moeten worden. Juist dit jaar blijkt maar weer hoe belangrijk het is dat alles rondom veiligheid voor jouw werknemers, bezoekers en klanten goed geregeld is. Er zijn niet voor niets diverse verplichtingen op dit vlak voor jou als organisatie. Maar wist je dat er naast deze verplichting nog meer redenen zijn waarom je de bedrijfsveiligheid binnen jouw organisatie goed georganiseerd wilt hebben?
1. Goed werkgeverschap
Als werkgever wil je er op kunnen vertrouwen dat je medewerkers zich inzetten voor jouw bedrijf. Medewerkers vertrouwen op hun beurt op jou. Vakantiedagen, salaris, waardering en een gelijke behandeling, maar ook een gezond werkklimaat is voor hen belangrijk, juist in deze tijd! Jouw medewerkers willen zich veilig voelen op hun werk en rekenen er op dat jij zorgt voor een werkomgeving waarin risico’s zoveel mogelijk worden beperkt en alles goed is geregeld.
Risico's beheren
Helaas kun je niet alle risico’s binnen jouw organisatie van te voren afvangen. Er blijven altijd risico’s over die je niet weg kan nemen. Voor die risico’s komt je BHV-organisatie om de hoek kijken. Je BHV’ers dragen bij aan een veilige werk-, woon- en bezoekomgeving. Zij hebben een belangrijke preventieve rol en zorgen ervoor dat als er wat gebeurt, de juiste hulp verleend wordt en de schade beperkt blijft. Dit draagt bij aan het veiligheidsgevoel van iedereen binnen jouw organisatie. Het idee dat iemand aanwezig is die weet wat hij of zij moet doen in het geval van een calamiteit is immers een geruststellende gedachte.
Wist je dat je bij BHV.NL sinds dit jaar ook modulair kan trainen? Hiermee stellen we samen de cursus af op de risico's van jouw organisatie. Zo hebben jullie een betaalbare cursus op maat!
Wist je dat je bij BHV.NL sinds dit jaar ook modulair kan trainen? Hiermee stellen we samen de cursus af op de risico's van jouw organisatie. Zo hebben jullie een betaalbare cursus op maat!
2. Een maatschappelijke rol
BHV’ers die kunnen en durven handelen zijn van enorme waarde in allerlei situaties, zowel binnen jouw organisatie als daarbuiten. Goed opgeleide BHV’ers weten hoe zij moeten handelen en durven ook te handelen wanneer dat nodig is. Zij kunnen de situatie inschatten, de hulpdiensten van de juiste informatie voorzien en (levensreddend) handelen tot de hulpdiensten er zijn. Met het opleiden van je medewerkers draag je als organisatie dus ook maatschappelijk gezien je steentje bij!
3. Positief imago
Heb je er wel eens bij stilgestaan dat jouw medewerkers misschien zowel intern als extern het risico lopen geconfronteerd te worden met pestgedrag, heftige verbale communicatie, intimidatie, discriminatie, diefstal, vernieling of misschien zelfs geweld? Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers zich veilig voelen en op een veilige en respectvolle manier met mensen kunnen omgaan die ongewenst gedrag vertonen? Een goede aanpak draagt bij aan een positief imago met behoud van de relatie. Door tevens je social media beleid op orde te hebben laat je zien verantwoordelijkheid te nemen voor veiligheid.
Waarin investeer jij volgend jaar?
Het mag duidelijk zijn dat investeren in bedrijfshulpverlening een investering in je organisatie én je medewerkers is. Nu de zomer voorbij is en we langzaam richting het nieuwe jaar gaan, is dit hét moment om na te denken over jouw veiligheidsambities voor 2021. Ook je investeringen rondom veiligheid moeten immers begroot worden. Maar hoe pak je dat aan?
Wat kun je nu al doen?
Denk goed na over de risico’s binnen je organisatie. Welke (nieuwe) risico’s heb je en wat zijn de gevolgen als je niets doet om deze risico’s te beperken? Wanneer je dit voor jezelf duidelijk hebt kun je keuzes gaan maken. Welke stappen zet jij aankomend jaar om de bedrijfsveiligheid van jouw organisatie te vergroten? En welke kosten brengen deze stappen met zich mee? Denk in ieder geval aan:
- Het actualiseren van je RI&E, noodplannen en/of plattegronden
- Opleidingskosten
- Materiaalkosten (aanschaf, keuring en onderhoud)
- Ontruimingsoefening(en)
- Beloningen voor je BHV’ers (zij zetten zich immers elke dag in voor de veiligheid van al jouw medewerkers). Bijvoorbeeld een eindejaarsgeschenk of teambuilding op ons oefencentrum. Of eventuele BHV-vergoedingen.
- Het veiligheidsbewustzijn van iedereen op de werkvloer verhogen
- Doe de veiligheidscheck en kom erachter hoe jouw veiligheidsorganisatie ervoor staat!
Hoe veilig is jouw organisatie?
De zomer is voorbij en langzaam gaan we aan de slag met de plannen voor 2021. Daar hoort ook veiligheid bij. Juist in deze onvoorspelbare tijden is het belangrijk de veiligheid van jouw organisatie op orde te hebben. Ben je er in de coronaperiode bijvoorbeeld achter gekomen dat het lastig is de bezetting van je BHV-organisatie op orde te houden? Of dat het toch wel erg belangrijk is om op een juiste wijze om te kunnen gaan met mensen die ongepast en ongewenst gedrag vertonen of de huisregels niet naleven? Wij helpen je graag bij het realiseren van jouw veiligheidsambities voor volgend jaar en het verhogen van het veiligheidsbewustzijn binnen je organsiatie.
Weet jij hoe het ervoor staat met de veiligheid van jouw organisatie? En weet jij al waar juist kansen liggen als het gaat om de veiligheid van jouw organisatie te optimaliseren? Met onze veiligheidschecklist weet jij precies hoe jouw organisatie ervoor staat!
Weet jij hoe het ervoor staat met de veiligheid van jouw organisatie? En weet jij al waar juist kansen liggen als het gaat om de veiligheid van jouw organisatie te optimaliseren? Met onze veiligheidschecklist weet jij precies hoe jouw organisatie ervoor staat!
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!