Ligt jouw RI&E te verstoffen? Dan loop je nog meer risico's!

Een gezond bedrijf investeert in een veilige en gezonde werkomgeving. En dat begint met het inventariseren en evalueren van de risico’s: je stelt een RI&E op. Zo’n RI&E is geen statisch iets. Sterker nog, een RI&E werkt pas echt als het een ‘levend’ of dynamisch document is. Dus haal dat document uit je la. En deel en bespreek het met al je medewerkers. Zo wordt het een dynamische RI&E, gaat het document leven en verklein je met elkaar de risico’s.
image

 

1. Aandacht hebben

Arbeidsomstandigheden krijgen in de waan van alle dag helaas niet altijd de aandacht die ze nodig hebben. De kunst is om het verhogen van de veiligheid in te bedden in de dagelijkse bedrijfsprocessen. Zo laat je zien dat dit een serieus thema is:
  • Formuleer een duidelijk doel en communiceer dat met je medewerkers. Vraag hen ook of ze zich in dat doel herkennen en welke bijdrage ze eraan kunnen leveren.
  • Houd veranderingen klein en behapbaar, en voer ze stap voor stap in
  • Zet veiligheid en arbeidsomstandigheden standaard op de agenda van de werkoverleggen.

2. Leidinggeven en verbreden

Met name in kleine bedrijven heeft de directeur veel verschillende petten op: hij is naast algemeen, commercieel en financieel manager ook preventiemedewerker (afhankelijk van het aantal medewerkers), hoofd HR etc. Het is goed preventie breder te trekken, waardoor het niet meer de verantwoordelijkheid van één iemand is. Wat je kunt doen:
  • Vorm een werkgroep ‘arbeidsomstandigheden’ 
  • Wissel ervaringen uit via besloten groepen op Linkedin of Facebook
  • Neem tips en suggesties serieus en koppel terug wat er mee gedaan is of niet, en waarom.

3. Delegeren

Directeuren zijn vaak de spin in het web, alles loopt via hen. Dat gaat op een gegeven moment fout. Om dat te voorkomen moeten taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tijdig gedelegeerd worden. Binnen de bedrijfsnoodorganisatie bestaan duidelijke rollen en raken. Dat kan bijvoorbeeld zo:
  • Beleg de projectverantwoordelijkheid bij voormannen met behulp van een checklist
  • Stel een dagverantwoordelijke aan voor het project.

4. Iedereen betrekken

Betrek alle medewerkers bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden. Vraag hen niet alleen mee te denken over wat er niet goed is maar ook over oplossingen. Voorbeelden:
  • Bespreek arbeidsomstandigheden en veiligheidsgedrag in functioneringsgesprekken
  • Laat mensen ideeën over veiligheid uitwisselen en van elkaar leren. Roep hen bijvoorbeeld op om foto’s van arbeidsomstandigheden te maken, te delen en te bespreken
  • Richt een groepsapp in voor het signaleren en oplossen van onveilige situaties op de werkvloer.

5. Goed communiceren

Geregeld voorlichting geven over arbeidsomstandigheden verhoogt het gevoel van urgentie. Dat kan op verschillende manieren:
  • Geef instructies met concrete voorbeelden (en de reden waarom)
  • Geef een presentatie aan de medewerkers, samen met medewerkers
  • Geef zelf het goede voorbeeld: goed voorbeeld doet goed volgen. 

6. Toezicht houden

Veel leidinggevenden vinden het lastig toezicht te houden op mensen die ‘uit het zicht’ werken: chauffeurs, buitendienstmedewerkers, storingsmonteurs. Daar kun je wat aan doen:
  • Stel een mentor aan, laat hem een dag meelopen/meerijden (benoem niet alleen wat er fout gaat, maar vooral ook wat er goed gaat)
  • Vraag klanten om feedback
  • Bezoek steekproefsgewijs werkplekken
  • Complimenteer als het goed gaat, en spreek mensen erop aan als het niet goed gaat. Als zij het ongewenste gedrag blijven vertonen, kan het goed zijn om harder op te treden (ook als voorbeeld naar collega’s).

7. Hoe zorg ik voor een dynamische RI&E?

Een RI&E wordt niet uit zichzelf een dynamisch document. Jouw organisatie is continu in ontwikkeling. En dit brengt risico's met zich mee. Belangrijk dus om bij elke verandering de RI&E opnieuw te bekijken om te zien wat de gevolgen zijn voor de risico's binnen je organisatie. Naast het regelmatig bekijken van de RI&E, is het ook van belang dat je jaarlijks opnieuw kijkt naar het plan van aanpak wat hieruit voortkomt. Op deze manier blijven alle maatregelen die genomen moeten om de arbeidsomstandigheden in jouw organisatie te verbeteren, actueel en on top-of-mind. Binnen een aantal jaar kan er binnen een organisatie veel gebeuren. Daarom is ons advies om iedere 5 jaar een nieuwe RI&E op te stellen. Op die manier blijft het een dynamische RI&E en een levend document. 

TIP: Laat de preventiemedewerker de RI&E opstellen en periodiek controleren op actualiteiten

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.