(Bijna-)ongevallen registeren, de normaalste zaak van de wereld
Foutje, bedankt. Zonder ongevallen, ook op het werk, zouden we deze historische slogan waarschijnlijk nooit gekend hebben. Ongevallen en bijna-ongevallen op de werkvloer komen dagelijks voor. Ook binnen jouw organisatie. Laat ze niet voor niets zijn en registreer ze: zo leer je ervan en voorkom herhaling!
In sommige gevallen ben je als werkgever verplicht om een arbeidsongeval te melden aan de Arbeidsinspectie: wanneer er sprake is van een dodelijke afloop, ziekenhuisopname of blijvend letsel. Maar het is verstandig om ook minder ernstige voorvallen te registreren. Daardoor kun je een incident beter analyseren. Misschien ontdek je een patroon en kun je op basis daarvan de veiligheid binnen je organisatie verbeteren. Kortom: een arbeidsongeval is natuurlijk vervelend, maar wel een belangrijke bron van kennis voor de preventiemedewerker.
Ernstige ongevallen voorkomen
Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo luidt het gezegde. Een bijna-ongeval schuilt in een wat groter hoekje: vaker gaat het net níét mis dan wél mis. Het is dan verleidelijk om de gebeurtenis nonchalant weg te wuiven – of er luchtig over te vertellen op een vrimibo – en over te gaan tot de orde van de dag, maar wacht even: doe dat niet en meld het.
Een bijna-ongeval heeft minder vervelende gevolgen dan een écht ongeval, maar kan net zoveel nuttige informatie bevatten. Bijvoorbeeld op welke locaties, werkplekken of afdelingen de meeste (bijna-)ongelukken gebeuren. Door te registreren heb je ook een beeld van het aantal arbeidsongevallen dat jaarlijks plaatsvindt. Maar minstens zo belangrijk: je kunt, door het melden van bijna-ongevallen, ernstige ongevallen voorkomen. Maak dat tot ieders taak binnen de organisatie!
Een bijna-ongeval heeft minder vervelende gevolgen dan een écht ongeval, maar kan net zoveel nuttige informatie bevatten. Bijvoorbeeld op welke locaties, werkplekken of afdelingen de meeste (bijna-)ongelukken gebeuren. Door te registreren heb je ook een beeld van het aantal arbeidsongevallen dat jaarlijks plaatsvindt. Maar minstens zo belangrijk: je kunt, door het melden van bijna-ongevallen, ernstige ongevallen voorkomen. Maak dat tot ieders taak binnen de organisatie!
Drempel laag houden
Het is de taak van de preventiemedewerker om te zorgen dat ongevallen en bijna-ongevallen goed in de boeken worden vermeld. Het is óók de taak van de preventiemedewerker om alles daaromheen goed te organiseren. Zorg dat het voor de medewerkers glashelder is wanneer ze aan de bel moeten trekken, en vooral ook hóé ze dat moeten doen. Maak het zo laagdrempelig mogelijk. Een (bijna-)ongeval melden is zelden een feestje, maar je kunt de drempel een stuk lager maken door te zorgen dat medewerkers het eenvoudig en snel kunnen melden. Is die drempel te hoog, dan zul je zien dat er nogal eens ‘vergeten’ wordt om iets te melden.
Leren van (bijna-)ongevallen
Zorg er, als preventiemedewerker, voor dat medewerkers niet met lood in hun schoenen aan je bureau staan. Reken ze er niet op af wanneer ze een (bijna-)ongeval melden, ook al is het een gevolg van hun eigen fout of nalatigheid. Iedereen maakt fouten. Het feit dat ze het willen melden – en dus de organisatie ervan willen laten leren – is positief. Maak van (bijna-)ongevallen geen taboe, maar neem het serieus en praat er als volwassenen over. Overal gaat er weleens iets mis. Kwestie van weer opstaan, ervan leren en de kans op herhaling minimaliseren. Zo ben je als bedrijfsnoodorganisatie pas écht goed bezig!
Registratieformulier voor ongevallen
Heb je nog geen formulier waarmee je ongevallen en bijna-ongevallen op het werk registreert? Wij hebben een beknopte variant opgezet om je als werknemer, BHV'er of veiligheidsverantwoordelijke op weg te helpen met het professionaliseren van jullie bedrijfsveiligheid. Dit basisdocument van verslaggeving geeft je inzicht in de te registreren aandachtspunten en is voor iedere organisatie goed inzetbaar. Je kunt het ongevallen registratieformulier hier gratis downloaden.
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!