Hoe overtuig je het MT van het belang van veiligheid op de werkvloer?
Veiligheid is meer dan het opleiden van BHV’ers. Ook een RI&E, een plan van aanpak, een gedegen bedrijfsnoodorganisatie én oefenen en trainen zijn belangrijk voor veiligheid. Maar daar zijn wel middelen voor nodig. Een cultuur waarin veiligheid centraal staat, begint met het commitment van het (top)management. Maar wat nou als de prioriteiten van het MT elders liggen? En kostenbesparing en omzet belangrijker is. Hoe overtuig je hen dan van het belang van veiligheid op de werkvloer? Dat doe je door gebruik te maken van het argument waar (bijna) alle managers gevoelig voor zijn: geld! Overtuig hen ervan dat veiligheid alleen maar voordelen heeft.
Tip 1: Analyseer eerdere schades, ongevallen en ziekteverzuim
Zijn er eerder medewerkers langdurig ziek geweest door bijvoorbeeld psychosociale arbeidsbelasting of is er schade ontstaan door onveilig werken? Gebruik die situaties om uit te rekenen wat dit het bedrijf heeft gekost. Denk daarbij aan de kosten van schade aan apparatuur, machines en voertuigen. Maar ook wat het heeft gekost om beschadigde en dus onverkoopbare producten en grondstoffen te vervangen. Ook een zieke medewerker kost het bedrijf extra geld. Al gauw tussen de 200 en 400 euro per dag!¹ Als bedrijf betaal je namelijk niet alleen het salaris bij ziekzijn, maar ook voor de gevolgen van het ziek zijn: de vervanging, de eventuele reïntegratiekosten en de tijd dat P&O en de leidinggevende ermee bezig zijn.
Door de schades, ongevallen en het ziekteverzuim te analyseren wordt duidelijk wat je zou kunnen besparen door betere veiligheidsmaatregelen te nemen. Kijk ook naar de oorzaken, zie je een patroon? Als blijkt dat mensen bijvoorbeeld regelmatig en langdurig uitvallen omdat ze ongezonde lucht inademen, kan een goede luchtverversing veel ziekteverzuim voorkomen.
Door de schades, ongevallen en het ziekteverzuim te analyseren wordt duidelijk wat je zou kunnen besparen door betere veiligheidsmaatregelen te nemen. Kijk ook naar de oorzaken, zie je een patroon? Als blijkt dat mensen bijvoorbeeld regelmatig en langdurig uitvallen omdat ze ongezonde lucht inademen, kan een goede luchtverversing veel ziekteverzuim voorkomen.
Tip 2: Reken uit wat de kosten van verloop zijn
Als mensen zich veilig voelen en plezier in hun werk hebben, zijn ze niet alleen gemotiveerder maar hebben ze ook veel minder de neiging een andere baan te zoeken. En dat is, zeker in deze tijd waarin er meer vacatures zijn dan mankrachten, een enorm voordeel. Nieuwe mensen werven kost veel moeite, tijd én geld. Als het al is gelukt om een nieuwe collega te vinden, zijn er niet alleen de kosten van het wervingsbureau of P&O, maar ook de weken zo niet maanden die het kost voor een nieuwe medewerker net zo productief is als zijn of haar voorganger. Want laten we wel wezen: het zijn meestal de beste mensen die als eerste vertrekken. Let op! Vergeet ook de extra kosten niet wanneer een lid van de bedrijfsnoodorganisatie opstapt. De vervanger zal in dat geval moeten worden opgeleid, én moeten oefenen om zijn rol goed te kunnen vervullen.
Tip 3: Onderzoek hoe je procedures, werkinstructies en het veiligheidsgedrag van personeel kan verbeteren.
Werkprocedures en -regels zijn er natuurlijk niet voor niets. Goede werkprocedures, instructies en regels zorgen ervoor dat mensen veilig en gedisciplineerd werken, en minder fouten maken. Het draagt ook bij aan de productiviteit en de kwaliteit van hun werk. Je begrijpt dat een hogere productiviteit en een betere kwaliteit ook financiële voordelen heeft: er worden meer en betere producten geleverd. Breng daarom de werkprocedures en instructies in kaart en kijk waar verbeterpunten zijn. Vergeet daarbij ook niet te inventariseren of deze bij het personeel bekend zijn en worden toegepast. Door naar de procedures, instructies én het gedrag te kijken, kun je niet alleen de kosten laten zien aan het management, maar kom je ook meteen met een eerste set aan verbeterpunten die uiteindelijk geld opleveren.
Een voorbeeld: misschien kom je erachter dat medewerkers niet voldoende op de hoogte zijn van de werkinstructies. In dat geval kan het invoeren van een periodieke toolboxmeeting handig zijn. Een ander verbeterpunt kan zijn: een procedure om bijna-ongelukken te registeren invoeren. Door ook die incidenten te analyseren, zie je waar het mis gaat en kun je de veiligheid verbeteren. Een gratis registratieformulier vind je in ons artikel over het registreren van bijna-ongevallen.
Een voorbeeld: misschien kom je erachter dat medewerkers niet voldoende op de hoogte zijn van de werkinstructies. In dat geval kan het invoeren van een periodieke toolboxmeeting handig zijn. Een ander verbeterpunt kan zijn: een procedure om bijna-ongelukken te registeren invoeren. Door ook die incidenten te analyseren, zie je waar het mis gaat en kun je de veiligheid verbeteren. Een gratis registratieformulier vind je in ons artikel over het registreren van bijna-ongevallen.
Tip 4: Laat zien hoe belangrijk veiligheid voor opdrachtgevers is
Voor steeds meer organisaties is de veiligheid waarmee hun leveranciers werken een criterium om met hen samen te werken. In de bouw, elektrotechniek, chemie en industrie is bijvoorbeeld een VCA-diploma heel vaak een voorwaarde om mee te mogen doen met aanbestedingen, of om een klus binnen te halen. En ook cateraars die werken voor de overheid wordt gevraagd om aan bepaalde eisen te voldoen, zoals het hebben van een BHV-certificaat. Voldoe je niet aan de eisen van de opdrachtgever? Dan doe je simpelweg niet meer mee.
Kortom, veiligheid levert geld op. En voor geld is het management meestal heel gevoelig. Breng de kosten, opbrengsten en processen in kaart, stel verbeterpunten voor en doe daar je voordeel mee! Laat je ook inspireren door de veiligheidsaanpak van andere organisaties. Zorg voor de munitie, waarmee jij het management vol vertrouwen kan overtuigen van het belang van veiligheid op de werkvloer.
¹ MKBServicedesk
Kortom, veiligheid levert geld op. En voor geld is het management meestal heel gevoelig. Breng de kosten, opbrengsten en processen in kaart, stel verbeterpunten voor en doe daar je voordeel mee! Laat je ook inspireren door de veiligheidsaanpak van andere organisaties. Zorg voor de munitie, waarmee jij het management vol vertrouwen kan overtuigen van het belang van veiligheid op de werkvloer.
¹ MKBServicedesk
Doe de BHV Veiligheidscheck!
Wij helpen jou graag aan alle informatie, zodat jij vol vertrouwen het management kan overtuigen van het belang van bedrijfsveiligheid. Juist in deze onvoorspelbare tijden. Ben je er in de coronaperiode bijvoorbeeld achter gekomen dat het lastig is de bezetting van je BHV-organisatie op orde te houden? Of dat het toch wel erg belangrijk is om op een juiste wijze om te kunnen gaan met mensen die ongepast en ongewenst gedrag vertonen of de huisregels niet naleven? Met onze veiligheidschecklist krijg jij inzicht in hoe jouw organisatie er op dit moment voor staat. Wil je eens sparren met een van onze veiligheidsexperts?
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!