BHV verplicht? Wat zegt de wet?

Hoe zit het nu precies met bedrijfshulpverlening? Is BHV verplicht? En wat is er dan precies wel en niet verplicht bij BHV? Waar moet je aan voldoen als werkgever? In dit artikel leggen wij het je uit. Wil jij weten wat jouw organisatie nodig heeft? Vraag dan een adviesgesprek aan.

Is BHV wettelijk verplicht?

In het kort: ja, BHV is verplicht. Ieder bedrijf met medewerkers (al bij 1 medewerker) is verplicht om de BHV te regelen. In kleine bedrijven kan een werkgever ook zelf de BHV'er zijn. Dit begint altijd met een verplichte BHV basiscursus. Maar daar komt vaak nog meer bij kijken, dit verschilt per organisatie. Wat BHV is, wanneer BHV verplicht is en wat je precies allemaal moet regelen als werkgever lees je hieronder.
 
persoonlijk advies
GRATIS advies over de geschikte cursus voor jouw organisatie

Wat is BHV?

Wat is bedrijfshulpverlening (BHV) nu eigenlijk en wat moet je als werkgever regelen?Bedrijfshulpverlening betekent dat werknemers zelf georganiseerde hulp bieden in een organisatie bij een noodsituatie. Deze werknemers zijn de BHV’ers en zij komen in actie wanneer de veiligheid en/of gezondheid van werknemers en eventuele bezoekers gevaar loopt. Hun taak is om letsel en schade te voorkomen of zo veel mogelijk te beperken. Is BHV dan ook verplicht voor elke werknemer? Nee, maar voor werkgevers is BHV wel
verplicht en moet dit dus georganiseerd worden. In kleine bedrijven kan een werkgever zelf de BHV’er zijn.

BHV verplicht, maar geen vast aantal BHV’ers

In de Arbowet van vóór 2007 stond beschreven dat op elke 50 medewerkers tenminste 1 BHV’er aanwezig moest zijn. Toen de Arbowet in 2007 werd aangepast, is deze regel komen te vervallen. Nu staat erin dat organisaties verplicht zijn om doeltreffende maatregelen te nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Dat kan op verschillende manieren.

Bij het bepalen van de manier van bedrijfshulpverlening en het aantal BHV’ers moet je rekening houden met de grootte van je organisatie en de veiligheids – en gezondheidsrisico’s die bij de organisatie horen. Dit wordt bepaald met gegevens uit de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E). Daarom is het aantal BHV’ers niet wettelijk vastgelegd. De RI&E is een verplicht document dat iedere organisatie moet hebben. Het ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid geeft hier ook extra aandacht aan. Heb je vragen over de RI&E, neem dan gerust contact op met een van onze adviseurs.

Hoeveel BHV’ers zijn verplicht in je bedrijf?

Er moeten altijd voldoende BHV’ers daadwerkelijk aanwezig zijn in je organisatie. Als werkgever moet je bij het bepalen van het benodigde aantal BHV’ers dus rekening houden met ziekte, thuiswerken, vakantie, ploegendiensten etc. Ook de samenstelling van je personeelsbestand speelt een rol: bijvoorbeeld werknemers met een verstandelijke of lichamelijke beperking vragen een andere verdeling van BHV-taken dan werknemers zonder beperkingen.

De taken van een BHV’er

Welke taken heeft een BHV’er dan? Dat zijn de volgende taken:
  • Eerste hulp verlenen bij ongevallen;
  • Brand bestrijden en de gevolgen van de brand beperken;
  • Alarmeren en evacueren van alle werknemers en andere personen in het bedrijf bij noodsituaties;
  • Inroepen van professionele hulp (brandweer, politie, ambulance etc.)

Ook de volgende specifieke taken kunnen deel uitmaken van het takenpakket van de BHV’er:

​Opleidingseisen BHV’ers

BHV is verplicht voor bedrijven. De wet schrijft voor dat BHV’ers snel en adequaat moeten kunnen handelen bij calamiteiten en daar ook dusdanig voor opgeleid moeten zijn. Daarnaast moeten zij regelmatig bijgeschoold worden, zodat de kennis en vaardigheden op peil blijven. Hoe je als werkgever de bijscholing precies moet regelen, staat niet in de wet beschreven. De frequentie van bijscholing kan per organisatie verschillen. Soms is door een vergroot risico eens per jaar bijscholen niet genoeg en is extra scholing noodzakelijk.

Het BHV certificaat dat BHV’ers ontvangen als zij de BHV-cursus bij BHV.NL met goed gevolg afronden, is 1 jaar geldig. Uit ervaring is gebleken dat minimaal 1 herhalingscursus per jaar nodig is om je BHV’ers geschoold en geoefend te houden.

Wat biedt BHV.NL?

Je kunt bij ons terecht voor een breed scala aan cursussen, oefeningen en advies. Een greep uit ons aanbod: Omdat BHV verplicht is, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de bedrijfshulpverlening in je bedrijf in orde is. En nog belangrijker: om de veiligheid van je medewerkers te waarborgen! Wij helpen je graag op weg. Heb jij onze BHV Veiligheidschecklist al gedownload? Met deze checklist weet jij precies hoe het ervoor staat met de veiligheid van jouw organisatie! Wij helpen je natuurlijk ook graag met het opzetten van de bedrijfshulpverlening, cursussen en advies!
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Veelgestelde vragen

Is BHV verplicht?

Ja, BHV is verplicht voor ieder bedrijf met 1 of meer medewerkers. Je kunt medewerkers
opleiden tot BHV'er door ze een BHV basiscursus te laten volgen.

Hoeveel BHV'ers moet een bedrijf hebben?

Er staat niet in de wet hoeveel BHV'ers een bedrijf moet hebben. Enkel dat organisaties verplicht zijn om doeltreffende maatregelen te nemen op het gebied van bedrijfshulpverlening. Je kunt aan de hand van de grootte van je organisatie en de risico's die er zijn bepalen hoeveel BHV'ers noodzakelijk zijn. Hiervoor kun je de gegevens uit de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) gebruiken.

Wat zijn de taken van een BHV'er?

De belangrijkste taken van een BHV'er zijn alarmeren en evacueren in noodsituaties, inroepen van professionele hulp, brand bestrijden en eerste hulp verlenen.

Hoe vaak moeten BHV'ers een BHV-cursus volgen?

In de wet is niet beschreven hoe vaak BHV'ers een herhalingscursus moeten volgen, maar er wordt wel voorgeschreven dat BHV'ers adequaat moeten kunnen handelen en daarvoor opgeleid moeten zijn. Het is daarom belangrijk dat kennis en vaardigheden op peil blijven. Uit ervaring blijkt dat er 1 herhalingscursus per jaar nodig is om je BHV'ers geschoold en geoefend te houden. Wij adviseren daarom om ieder jaar een BHV herhalingscursus te volgen.

Wat zijn de wettelijke verplichtingen ten aanzien van BHV?

Bedrijfshulpverlening (BHV) is wettelijk verplicht voor werkgevers in Nederland. Zij moeten zorgen voor voldoende opgeleide BHV'ers, met kennis van EHBO, brandbestrijding en ontruiming, passend bij de grootte en risico's van het bedrijf, volgens de Arbowet.

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.