De Nederlandse Arbeidsinspectie maakt werken veiliger, gezonder en eerlijker
maandag 16 januari 2023
De Nederlandse Arbeidsinspectie wil maar één ding: eerlijk, gezond en veilig werk, en bestaanszekerheid voor iedereen. Een stabiele inkomstenbron hebben en jezelf goed voelen dus. Deze organisatie is niet voor niets onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maar hoe pakt de Nederlandse Arbeidsinspectie deze missie aan en wat is hun rol precies? En wat moet jij als werkgever of organisatie écht weten? Dat lees je hier.
Drie belangrijke taken
Een fijne, veilige werkplek voor iedereen die voldoet aan alle regels. De Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) helpt werkgevers en opdrachtgevers hierbij én houdt toezicht. Grofweg kunnen we de rol van deze organisatie opsplitsen in drie hoofdtaken:
- Toezicht houden: controleren of werkgevers en werknemers zich houden aan alle wetten en regelingen die te maken hebben met arbeid. Let op: dit betekent dat er soms inspecties en controles zijn! Bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid op de werkvloer.
- Opsporen: arbeidsuitbuiting, mensensmokkel en fraude op het gebied van werk en inkomen blijven meestal niet ongezien. De NLA zit erbovenop. Het Openbaar Ministerie stuurt deze opsporing aan.
- Signaleren: het melden van ontwikkelingen en risico’s in bepaalde werkvelden bij belanghebbende partijen. Dankzij deze signalen kunnen bedrijven en brancheverenigingen op tijd actie ondernemen.
Aan de slag met programma’s
De NLA wil zoveel mogelijk risico’s aanpakken en een zo groot mogelijk effect behalen. Daarom werkt de inspectie met een meerjarenplan (2023-2026), en werkt vervolgens in een jaarplan (2023) de onderdelen uit die extra aandacht krijgen. Hierin vind je voor verschillende sectoren programma’s, waarbij de arbeidsinspectie een mix inzet van toezichtinstrumenten, opsporingsonderzoeken en gerichte controles. Maar er is meer. Ook het geven van voorlichting en overleggen met de sectoren is een belangrijk onderdeel. Daarbij draait het vaak om de arbeidsrisico’s. Veel problemen en risico’s komen elk jaar terug, maar soms hebben we ook te maken met nieuwe issues. Denk aan het thuiswerken dat in korte tijd in opkomst is gekomen. In het jaarplan is dit keer extra aandacht voor:
- Fysieke belasting
- Psychische belasting (thuiswerken)
- Psychosociale arbeidsbelasting
Meldpunt voor preventie
Naast de actieve inzet vanuit deze jaarplannen, werkt de NLA ook reactief. Burgers, personeelsvertegenwoordigers, ondernemingsraden, vakbonden, samenwerkingspartners en andere organisaties kunnen signalen, klachten of verzoeken melden. Wanneer? Bijvoorbeeld bij ongevallen of situaties waarbij er sprake is van ongezond, onveilig of oneerlijk werk. Het doel is om arbeidsongevallen te voorkomen en klachten op dit gebied beet te pakken en af te handelen. Voor iedereen! Iedere organisatie en iedere werknemer moet heel laagdrempelig een klacht of vraag kunnen melden. Dus signaleer jij een werksituatie die niet aan de normen voldoet of heb je een vraag? Geef het door! Het meldpunt van de NLA is er ook voor jou.
Wat kun jij hiervan merken?
De Nederlandse Arbeidsinspectie helpt jou op het gebied van veilig, gezond en eerlijk werken, maar controleert je ook. Een extra reden om ervoor te zorgen dat de veiligheid binnen jouw organisatie goed is geregeld. Het kan zijn dat je een controle krijgt, of dat iemand een melding maakt. Daarnaast zet de arbeidsinspectie communicatie in om sectoren, bedrijven en opdrachtgevers te stimuleren de regels na te leven. Bewustwording van bestaande of opkomende arbeidsrisico’s staat hierbij vaak centraal. Deze campagnes zijn meestal gericht op specifieke doelgroepen of thema’s. Het kan dus zijn dat je één van deze communicatie-uitingen voorbij ziet komen. Ons advies? Neem het serieus en doe er iets mee! Je organisatie wordt er altijd beter van.
Aan de slag met bedrijfsveiligheid!
Wil jij je geen zorgen hoeven maken over een controle van de Nederlandse Arbeidsinspectie? En de veiligheid van jouw medewerkers op orde hebben? Daar helpen we graag bij. Met het uitgebreide dienstenpakket van BHV.NL kun je jouw bedrijfsveiligheid goed regelen. Denk aan trainingen, opleidingen en cursussen op het gebied van BHV, EHBO en omgaan met ongewenst gedrag. Op maat, incompany of individueel: jij kiest. Behoefte aan sparren of advies? Ook dan staan we voor je klaar.
Lees meer
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheidOrganisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.