Vergis je niet: dit is de financiële impact van een bedrijfsongeval

Het is dé nachtmerrie van iedere werkgever: een bedrijfsongeval. Wellicht een cliché, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Elke onderneming gaat gepaard met veiligheidsrisico’s. In sommige sectoren zijn de risico’s groter dan gemiddeld, maar over het algemeen geldt dat overal waar mensen werken calamiteiten op de loer liggen. In dit artikel lees je meer over bedrijfsongevallen: hoe vaak komen ze voor? Wat zijn de financiële gevolgen? En wat kan je doen om het te voorkomen?

Te veel bedrijfsongevallen

In 2022 waren er volgens de Arbeidsinspectie in totaal 3.700 meldingen van ongevallen op de werkvloer. Dat is meer dan het jaar daarvoor, toen waren het er 3.481. Het aantal ongelukken met een dodelijke afloop ligt gemiddeld tussen de 50 en 70 per jaar. En dat is nog steeds veel te veel, vinden wij! Veel werkgevers vragen zich af of ze verplicht zijn om een bedrijfsongeval te melden. Het antwoord is helder: ja, dat ben je. Als een medewerker betrokken is bij een ongeluk op de werkvloer, moet je dit vaak meteen melden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Ook voor je eigen organisatie is het slim om (bijna) ongevallen te registreren. Zo leer je ervan en kun je het een volgende keer voorkomen. Hier vind je een handig registratieformulier.

De financiële gevolgen

Het verdriet voor nabestaanden is niet in kosten uit te drukken. De financiële gevolgen voor de werkgever echter wel. Een arbeidsongeval kost een werkgever gemiddeld € 10.000 tot € 20.000! In sommige gevallen kan het zelfs oplopen tot een paar miljoen euro. Dit hangt natuurlijk af van de grootte van de organisatie en de aard van het werk. Bovendien kun je, zoals hierboven besproken, een boete krijgen van € 50.000 als je een ongeluk niet volgens de regels meldt. Leidt een ongeval tot arbeidsongeschiktheid? Dan betaal je in het eerste jaar 100% salaris door en in het tweede jaar 70%. Maar, de impact is groter. Ook met deze directe en indirecte gevolgen krijg je mogelijk te maken:

Praktische gevolgen:
  • uitval ervaren medewerker
  • minder productiviteit en inkomsten
  • kosten voor vervangende collega
  • inwerken nieuwe kracht
  • verlies van klanten
  • materiële schade of productieverlies door het ongeval
  • schoonmaken en opruimen ongeval
  • gerechtelijk vervolg (als het ongeval het resultaat is van niet nagekomen regels…) 
Emotionele gevolgen:
  • impact op andere medewerkers
  • reputatieschade
  • verlies van vertrouwen in de organisatie 
Als je deze mogelijke gevolgen ziet, kun je maar één conclusie trekken: investeren in een goed veiligheidsbeleid loont! Niet alleen om de maatschappelijke rol die je als werkgever hebt, maar ook om bedrijfseconomische redenen.

Risico’s én kosten minimaliseren

Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Met mogelijk een ongeluk als gevolg. Uit de veiligheidspiramide van Heinrich blijkt dat er vóór elk dodelijk ongeval:
  • 30 ongevallen met zwaar letsel;
  • 300 ongevallen met licht letsel;
  • 3.000 bijna-ongevallen zonder letsel;
  • 30.000 onveilige situaties hebben plaatsgevonden.
Dit betekent dat je heel veel kansen hebt om op tijd in te grijpen en onveilige situaties te verbeteren. Maar, dan moet je deze wel in beeld hebben. Om dit voor elkaar te krijgen, heeft het management of de veiligheidsexpert een belangrijke rol. Zij zijn namelijk degenen die besluiten nemen en het veiligheidsbeleid uitdragen. Zij faciliteren in veilig werken. Door risico’s te inventariseren, maatregelen te nemen, te communiceren, een BHV-organisatie in te richten en te oefenen.

Bij BHV.NL geloven we dat veilige organisaties goed geoefende organisaties zijn. Organisaties die weten waar risico’s liggen, zorgen voor preventieve maatregelen. Daarom is het essentieel dat je oefent met realistische scenario’s en traint op de risico’s die kenmerkend zijn voor jouw organisatie.

Voorkom dure ongevallen en ga aan de slag met bedrijfsveiligheid!

Hoe goed ken jij de risico’s binnen jouw organisatie of team? Wat is jouw ambitie als het gaat om de veiligheid in de organisatie? Dit brengen we graag samen met jou in kaart. Het resultaat? Een veiligheidsprogramma op maat waarmee jij stap voor stap werkt aan de veiligheid in jouw organisatie. Daarmee verminder je heel wat (financieel) risico! 

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.