Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?

Iedereen reageert anders op angst. De één vecht, de ander vlucht en weer iemand anders bevriest. Welke reactie de overhand krijgt, hangt af van de persoon en van de situatie. Maar, hoe reageer jij als BHV’er in een noodsituatie? Natuurlijk wil je als BHV'er bij een calamiteit in jouw organisatie kalm en accuraat kunnen handelen. Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen. Hoe? Door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het effect? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en veel meer zekerheid in handelen. 

3 primaire reacties op angst

In noodsituaties vertonen mensen verschillende reacties op angst. De meest primaire reacties zijn vechten, vluchten en bevriezen. Dit noemen we ook wel ‘overlevingsreacties’. Het is interessant om te bekijken hoe dit tot uiting kan komen als het gaat om bedrijfshulpverlening.
  • Vechten 
    Wanneer iemand geconfronteerd wordt met een bedreigende situatie en zich actief verdedigt of verzet, spreken we van een vechtreactie. In een BHV-situatie kan dit zich voordoen wanneer een medewerker een noodsituatie probeert te beheersen zonder de 5 BHV-fases van een calamiteit toe te passen. Een voorbeeld: een medewerker begint meteen met het blussen van een brand in plaats van eerst te alarmeren. Zo mis je de kans op een soepele evacuatie en schakel je niet op tijd (professionele) hulp in. 
     
  • Vluchten  
    Vluchten is een vorm van ontkenning of vermijding: doen alsof er niets aan de hand is of de situatie uit de weg gaan. In BHV-context zie je weleens dat medewerkers proberen een gebouw te verlaten zonder de juiste evacuatieprocedures te volgen. Dit kan leiden tot chaos en gevaarlijke situaties. Je wil natuurlijk dat een BHV’er het hoofd koel houdt, de juiste stappen volgt en de ontruiming kalm begeleidt.
     
  • Bevriezen 
    Bij de reactie bevriezen loopt iemand letterlijk ‘vast’. Deze persoon is op dat moment niet in staat om te handelen in een noodsituatie. Stel dat een medewerker geconfronteerd wordt met een gewonde collega, niet weet hoe te reageren en verlamd raakt door angst. Of als een collega een harstilstand krijgt en de BHV’er eigenlijk moet gaan reanimeren. Die eerste minuten zijn dan van levensbelang, dus ook de bevriesreactie wil je op de werkvloer liever voorkomen.

Veilige automatische piloot

Het is onderzocht: het menselijk brein heeft de neiging om automatisch te reageren op bekende situaties. Door jouw medewerkers regelmatig te laten oefenen met noodsituaties, kun je de gewenste automatische reacties ontwikkelen. Zo maak je de kans op bevriezen, aarzeling of paniek bij calamiteiten een stuk kleiner. Automatisch handelen is van onschatbare waarde in het minimaliseren van de reactietijd en het maximaliseren van de effectiviteit in noodsituaties. 
 

Regelmatig oefenen is van levensbelang

Oefenen, oefenen, oefenen. Door regelmatig te oefenen en te leren door te doen, krijgen BHV’ers steeds meer vertrouwen in hun eigen vaardigheden. Dit vergroot het vermogen om met zekerheid te handelen in noodsituaties. Tijdens een BHV-cursus van BHV.NL oefenen deelnemers de vijf fases van een inzet van bedrijfshulpverlening. Zo kunnen zij de juiste handelingen automatiseren, toegespitst op jouw organisatie. In ieder bedrijf zijn de risico’s en gebouwen weer anders, dus we bieden daarin graag maatwerk.

Realistische trainingen

Wil jij de veiligheid in jouw organisatie goed regelen en stevig verankeren? Bij BHV.NL bieden wij trainingen aan die ervoor zorgen dat jouw BHV’ers met zekerheid handelen. Geen droge lesstof, maar leren door te doen. Met risicogerichte trainingen op basis van calamiteiten waarmee jouw medewerkers in aanraking kunnen komen. We houden ons cursusprogramma up-to-date, conform actuele richtlijnen en regels. Ons lesprogramma is gevarieerd, aantrekkelijk en we zorgen dat het naadloos aansluit op de leerbehoeften en benodigde competenties in jouw organisatie. Bekijk hier meer informatie over de BHV-Basiscursus en BHV-herhaling met het online leerplatform Veiligheidsimpuls.

Lees meer

  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Dat vragen veel BHV’ers zich af. Tijd om op een rijtje te zetten welke taken en verantwoordelijkheden zij precies hebben. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is! Want ook hoe je als BHV’er kunt doorgroeien naar deze rollen, ontdek je hier. 
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 
  • Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Dit zijn de verschillende soorten brandwonden
    Brandwonden worden ingedeeld in verschillende gradaties, elk met hun eigen kenmerken. In dit artikel gaan we dieper in op deze gradaties en hun onderscheidende eigenschappen.
  • Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    Schaafwond? Een kusje erop helpt niet altijd, lees daarom deze tips!
    In je kinderjaren heb je vast wel eens een schaafwond opgelopen. Een kusje erop van je moeder of vader kon de ergste pijn verzachten. Maar voor een goede behandeling van schaafwonden is meer nodig dan alleen dat. We vertellen je graag wat erbij komt kijken.
  • 5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    5 redenen waarom microlearning jouw organisatie veiliger maakt
    In de moderne wereld is tijd schaars en uitgebreide cursussen zijn niet altijd haalbaar of effectief. Voor essentiële kennis, zoals veiligheid en bedrijfshulpverlening, is er nu een oplossing: microlearning.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.