Is een preventiemedewerker verplicht?

Ja, een preventiemedewerker is verplicht. Volgens de wet moet elk bedrijf ten minste één preventiemedewerker in dienst hebben. Dat is al zo sinds 1 juli 2005. Met de komst van de nieuwe Arbowet in 2018 is de rol van preventiemedewerker nog verder uitgewerkt en verdiept.
De preventiemedewerker is verplicht en onmisbaar in elke organisatie. Samen met de bedrijfsarts en andere arbodienstverleners werkt hij of zij aan gezond en veilig werken binnen het bedrijf. Hij is de aanjager bij het opzetten en verbeteren van het arbobeleid, en levert een essentiële bijdrage aan de veiligheid en gezondheid van de werknemers, cliënten, patiënten, en alle andere bezoekers.
Wordt preventiemedewerker
Bekijk de cursusdata bij jou in de buurt

Preventiemedewerker moet eigen medewerker zijn, tenzij...

De wet is er duidelijk over: elk bedrijf is verplicht om ten minste één preventiemedewerker te hebben én die preventiemedewerker is een van de eigen medewerkers. Er is wel één uitzondering: indien er geen mogelijkheden zijn om dit intern te regelen, mag de organisatie extern een deskundige als preventiemedewerker aanstellen. Bij een bedrijf met minder dan 25 medewerkers mag de directeur ook zelf de preventiemedewerker zijn. Maar het is beter dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, want daardoor kent hij de risico’s van dichtbij en ‘spreekt’ hij de taal van de werkvloer. Bovendien is een collega meestal veiliger, toegankelijker en beter benaderbaar dan een directeur, en dat is erg belangrijk bij het signaleren en bespreken van onveilige situaties.
 
De ondernemingsraad (OR) of de personeelsvertegenwoordiging (PVT) moet instemmen met de keuze van de preventiemedewerker. Oók als de directeur de preventiemedewerker is. De preventiemedewerker moet uiteraard over voldoende deskundigheid en ervaring beschikken om zijn taken goed te kunnen uitvoeren. Soms is het dus nodig dat hij een of meer cursussen volgt. En natuurlijk moet hij voldoende tijd krijgen om zijn preventietaken uit te voeren. Hier kan je meer lezen over het belang van een goed getrainde preventiemedewerker.

Waarom is de preventiemedewerker verplicht?

Een preventiemedewerker is verplicht, omdat in de wet staat dat een werkgever zich bij zijn arbobeleid moet laten bijstaan door een of meerdere deskundige medewerkers. Dit is de preventiemedewerker of medewerkers. 

De preventiemedewerker ondersteunt de directie bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Dit gebeurt via de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

Hij werkt nauw samen met en adviseert Arbo deskundigen, de bedrijfsarts en de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid.

​Hij helpt mee de Arbo maatregelen uit te voeren. Het is gebruikelijk dat de preventiemedewerker afkomstig is van de werkvloer, zodat hij er dagelijks te vinden is. Met zijn ervaring levert hij een actieve bijdrage aan het beperken van de risico’s op gezondheidsklachten en ongevallen. Ook vervult de preventiemedewerker een brugfunctie tussen de directie en de werknemers. De preventiemedewerker assisteert bijvoorbeeld de directie met heldere voorlichting over duidelijke werkinstructies, het correct gebruik van beschermingsmiddelen en handige tools bij langdurig beeldschermgebruik.

Extra taken

Naast deze drie wettelijke taken kan de preventiemedewerker - uiteraard in overleg met de directie – zijn takenpakket uitbreiden. Bijvoorbeeld:
  • het bijhouden en registreren van bedrijfsongevallen
  • ​de rol van vertrouwenspersoon oppakken
  • voorlichting geven aan collega’s over veilig werken en preventie. Om ervoor te zorgen dat het onderwerp gezond en veilig werken hoog op de agenda blijft, kan hij daar regelmatig nieuws, actualiteiten, en andere interessante onderwerpen over delen via nieuwsbrieven, bijeenkomsten of het intranet.
Het zal duidelijk zijn: de preventiemedewerker is verplicht. En dat is niet voor niets: een preventiemedewerker is onmisbaar!
 

Preventiemedewerker worden?

Heb je interesse in de rol van preventiemedewerker? BHV.NL verzorgt een cursus preventiemedewerker. In drie dagen leer je alles wat je wilt weten over de taken en de rol van preventiemedewerker. 
Wat doet een Preventiemedewerker
Alles over de taken en verantwoordelijkheden
Vraag vrijblijvend advies aan
Wij denken met je mee!
Offerte aanvragen
Vraag een offerte op maat aan
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Veelgestelde vragen

Is een preventiemedewerker verplicht?

Ja, een preventiemedewerker is sinds 2005 wettelijk verplicht. Sinds de nieuwe arbowet van 2018 is de rol van de preventiemedewerker verder uitgewerkt.

Wie stel je aan als preventiemedewerker?

De preventiemedewerker moet een medewerker van de organisatie zijn. Bij een bedrijf met minder dan 25 medewerkers mag de directeur zelf ook de preventiemedewerker zijn. Vaak wordt aangeraden om iemand vanaf de werkvloer aan te stellen, omdat die de risico's van dichtbij kent en vaak makkelijker aanspreekbaar is dan iemand uit het management. Meer informatie over de cursus preventiemedewerker

Wat zijn de taken van een preventiemedewerker?

De preventiemedewerker ondersteunt de directie bij het realiseren van optimale arbeidsomstandigheden. Hij of zij werkt nauw samen met Arbo deskundigen, de bedrijfsarts, de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. De preventiemedewerker fungeert als brug tussen de directie en werknemers en levert een actieve bijdrage aan het beperken van risico's op gezondheidsklachten en ongevallen.

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.