De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werken

Hybride werken: voor velen is het nog steeds aan de orde van de dag. Dat blijkt ook uit de Nationale Enqûete Arbeidsomstandigheden (NEA) van 2022. Want maar liefst 45% van de werknemers werkte het afgelopen jaar nog soms of meestal thuis. Deze keuze om thuis te blijven werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.

Puzzels leggen

Wij zien dat de bedrijfsnoodorganisatie, vanwege de overgang naar hybride werken, niet altijd meer op volle kracht is bij organisaties. Het gaat dan om het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Organisaties zien dit ook en zitten met de vraag: ‘Hoe pak ik dit nou aan: hybride werken en bedrijfsveiligheid?’. Om de bedrijfsveiligheid te waarborgen, zal de bedrijfsnoodorganisatie op de nieuwe situatie moeten worden ingericht. Een behoorlijke puzzel die je als werkgever of BHV-verantwoordelijke moet leggen. Want hybride werken brengt nieuwe risico’s en uitdagingen met zich mee.

Veranderende maatregelen

Wist je bijvoorbeeld dat je als organisatie ook verantwoordelijk bent voor de veiligheid en gezondheid van je thuiswerkers? Als je er zeker van wilt zijn dat de bedrijfsnoodorganisatie (nog) voldoet, start dan met het opnieuw bekijken van de RI&E. Laat de preventiemedewerker de risico’s opnieuw in kaart brengen en actualiseer waar nodig. Vergeet daarbij de thuiswerkplek niet. Bekijk ook het plan van aanpak opnieuw. Want veranderende omstandigheden vragen om veranderende maatregelen. Zo kan er meer noodzaak zijn om medewerkers, klanten en bezoekers te informeren over de veiligheidsrichtlijnen die gelden binnen jouw organisatie. Of kan het handig zijn om niet verspreid in een pand te werken, maar op één plek.

Iedereen veiligheidsbewust

Hybride werken brengt dus veranderingen met zich mee, maar de grootste verandering op het gebied van bedrijfsveiligheid is de BHV-bezetting. Belangrijk hierbij is dat de bedrijfshulpverleners zodanig in aantal zijn en blijven dat ze eerste hulp bij ongevallen kunnen verlenen, actie kunnen ondernemen bij brand en in noodsituaties kunnen alarmeren en evacueren (art. 15 Arbowet).
 
Een universeel, pasklaar antwoord op de vraag hoe je dit als organisatie moet organiseren en hoeveel BHV’ers je moet opleiden kunnen we niet geven. Dit verschilt namelijk per situatie en is afhankelijk van de risico’s. Wel geven we je graag een aantal tips die je organisatie hopelijk helpen met het vormgeven van een hybridebestendig BHV-team. Komen ze:
  • Een open deur, maar wel heel belangrijk: controleer of er dagelijks voldoende BHV’ers aanwezig zijn
Je kan als organisatie wel voldoende BHV’ers hebben opgeleid, maar als ze niet op de werkvloer aanwezig zijn kun je de veiligheid niet waarborgen. De bezetting dagelijks op peil houden is daarom essentieel. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te werken met een rooster of kerngroep. Heb je niet genoeg BHV’ers om het rooster te vullen? Zorg dan dat je extra BHV’ers opleidt. Een goede tip uit de klantcase van de provincie Groningen bij het werven van nieuwe BHV’ers: inventariseer welke medewerkers vanwege hun functie vrijwel altijd op kantoor zijn en vraag hen om BHV’er te worden. Dan kun je denken aan mensen van de catering, beveiliging of de facilitaire dienst. Laat hen sleutelfiguur zijn.
 
  • Betrek de hele organisatie in geval van nood
In het geval van een calamiteit kan een BHV’er het verschil maken, maar dat betekent niet dat anderen niks kunnen betekenen. Ons advies: geef alle medewerkers (en eventueel ook bezoekers en klanten) een rol in de bedrijfsnoodorganisatie. Maak bijvoorbeeld een medewerker die geen certificaat heeft verantwoordelijk voor het opwachten van de hulpdiensten of het halen van een AED. Laat deze acties ook formeel vastleggen in een aangepast bedrijfsnoodplan, en zorg als werkgever voor een goede introductie van dit vernieuwde plan.
 
  • Vergroot de zelfredzaamheid van medewerkers
We zien bij BHV.NL ook organisaties die ervoor kiezen om iedereen in de organisatie op te leiden. Dit vergroot de zelfredzaamheid van alle medewerkers. En maakt jouw organisatie veiliger. Zo kun je de gehele organisatie opleiden met een modulaire incompany-training, volledige online training of een workshop reanimeren of ontruimen.

Wil je niet iedereen volledig opleiden, maar wel zelfredzamer maken? Dan kun je er ook voor kiezen om medewerkers een basis mee te geven met de nieuwe incompany cursus Veiligheidsbewustzijn. Daarmee kunnen medewerkers zich de eerste paar minuten redden tot de BHV’er aanwezig is. 
 
  • Zoek waar kan de samenwerking met andere bedrijven op
Werk je in een pand met andere bedrijven? Of bijvoorbeeld in een bedrijventerrein? Maak dan – indien mogelijk - afspraken met deze bedrijven over de hulpverlening. Zo kunnen jullie elkaar helpen in nood. Kies je hiervoor? Leg dan goed vast wat de afspraken zijn, zodat je wel kan aantonen dat je het goed op orde hebt.
 
  • Laat je eigen instructeurs opleiden
Wist je dat je bij BHV.NL je eigen instructeur(s) kan laten opleiden? Wij weten bijna alles over bedrijfshulpverlening. Waarom zouden we die kennis voor onszelf houden als we die ook kunnen delen? Met een eigen instructeur heb je die extra collega’s of misschien zelfs de gehele organisatie zo opgeleid! Een eigen instructeur is verder in staat om een goede ontruimingsoefening op te zetten en te evalueren. Op basis van deze oefening kan de instructeur daarnaast op een juiste wijze de organisatie trainen op de verbeterpunten die voortvloeien uit de oefening.
 
  • Wapen je medewerkers tegen ongewenst gedrag en agressie
Zijn er na de coronaperiode langere wachttijden ontstaan? Of treffen jullie nog steeds maatregelen tegen corona? Dan kunnen medewerkers meer te maken krijgen met ongewenst gedrag. Dit is een vorm van psychosociale arbeidsbelasting, ook wel PSA genoemd. Als organisatie ben je wettelijk verplicht ook risico’s op dat gebied mee te nemen in de RI&E, én moet je hier beleid voor vormgeven. Voor sommige functies kan het daarom noodzakelijk zijn om te leren omgaan met agressie en ongewenst gedrag. Een weerbaarheidstraining kan daarbij helpen.

¹ Bron: NEA onderzoek 2022 (TNO & CBS)

Maak een vrijblijvende afspraak met ons

Hybride werken heeft een hoop voordelen, maar dwingt organisaties tegelijkertijd om goed na te denken over BHV-gerelateerde zaken. Wij vertellen je graag hoe je je bedrijfsnoodorganisatie op peil kunt houden. Neem gerust contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvend gesprek!

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.