De bedrijfsnoodorganisatie op orde houden in tijden van hybride werken
Hybride werken: voor velen is het nog steeds aan de orde van de dag. Dat blijkt ook uit de Nationale Enqûete Arbeidsomstandigheden (NEA) van 2022. Want maar liefst 45% van de werknemers werkte het afgelopen jaar nog soms of meestal thuis. Deze keuze om thuis te blijven werken heeft nogal wat gevolgen voor de bezetting op afdelingen en de verschillende locaties waar wordt gewerkt. En dit geldt ook voor de zorg voor bedrijfsveiligheid.
Puzzels leggen
Wij zien dat de bedrijfsnoodorganisatie, vanwege de overgang naar hybride werken, niet altijd meer op volle kracht is bij organisaties. Het gaat dan om het geheel van maatregelen en beleid van een organisatie om met calamiteiten om te gaan. Organisaties zien dit ook en zitten met de vraag: ‘Hoe pak ik dit nou aan: hybride werken en bedrijfsveiligheid?’. Om de bedrijfsveiligheid te waarborgen, zal de bedrijfsnoodorganisatie op de nieuwe situatie moeten worden ingericht. Een behoorlijke puzzel die je als werkgever of BHV-verantwoordelijke moet leggen. Want hybride werken brengt nieuwe risico’s en uitdagingen met zich mee.
Veranderende maatregelen
Wist je bijvoorbeeld dat je als organisatie ook verantwoordelijk bent voor de veiligheid en gezondheid van je thuiswerkers? Als je er zeker van wilt zijn dat de bedrijfsnoodorganisatie (nog) voldoet, start dan met het opnieuw bekijken van de RI&E. Laat de preventiemedewerker de risico’s opnieuw in kaart brengen en actualiseer waar nodig. Vergeet daarbij de thuiswerkplek niet. Bekijk ook het plan van aanpak opnieuw. Want veranderende omstandigheden vragen om veranderende maatregelen. Zo kan er meer noodzaak zijn om medewerkers, klanten en bezoekers te informeren over de veiligheidsrichtlijnen die gelden binnen jouw organisatie. Of kan het handig zijn om niet verspreid in een pand te werken, maar op één plek.
Iedereen veiligheidsbewust
Hybride werken brengt dus veranderingen met zich mee, maar de grootste verandering op het gebied van bedrijfsveiligheid is de BHV-bezetting. Belangrijk hierbij is dat de bedrijfshulpverleners zodanig in aantal zijn en blijven dat ze eerste hulp bij ongevallen kunnen verlenen, actie kunnen ondernemen bij brand en in noodsituaties kunnen alarmeren en evacueren (art. 15 Arbowet).
Een universeel, pasklaar antwoord op de vraag hoe je dit als organisatie moet organiseren en hoeveel BHV’ers je moet opleiden kunnen we niet geven. Dit verschilt namelijk per situatie en is afhankelijk van de risico’s. Wel geven we je graag een aantal tips die je organisatie hopelijk helpen met het vormgeven van een hybridebestendig BHV-team. Komen ze:
Een universeel, pasklaar antwoord op de vraag hoe je dit als organisatie moet organiseren en hoeveel BHV’ers je moet opleiden kunnen we niet geven. Dit verschilt namelijk per situatie en is afhankelijk van de risico’s. Wel geven we je graag een aantal tips die je organisatie hopelijk helpen met het vormgeven van een hybridebestendig BHV-team. Komen ze:
- Een open deur, maar wel heel belangrijk: controleer of er dagelijks voldoende BHV’ers aanwezig zijn
- Betrek de hele organisatie in geval van nood
- Vergroot de zelfredzaamheid van medewerkers
Wil je niet iedereen volledig opleiden, maar wel zelfredzamer maken? Dan kun je er ook voor kiezen om medewerkers een basis mee te geven met de nieuwe incompany cursus Veiligheidsbewustzijn. Daarmee kunnen medewerkers zich de eerste paar minuten redden tot de BHV’er aanwezig is.
- Zoek waar kan de samenwerking met andere bedrijven op
- Laat je eigen instructeurs opleiden
- Wapen je medewerkers tegen ongewenst gedrag en agressie
¹ Bron: NEA onderzoek 2022 (TNO & CBS)
Maak een vrijblijvende afspraak met ons
Hybride werken heeft een hoop voordelen, maar dwingt organisaties tegelijkertijd om goed na te denken over BHV-gerelateerde zaken. Wij vertellen je graag hoe je je bedrijfsnoodorganisatie op peil kunt houden. Neem gerust contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvend gesprek!
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!