Vechten, vluchten of bevriezen: hoe reageer jij als BHV’er op angst?

Iedereen reageert anders op angst. De één vecht, de ander vlucht en weer iemand anders bevriest. Welke reactie de overhand krijgt, hangt af van de persoon en van de situatie. Maar, hoe reageer jij als BHV’er in een noodsituatie? Natuurlijk wil je als BHV'er bij een calamiteit in jouw organisatie kalm en accuraat kunnen handelen. Gelukkig kun je deze automatische reacties trainen. Hoe? Door noodsituaties regelmatig te oefenen. Het effect? Minder kans op bevriezen, aarzeling of paniek en veel meer zekerheid in handelen. 

3 primaire reacties op angst

In noodsituaties vertonen mensen verschillende reacties op angst. De meest primaire reacties zijn vechten, vluchten en bevriezen. Dit noemen we ook wel ‘overlevingsreacties’. Het is interessant om te bekijken hoe dit tot uiting kan komen als het gaat om bedrijfshulpverlening.
  • Vechten 
    Wanneer iemand geconfronteerd wordt met een bedreigende situatie en zich actief verdedigt of verzet, spreken we van een vechtreactie. In een BHV-situatie kan dit zich voordoen wanneer een medewerker een noodsituatie probeert te beheersen zonder de 5 BHV-fases van een calamiteit toe te passen. Een voorbeeld: een medewerker begint meteen met het blussen van een brand in plaats van eerst te alarmeren. Zo mis je de kans op een soepele evacuatie en schakel je niet op tijd (professionele) hulp in. 
     
  • Vluchten  
    Vluchten is een vorm van ontkenning of vermijding: doen alsof er niets aan de hand is of de situatie uit de weg gaan. In BHV-context zie je weleens dat medewerkers proberen een gebouw te verlaten zonder de juiste evacuatieprocedures te volgen. Dit kan leiden tot chaos en gevaarlijke situaties. Je wil natuurlijk dat een BHV’er het hoofd koel houdt, de juiste stappen volgt en de ontruiming kalm begeleidt.
     
  • Bevriezen 
    Bij de reactie bevriezen loopt iemand letterlijk ‘vast’. Deze persoon is op dat moment niet in staat om te handelen in een noodsituatie. Stel dat een medewerker geconfronteerd wordt met een gewonde collega, niet weet hoe te reageren en verlamd raakt door angst. Of als een collega een harstilstand krijgt en de BHV’er eigenlijk moet gaan reanimeren. Die eerste minuten zijn dan van levensbelang, dus ook de bevriesreactie wil je op de werkvloer liever voorkomen.

Veilige automatische piloot

Het is onderzocht: het menselijk brein heeft de neiging om automatisch te reageren op bekende situaties. Door jouw medewerkers regelmatig te laten oefenen met noodsituaties, kun je de gewenste automatische reacties ontwikkelen. Zo maak je de kans op bevriezen, aarzeling of paniek bij calamiteiten een stuk kleiner. Automatisch handelen is van onschatbare waarde in het minimaliseren van de reactietijd en het maximaliseren van de effectiviteit in noodsituaties. 
 

Regelmatig oefenen is van levensbelang

Oefenen, oefenen, oefenen. Door regelmatig te oefenen en te leren door te doen, krijgen BHV’ers steeds meer vertrouwen in hun eigen vaardigheden. Dit vergroot het vermogen om met zekerheid te handelen in noodsituaties. Tijdens een BHV-cursus van BHV.NL oefenen deelnemers de vijf fases van een inzet van bedrijfshulpverlening. Zo kunnen zij de juiste handelingen automatiseren, toegespitst op jouw organisatie. In ieder bedrijf zijn de risico’s en gebouwen weer anders, dus we bieden daarin graag maatwerk.

Realistische trainingen

Wil jij de veiligheid in jouw organisatie goed regelen en stevig verankeren? Bij BHV.NL bieden wij trainingen aan die ervoor zorgen dat jouw BHV’ers met zekerheid handelen. Geen droge lesstof, maar leren door te doen. Met risicogerichte trainingen op basis van calamiteiten waarmee jouw medewerkers in aanraking kunnen komen. We houden ons cursusprogramma up-to-date, conform actuele richtlijnen en regels. Ons lesprogramma is gevarieerd, aantrekkelijk en we zorgen dat het naadloos aansluit op de leerbehoeften en benodigde competenties in jouw organisatie. Bekijk hier meer informatie over de BHV-Basiscursus en BHV-herhaling met het online leerplatform Veiligheidsimpuls.

Lees meer

  • 7 tips voor veiligheid op kantoor
    7 tips voor veiligheid op kantoor: dit ben je verplicht
    Als werkgever in de zakelijke dienstverlening wil je een veilige werkomgeving creëren voor je medewerkers, klanten en bezoekers. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar wist je dat er wettelijke verplichtingen zijn die specifiek gelden voor kantoorpanden? We zetten de belangrijkste verplichtingen en praktische tips voor je op een rij. Zo kun je direct checken of jouw kantoor voldoet aan de eisen én hoe je veiligheid naar een hoger niveau tilt.
  • Efficiënt bezig zijn met reanimatie, ontruimen en veiligheidsbewustzijn
    Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheid
    In veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn. 
  • Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheid
    Organisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat. 
  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.