Hoe richt je een effectieve bedrijfsnoodorganisatie in? (en de bijbehorende rollen)
Wat is een bedrijfsnoodorganisatie?
Als bedrijf ben je verplicht om je goed voor te bereiden op een eventuele calamiteit of een bedrijfsongeval. Er kunnen altijd situaties ontstaan, waar je misschien helemaal geen rekening mee hield. Een bedrijfsnoodorganisatie is het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Op basis van een gedegen plan van aanpak en een bedrijfsnoodplan wordt een team samengesteld met verschillende functies zoals BHV’er, preventiemedewerker of bij hele grote organisaties een Crisis Management Team. Het steeds blijven opleiden, trainen en oefenen van de verschillende rollen, zorgt ten slotte continu voor een veilig klimaat in je organisatie.
Waarom is een bedrijfsnoodorganisatie belangrijk?
Veiligheid op je werkplek is veelomvattender dan je misschien denkt. Het gaat niet alleen om de juiste EHBO-handelingen bij een bedrijfsongeval of het bekende gele waarschuwingsbord wanneer de kantine wordt gedweild. Wat moet er bijvoorbeeld gebeuren bij een brand in het gebouw? Hoe wordt het gebouw op een veilige manier ontruimd bij een calamiteit? Hoe ga je om met ongewenst gedrag op de werkvloer? Wat als er een verdacht pakketje bezorgd wordt?
En zo zijn er nog veel meer onverwachte situaties die vragen om een optimaal noodplan en goed voorbereide veiligheidsmedewerkers die op elkaar zijn ingespeeld. Hiermee draag je bij aan de veiligheid van je collega’s, zorg je voor bedrijfscontinuïteit en voorkom je imagoschade van je organisatie.
En zo zijn er nog veel meer onverwachte situaties die vragen om een optimaal noodplan en goed voorbereide veiligheidsmedewerkers die op elkaar zijn ingespeeld. Hiermee draag je bij aan de veiligheid van je collega’s, zorg je voor bedrijfscontinuïteit en voorkom je imagoschade van je organisatie.
Hoe richt je een bedrijfsnoodorganisatie in?
Ieder bedrijf heeft zijn eigen risico’s, afhankelijk van productieprocessen, machines, werkzaamheden, openingstijden, aantal vestigingen en medewerkers, enzovoorts. Een bedrijfsnoodorganisatie is daarom voor ieder bedrijf weer anders. Het begint met het opstellen van een Risico-inventarisatie en -evaluatie. Uit de evaluatie kan bijvoorbeeld blijken dat het arbobeleid niet goed is, dat er onvoldoende BHV’ers zijn of dat er gevaar is voor vallende voorwerpen. Op basis van de Risico Inventarisatie wordt een plan van aanpak en een bedrijfsnoodplan opgesteld en worden de verschillende rollen ingevuld. In de Arbowet staat beschreven dat iedere organisatie in ieder geval een BHV’er en een preventiemedewerker moet aanstellen.
Hoe maak je een bedrijfsnoodorganisatie zo effectief mogelijk?
Om er altijd van uit te kunnen gaan dat ieder teamlid van de bedrijfsnoodorganisatie de juiste dingen doet op de juiste manier, is het van groot belang dat je samen continu blijft leren, trainen en oefenen. Zorg er ook voor dat je regelmatig overleg hebt met alle medewerkers van de bedrijfsnoodorganisatie. In dit overleg bespreek je onder andere de verschillende verantwoordelijkheden, eventuele calamiteiten of risicovolle situaties.
Uit welke rollen bestaat een bedrijfsnoodorganisatie?
Naast een goed beleid en duidelijke afspraken, bestaat de bedrijfsnoodorganisatie uit een toegewijd team van mensen die graag bijdragen aan de veiligheid van alle aanwezigen op het werk. En dat begint bij een goede BHV’er zijn. Maar het gaat ook om preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming of het verzorgen van de onmisbare communicatie bij calamiteiten. Om dit allemaal in goede banen te leiden, zijn er verschillende rollen met eigen verantwoordelijkheden gedefinieerd, die nodig zijn voor een goede bedrijfsnoodorganisatie en optimaal samenwerken.
Klik op onderstaande rollen voor meer informatie:
Kunnen we je verder helpen?
Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het inrichten van jouw bedrijfsnoodorganisatie? Wij helpen je graag. Onze veiligheidsspecialisten staan klaar om je te voorzien van advies en om jouw medewerkers op te leiden. Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Binnen al onze cursussen houden we rekening met de risico’s van jouw organisatie. Heb jij deze nog niet in beeld? Ook daar kunnen we je bij helpen. Benieuwd naar de verschillende mogelijkheden? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.
Lees meer
-
Hoe kies je een geschikte preventiemedewerker?Een preventiemedewerker speelt een cruciale rol in de veiligheid binnen een organisatie. Maar hoe kies je de juiste persoon voor deze functie? In dit artikel leggen we uit waar je op moet letten, welke vaardigheden essentieel zijn en hoe je ervoor zorgt dat je preventiemedewerker goed voorbereid is op zijn of haar taak.
-
Wat is het verschil tussen een BHV'er en een preventiemedewerker?Zowel BHV’ers (bedrijfshulpverleners) als preventiemedewerkers spelen een cruciale rol in het waarborgen van veiligheid op de werkvloer. Toch is er veel onduidelijkheid over de rol van een preventiemedewerker. Wat zijn de belangrijkste verschillen en hoe vullen deze rollen elkaar aan? In dit artikel vertellen we je alles over de taken, verantwoordelijkheden en hoe ze samenwerken voor een veiligere werkomgeving.
-
7 tips voor veiligheid op kantoor: dit ben je verplichtAls werkgever in de zakelijke dienstverlening wil je een veilige werkomgeving creëren voor je medewerkers, klanten en bezoekers. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar wist je dat er wettelijke verplichtingen zijn die specifiek gelden voor kantoorpanden? We zetten de belangrijkste verplichtingen en praktische tips voor je op een rij. Zo kun je direct checken of jouw kantoor voldoet aan de eisen én hoe je veiligheid naar een hoger niveau tilt.
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheidOrganisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!