Het BHV-plan
Met een BHV-plan toon je als organisatie aan dat je aan alle wettelijke verplichtingen voldoet. Elke werkgever moet schriftelijk vastleggen hoe de bedrijfshulpverlening (BHV) is georganiseerd in zijn onderneming en welke maatregelen er zijn genomen. Deze gegevens vormen samen het BHV-plan, bedrijfshulpverleningsplan ook wel het BHV noodplan genoemd.
Wat is een BHV-plan? Het BHV-plan beschrijft de organisatie van de BHV, welke BHV opleidingen de bedrijfshulpverleners hebben gevolgd en hoe de bekwaamheid wordt geborgd. Maar ook de hulpmaterialen die ingezet kunnen worden, de vluchtroutetekeningen, instructiekaarten, het BHV ontruimingsplan en een registratie van de incidenten. Het kan zijn dat je organisatie ook bijzondere risico’s heeft die opgenomen moeten worden in het BHV-plan zoals hoe gevaarlijke stoffen of brandgevaarlijke materialen worden gebruikt en opgeslagen en hoe jullie omgaan met het melden van incidenten zoals brand of lekkage.
De eerste stap voor het opzetten van een BHV-plan
Om inzicht te krijgen in de risico’s binnen jouw organisatie kun je een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) laten uitvoeren. Op basis van de rest risico’s van jouw organisatie kun je een BHV-plan maken en bekijk je welke BHV-functies, opleidingen en trainingen je nodig hebt en welke oefeningen je kan doen om te zorgen voor een optimaal getrainde BHV-organisatie die adequaat kan handelen in geval van een incident.
Wat staat er in een BHV-plan?
- Organisatiegegevens en belangrijke telefoonnummers
- Hoe de BHV-organisatie is ingericht:
- Het aantal BHV’ers
- Beschrijving van de bedrijfsnoodorganisatie: contactgegevens van de BHV’er, de BHV-functie van de werknemer, de beschikbaarheid (aanwezigheid), de bereikbaarheid, registratie van de gevolgde trainingen en oefeningen en de frequentie daarvan.
- Beschrijving van de BHV-materialen
- Alarmering
- Instructies voor alle medewerkers
- Noodkaarten en Plattegronden (inclusief voorbeelden)
- Registratieformulier incident
Restrisico’s
In het BHV-plan worden ook restrisico’s benoemd. Restrisico’s worden als scenario beschreven, bijvoorbeeld “Wat te doen bij brand”. In elk scenario staat hoe de organisatie en de medewerkers (vanuit hun rol als: bedrijfshulpverlener (BHV’er), Ploegleider en eventueel zelfs de receptiemedewerker) moeten handelen. Op deze manier is je BHV-plan ingericht volgens de richtlijn NEN8112:2017 Bedrijfsnoodorganisatie en bedrijfshulpverlening.
Beheerder van het BHV-plan
Om het BHV-plan actueel te houden benoem je een beheerder. De beheerder van het BHV-plan zorgt dat het plan up-to-date blijft en toetst jaarlijks of bijstelling nodig is.
Veiligheidsbewustzijn van alle medewerkers
Het is belangrijk dat de medewerkers van de BHV-organisatie de inhoud van het BHV-plan kennen en weten hoe ze moeten handelen bij een ongeval, brand of andere gebeurtenis. Bespreek het plan daarom in het BHV-overleg met alle betrokkenen en laat zien waar het BHV-plan ter inzage staat. Bewaar het BHV-plan op een centrale plaats in de organisatie en zorg ook voor reserve-exemplaren. Bij een incident is het handig als het op een toegankelijke plaats staat.
De opzet van de bedrijfshulpverlening en alarmering wordt besproken met alle medewerkers (vanuit de directie, een personeelsvertegenwoordiger of ondernemingsraad, maar bijvoorbeeld ook met bedrijven in uw nabije omgeving. Een BHV plan voorbeeld is dan van belang.
De opzet van de bedrijfshulpverlening en alarmering wordt besproken met alle medewerkers (vanuit de directie, een personeelsvertegenwoordiger of ondernemingsraad, maar bijvoorbeeld ook met bedrijven in uw nabije omgeving. Een BHV plan voorbeeld is dan van belang.
Arbeidsinspectie
Als de Arbeidsinspectie de BHV van jouw organisatie wil inspecteren, dan letten zij erop of de restrisico’s binnen jouw organisatie bekend zijn. Daarnaast kijken ze naar het aantal bedrijfshulpverleners (BHV’ers) en of ze beschikbaar, bereikbaar en geoefend zijn. Er wordt door de Arbeidsinspectie gekeken of jouw BHV-organisatie in staat is om adequate hulp te bieden wanneer een restrisico realiteit wordt.
BHV-plan of BHV noodplan
Wordt het tijd om jullie bedrijfsveiligheid op te zetten, goed in te richten of zijn jullie toe aan het actualiseren van de RI&E of het BHV-plan? BHV.NL helpt jullie graag verder met:
- het uitvoeren en toetsen van een RI&E
- het opstellen van het BHV-plan (bedrijfsnoodplan)
- het maken van ontruimingsplattegronden en instructiekaarten
- het opleiden en trainen van jullie bedrijfsnoodorganisatie
- het oefenen en borgen van scenario- en/of ontruimingsoefeningen
Veelgestelde vragen
Wat is een BHV-plan?
Een BHV-plan beschrijft de taken, verantwoordelijkheden en procedures die gevolgd moeten worden als er een incident is.
Hoeveel BHV’ers moet ik aanstellen?
Wettelijk zijn er geen specifieke aantallen vastgelegd. Het is verstandig om op basis van de RI&E het juiste aantal BHV’ers vast te stellen.
Wanneer ben ik verplicht een BHV’er aan te stellen?
Het is wettelijk verplicht om een BHV’er aan te stellen. Dit geldt al bij 1 medewerker.
Hoe lang is een BHV certificaat geldig?
Het BHV certificaat is 1 jaar geldig. Daarna moet je een BHV herhalingscursus volgen om het certificaat te verlengen.
Lees meer
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheidOrganisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.