Goed ontruimen, zó doe je dat
Brand. Een gaslek. Een langdradige presentatie over de kwartaalcijfers met vijftig slides. En zo zijn er nog veel meer redenen denkbaar om het pand waarin je bent zo snel mogelijk te willen verlaten. Een ontruiming goed en geordend laten verlopen is niet eenvoudig. Klinkt het ontruimingsalarm, dan telt elke seconde. Maar hoe ontruim je ook alweer? In het kader van de Opfrisweken zoomen we daarop in.
Als bedrijfseigenaar of bhv-coördinator moet je altijd berekend zijn op dingen die je liever niet meemaakt. Zoals een situatie waarbij het nodig is om het gebouw te ontruimen. Het doel van een ontruiming is zorgen dat collega’s en andere mensen die zich in het gebouw bevinden snel en veilig buiten zijn. Is er noodzaak tot ontruiming, dan is er namelijk iets aan de hand. Of er is op zijn minst een vermoeden dat er iets loos is. Bijvoorbeeld een brand, gaslek, bomdreiging of een chemische besmetting. In zulke gevallen is een goedwerkende bhv-organisatie van levensbelang.
Het ontruimingsplan
Een ontruiming is per definitie spannend, zeker als het niet om een oefening gaat. Alle aanwezigen moeten in een korte tijd, en op een georganiseerde manier, in veiligheid worden gebracht. Hoe dat in het ideale geval gebeurt, staat in het ontruimingsplan. Daarin staat wat er moet gebeuren in geval van nood en welke vluchtwegen naar een veilige haven leiden. Dat het superbelangrijk is om ontruimingen regelmatig met alle bhv’ers en andere medewerkers te oefenen, is natuurlijk een open deur.
Alarmeer hulpdiensten
Zodra er reden is om te ontruimen, is het belangrijk om zo snel mogelijk professionele hulpdiensten te alarmeren. Zij zijn bedreven in het ontruimen van gebouwen en het veiligstellen van de omgeving. Maar zeker om de tijd tot het arriveren van de hulpdiensten goed te overbruggen, kan de bhv het verschil maken.
Duidelijke instructies voorkomen paniek
Als bhv’er ben je onmisbaar tijdens een ontruiming. Jij bent namelijk getraind en weet hoe je moet handelen. Natuurlijk maakt je lichaam meer adrenaline aan, maar je raakt niet snel in paniek. Door duidelijke instructies te geven, zorg jij ervoor dat anderen het gebouw veilig kunnen verlaten en minder paniekdecibellen produceren. Vergelijk het met het cabinepersoneel in het vliegtuig bij hevige turbulentie of een vreemd geluid: als passagiers zien dat de stewardess zen blijft, blijven ze zelf ook kalm.
Help anderen
Toch kunnen mensen tijdens een ontruiming in paniek of gewond raken. Ook in dat geval ben jij, als bhv’er, het reddingsvest. Jij zorg dat deze mensen een veilig onderkomen bereiken.
Oefenen, oefenen, oefenen
We hadden het net al even over het ontruimingsplan. Daarin staat beschreven hoe een ontruiming in het ideale geval verloopt. Helaas zijn er vaak niet-ideale gevallen. Mensen die het brandalarm negeren bijvoorbeeld, omdat ze denken dat het toch weer een oefening is. Mensen die gezellig blijven keuvelen, omdat collega’s dat ook doen of omdat ze hun koffie nog niet op hebben. Of mensen die de verkeerde vluchtroute gebruiken. Zulke scenario’s kun je oefenen, zodat je erop voorbereid bent als het écht nodig is.
Écht goed ontruimen? Schrijf je in voor de BHV Herhalingscursus
Daarom adviseren wij van BHV.nl: laat je organisatie trainen door de experts van BHV.nl en organiseer een ontruimingsoefening. Daarin worden al je kennis en vaardigheden uit de BHV Basiscursus weer afgestoft. En reken maar dat we wat verrassende scenario’s voor je in petto hebben! In één dag ben jij – of zijn je medewerkers - weer perfect getraind om een evacuatie in goede banen te kunnen leiden. Een veilig gevoel, toch?
Lees meer
-
7 tips voor veiligheid op kantoor: dit ben je verplichtAls werkgever in de zakelijke dienstverlening wil je een veilige werkomgeving creëren voor je medewerkers, klanten en bezoekers. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar wist je dat er wettelijke verplichtingen zijn die specifiek gelden voor kantoorpanden? We zetten de belangrijkste verplichtingen en praktische tips voor je op een rij. Zo kun je direct checken of jouw kantoor voldoet aan de eisen én hoe je veiligheid naar een hoger niveau tilt.
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheidOrganisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!