Niet-reanimerenpenning: Wat is het en Waarom?

Het kan je zomaar gebeuren. Je wilt starten met het reanimeren van een slachtoffer en treft een niet-reanimerenpenning aan. Hè, vol ongeloof, adrenaline en verwarring weet je misschien niet goed wat je moet doen. Als BHV’er of hulpverlener heb je nu eenmaal geleerd dat elke seconde telt. Wat nu? In dit artikel delen we wat een niet-reanimerenpenning is, waarom iemand hiervoor kiest en hoe je ernaar handelt.

Een niet-reanimeren verklaring

Wanneer iemand niet wil worden gereanimeerd bij een circulatiestilstand, is het belangrijk om deze wens kenbaar te maken. Dat doe je met een zogenoemde niet-reanimeren verklaring. Die maakt de wens voor medisch handelen duidelijk wanneer iemand daar zelf niet meer toe in staat is.

De meeste mensen kiezen ervoor om een niet-reanimerenpenning te dragen. Het kan ook voorkomen dat je een tatoeage op de borst aantreft of een schriftelijke verklaring met het besluit tot niet reanimeren. Alle varianten zijn rechtsgeldig. Dat betekent dat professionele hulpverleners verplicht zijn ernaar te handelen.  

Wat is een niet-reanimerenpenning?

Een niet-reanimerenpenning is een wilsverklaring. Mensen dragen hem meestal met een ketting om de nek. Zo is die direct zichtbaar en herkenbaar voor hulpverleners. Voor de geldigheid van de penning staan de volgende gegevens erop:
  • Volledige naam
  • Geboortedatum
  • Handtekening
  • Pasfoto
  • Besluit om niet gereanimeerd te worden
​Op deze manier is de wilsverklaring altijd te herleiden naar het slachtoffer.

Redenen voor een niet-reanimerenpenning

Wanneer je een slachtoffer met een niet-reanimerenpenning aantreft kun je flink schrikken. En misschien begrijp je de keuze voor niet reanimeren ook niet gelijk. Bijvoorbeeld bij een jong persoon. Toch kan iemand verschillende redenen hebben voor een niet-reanimerenpenning. En die hoeven niet altijd zichtbaar te zijn. Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze van het slachtoffer.
 
Redenen voor een niet-reanimerenpenning kunnen zijn:
  • Ziekte
  • Lichamelijke conditie
  • Geloofsovertuiging
  • Kwaliteit van leven
  • Zorg over complicaties
Graag benoemen we dat de zorg over complicaties en kwaliteit van leven na een reanimatie niet altijd terecht is. Maar liefst 80-90% van de overlevenden ervaart een jaar na de reanimatie een goede levenskwaliteit. Zowel jong als oud. Bij twijfel over de kansen en risico’s van een reanimatie is het aan te raden om contact op te nemen met een (huis)arts.

Hoe handelen als BHV’er

Als BHV’er of EHBO’er leer je snel te handelen bij een circulatiestilstand. Zo vergroot je de overlevingskans van het slachtoffer. Je hoeft dan ook niet actief op zoek te gaan naar een niet-reanimeren verklaring. Immers, de meeste mensen willen wél geholpen worden. Mocht je er toch een tegen komen, dan is het aan jou om te bepalen wat je ermee doet. Je kunt stoppen of doorgaan met reanimeren tot de professionele hulpverleners zijn gearriveerd.

In Nederland zijn artsen en zorgverleners verplicht de wens tot niet reanimeren op te volgen zodra zij de verklaring aantreffen. Voor BHV’ers, EHBO’ers en burgers geldt deze wettelijke verplichting niet.

Meer weten?

Wil jij weten hoe je eerste hulp dient te verlenen in verschillende situaties? Of is het tijd om je kennis op te frissen? Volg een BHV (herhalings)cursus. Zo beschik je over de juiste kennis om te handelen in geval van calamiteiten.  
Volg een BHV cursus
Vind een locatie bij jou in de buurt
Plan nu je herhalingscursus
Tijd om op te frissen!

Lees meer

  • 7 tips voor veiligheid op kantoor
    7 tips voor veiligheid op kantoor: dit ben je verplicht
    Als werkgever in de zakelijke dienstverlening wil je een veilige werkomgeving creëren voor je medewerkers, klanten en bezoekers. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar wist je dat er wettelijke verplichtingen zijn die specifiek gelden voor kantoorpanden? We zetten de belangrijkste verplichtingen en praktische tips voor je op een rij. Zo kun je direct checken of jouw kantoor voldoet aan de eisen én hoe je veiligheid naar een hoger niveau tilt.
  • Efficiënt bezig zijn met reanimatie, ontruimen en veiligheidsbewustzijn
    Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheid
    In veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn. 
  • Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Organisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat. 
  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.