De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs

Onnodig te zeggen dat bij BHV.NL kwaliteit hoog in het vaandel staat. Dat geldt voor alles en zeker voor onze instructeurs. Zij zijn het die onze deelnemers opleiden en daarmee een enorme invloed hebben op hoe goed onze cursisten in noodsituaties handelen. De veiligheid van onze klanten begint bij de deskundigheid van onze instructeurs. Zo simpel is het. Ook instructeur worden? Bekijk onze vacatures!

Continu investeren in opleiding en ontwikkeling

Maar hoe simpel ook, het brengt een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. De verantwoordelijkheid om de best opgeleide instructeurs te hebben. ‘Vandaar dat we niets aan het toeval overlaten en veel investeren in hun opleiding en ontwikkeling. En dat begint al tijdens de sollicitatieprocedure. Het is een pré als mensen al wat ervaring met of kennis over veiligheid hebben. Maar veel belangrijker is hun affiniteit met veiligheid in combinatie met hun vermogen kennis en vaardigheden over te dragen op anderen. Daarom willen we dat de sollicitant in de tweede ronde van het sollicitatieproces al een kleine training geeft over een onderwerp waar hij of zij zich prettig bij voelt. Dat is meestal een onderwerp dat met veiligheid te maken heeft, bijvoorbeeld over het blussen van een brand of een reanimatie. We kijken naar de leerdoelen -zijn die er en worden ze behaald in die korte training -  en naar de manier waarop de kandidaat met groepen werkt’, zegt Franco Verberkt, bij BHV.NL verantwoordelijk voor de instructeurs en docenten.

Mentor begeleidt ‘instructeur in opleiding’ intensief

Gaat dit goed, dan wordt de kandidaat aangenomen en komt hij bij BHV.NL in dienst. Op dat moment krijgt hij een mentor, een senior instructeur die hem onder zijn hoede neemt en hem begeleidt gedurende een traject van zeven weken. In die zeven weken volgt de ‘instructeur in opleiding’ de trainingen die hij straks zelf als eerste gaat geven: Basis BHV (tweedaagse opleiding), Praktijkdag BHV (blended learning), en de Herhalingcursus BHV. We vinden het belangrijk dat de instructeurs zelf ervaren hoe het is om deelnemer te zijn. Daarom volgen ze eerst de trainingen voor ze hem mogen geven. Na deze drie trainingen doen ze de opleiding tot Ploegleider BHV en halen ze hun diploma Eerste Hulp. Dit zijn de basistrainingen, de rest komt later.

Daarna loopt de ’instructeur in opleiding’ een paar weken mee en doorloopt daarbij de volgende fases:
1.    hij kijkt mee hoe zijn mentor een training geeft en krijgt daarbij de opdracht om heel gericht te observeren: hoe gaat de trainer om met het lesmateriaal, hoe speelt hij in op vragen van de deelnemers etc.
2.    hij mag – onder toezicht van zijn mentor - een deelles verzorgen. Na afloop krijgt hij feedback, en als de mentor het na verloopt van tijd echt vertrouwt, mag hij
3.    uiteindelijk zelf lessen geven. Uiteraard ook weer onder toezicht van zijn mentor die na de lessen de sterke punten en de verbeterpunten met hem bespreekt.
De ‘instructeur in opleiding’ maakt elke week een reflectieverslag, dat besproken wordt met de mentor. Als ook de zelfstandige lessen goed gaan, komt Franco Verberkt een of meer lessen volgen. Hij kijkt naar alle factoren die ervoor zorgen dat de stof goed wordt overgedragen, zoals didactische vaardigheden, leermiddelen, leerstijlen, contact maken met de groep, beheersing van de theorie. Alleen als dat allemaal in orde is, krijgt de ‘instructeur in opleiding’ het certificaat ‘Instructeur BHV’ en mag hij als zelfstandig instructeur aan de slag.
 

Coach blijft leren en ontwikkelen stimuleren

Daar eindigt het natuurlijk niet mee. De instructeurs halen na deze basis ook externe certificaten: Instructeur Eerste Hulp Oranje Kruis of Rode Kruis bijvoorbeeld, en Instructeur Brand, Ontruiming en Communicatie van het NVB (Nederlandse Vereniging van Bedrijfshulpverlening), een certificaat dat gevraagd wordt bij (internationale) aanbestedingen.

Franco: ‘Alle instructeurs hebben een coach die hen een paar keer per jaar spreekt. Die gesprekken vormen de basis van de gerichte bijscholing die iedere zomer wordt georganiseerd en waarin de instructeurs hun kennis verbreden, verdiepen en zich specialiseren op een of meer gebieden. In de whatsApp groep die de instructeurs onderling hebben, worden continu artikelen gedeeld en kennis gehaald en gebracht. Leren en ontwikkelen is zo een integraal onderdeel van werken bij BHV.NL. Onze visie ‘Leren stopt nooit’ dragen we uit naar de instructeurs en alle anderen die bij ons werken. Daarom staat in de jaarlijkse planningsgesprekken het onderwerp leren en ontwikkelen altijd op de agenda. Daarom ook besteden we veel aandacht aan de evaluatieformulieren van onze deelnemers en verwerken we hun feedback. Want daar zitten soms heel relevante suggesties bij waarmee we onze trainingen kunnen verbeteren. En daarmee de leerervaring van onze cursisten optimaliseren.’

Als je continu bezig bent met het ontwikkelen van je instructeurs, wil je ook bezig blijven met het ontwikkelen van je cursussen. Vandaar dat we jaarlijks ons lesprogramma vernieuwen

Alle prioriteit aan kwaliteit instructeurs

‘De kwaliteit van onze instructeurs is te belangrijk om er niet alle prioriteit aan te geven. Wij willen niet dat zij in hun vrije tijd voor hun eigen opleiding moeten zorgen. Wij faciliteren dat 100%. Alleen zo bepalen wij hoe hoog de kwaliteitslat ligt. Dat zijn wij aan onszelf en vooral aan onze klanten verplicht,’ aldus Franco Verberkt.

Zelf instructeur worden?

Heb jij ook passie voor veiligheid en wil je dit naar anderen overbrengen? Dan is een van onze opleidingen tot veiligheidsdocent- of instructeur misschien wel wat voor jou! Bekijk hier ons aanbod aan opleidingen.

Lees meer

  • Efficiënt bezig zijn met reanimatie, ontruimen en veiligheidsbewustzijn
    Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheid
    In veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn. 
  • Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Organisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat. 
  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.