Wanneer en hoe meld je een bedrijfsongeval?

Bedrijfsongevallen probeer je altijd te voorkomen. Maar wanneer er toch een ongeval plaatsvindt, heb je als werkgever een meldingsplicht. Werkgevers zijn verplicht om ernstige bedrijfsongevallen direct te melden bij de Inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW). Dit geldt alleen voor arbeidsongevallen waaraan een medewerker blijvend letsels overhoudt met een ziekenhuisopname of dodelijke afloop tot gevolg. Maar ook voor bijna ongevallen is het van belang dat je een actief beleid voert en dit registreert

Wat is een arbeidsongeval?

Een arbeidsongeval is een ongeval dat plaatsvindt als gevolg van werkzaamheden onder werktijd en dat direct leidt tot schade aan de gezondheid. Dit kunnen ongevallen zijn die plaatsvinden binnen het bedrijfspand, maar ook erbuiten zoals op een bouwplaats of bij werkzaamheden aan de weg. Er is geen sprake van een arbeidsongeval als dit (verkeers)ongevallen zijn die plaatsvinden bij woon-werkverkeer.

Hoe bewust
ben jij je van veiligheid?

Arbeidsongeval verplicht melden

Volgens de Arbowet ben je verplicht om ernstige arbeidsongevallen direct te melden bij de arbeidsinspectie. De inspectie bepaald aan de hand van alle informatie of er een ongevallenonderzoek plaatsvindt.

Er is sprake van een ernstig arbeidsongeval wanneer een medewerker:
  • blijvend lichamelijk of geestelijk letsel oploopt;
  • in het ziekenhuis moet worden opgenomen;
  • aan de gevolgen van het ongeval overlijdt.
Onder blijvend lichamelijk of geestelijk letsel wordt langdurig chronische, lichamelijke of traumatische klachten, blindheid of amputatie verstaan. In alle drie de gevallen ben je als werkgever verplicht dit direct te melden. Ook als pas later blijkt dat er sprake is van blijvend letsel of een ziekenhuisopname. Dit geldt ook voor een ziekenhuisopname van één dag. Ook ben je verplicht ongevallen te melden van personen die onder jouw gezag voeren, zoals zzp’ers en uitzendkrachten. Wanneer je als werkgever een ernstig ongeval niet direct meldt, riskeer je een boete van maximaal €50.000.

Hoe meld je een ernstig arbeidsongeval?

Als er sprake is van een ernstig arbeidsongeval met een ziekenhuisopname, blijvend letsel of een dodelijke afloop tot gevolg, dan meld je dit direct bij de inspectie SZW:

Registreren van (bijna-)ongevallen

Door het registeren van ongevallen én bijna-ongevallen binnen jullie organisatie, maak je inzichtelijk wat onveilige situaties zijn. Én kun je hier op tijd wat aan doen. Het is de taak van de preventiemedewerker om alle ongevallen en bijna-ongevallen te registreren. Zo kan hij/zij signaleren wat knelpunten en gevaarlijke situaties zijn binnen jullie organisatie en dit terugkoppelen aan de directie en de rest van de organisatie. Op deze manier blijf je alert op onveilige situaties en kun je arbeidsongevallen in de toekomst voorkomen. 

Verminderen van onveilige situaties

Het liefst willen we het aantal (ernstige) arbeidsongevallen terugdringen naar nul. Om te beginnen is het belangrijk dat iedereen binnen de organisatie zich bewust is van zijn eigen bijdrage aan veiligheid. Bekijk hier onze tips voor het verhogen van het veiligheidsbewustzijn binnen de organisatie

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.