Zo profiteer je het meest van je verplichte rookmelders

Honden zijn volgens velen de beste vrienden van mensen, maar bij BHV.NL vinden we dat rookmelders op een goede tweede plaats komen. Rookmelders waken over je huis of werkplek en waarschuwen bij brand, zodat je jezelf en anderen op tijd in veiligheid kunt brengen.  Rookmelders zijn zó belangrijk, dat ze met ingang van 1 juli 2022 verplicht zijn. In dit artikel vertellen we je meer over deze compacte levensredders.
Rookmelders maken je leven een stuk veiliger. Als je wakker bent, merk je het wel als er in dezelfde ruimte iets vlamvat. Maar wat als er in de kelder kortsluiting optreedt en er breekt brand uit? Of er ontstaat brand op het moment dat je ligt te slapen? Op dat moment ruik je niets. Een rookmelder kan het verschil maken tussen op tijd vluchten en een catastrofale afloop. Een goede rookmelder is een extra set zintuigen.

Waar moet je op letten?

Rookmelders hebben niet het eeuwige leven. Rookdetectiecellen degenereren en daarom moet je een rookmelder na een bepaalde periode vervangen. Meestal is dit tien jaar, maar op de verpakking van de rookmelder vind je de werkelijke levensduur.
 
Er zijn nog meer zaken om rekening mee te houden. De batterijen, bijvoorbeeld. Rookmelders met batterijen die je elk jaar moet vervangen zijn misschien goedkoper in aanschaf, maar tel daar rustig nog zo’n twee tientjes bij op (9 jaar x € 2,- aan batterijen). Aan deze ‘voordelige’ melders kleeft nog een nadeel: je moet er elk jaar aan denken om de batterijen tijdig te vervangen. En dan moet je ook nog elk jaar het keukentrapje op.
 
Ons advies: schaf een rookmelder aan met een batterij die tien jaar meegaat. En wil je het écht goed aanpakken, schaf dan een set melders aan die je aan elkaar kunt koppelen. Gaat er ééntje af, dan piept de rest in koor mee. Wil je écht goed bezig zijn, plaats dan ook een koppelbare rookmelder bij de buren voor maximale veiligheid.
 
Rookmelders aanschaffen kost even wat geld, maar zie het gerust als een belangrijke investering in je eigen veiligheid en gezondheid. Daar moet je niet op bezuinigen.

De beste plek voor je rookmelders

Is je woning bij de bouw niet uitgerust met rookmelders? Dan moet je er dus zelf voor zorgen. Elke woonverdieping moet minstens één rookmelder hebben. Wij adviseren om zowel de vluchtroute (hal, gang, bijkeuken etc.) als de slaapruimten - dus ook zeker de kinderkamers - te voorzien van een rookmelder. Belangrijk: hang je rookmelder altijd aan het plafond. Rook stijgt namelijk op. Hang de melders altijd minstens vijftig centimeter van een muur of hoek.
 
Nog een paar tips: we raden je aan om een rookmelder boven je elektriciteitskast te hangen. Heb je een e-bike? Hang dan ook een rookmelder boven de laadplek. Verder moet je niet vergeten om de rookmelders elke maand even te testen, bijvoorbeeld op de eerste maandag van de maand. Zet het desnoods in je agenda.

Verzekeringen en rookmelders

Uiteindelijk bepalen verzekeraars zelf of de aanwezigheid van rookmelders invloed heeft op de hoogte van de premie, of de uitkering van het schadebedrag bij brand. Wij verwachten dat de invloed klein zal zijn, maar check voor de zekerheid de polis. Beter nog: zorg gewoon dat je huis rookmeldertechnisch goed is uitgerust. Daar bewijs je jezelf en de mensen om je heen een uitstekende dienst mee.

Handhaving

Ook al geldt er vanaf 1 juli 2022 een rookmelderplicht; in de praktijk gaan instanties, zoals gemeenten en de politie, niet controleren. Maar daar moet je het ook helemaal niet van af te laten hangen. Rookmelders hang je op voor jouw veiligheid en die van de mensen die je lief zijn. Dat is meer dan genoeg reden, toch?

Pas op! Momenteel zijn er criminelen actief die deze wettelijke verplichting misbruiken om je huis binnen te komen en geld en andere waardevolle spullen te stelen. Daarvoor waarschuwt de Politie. Let dus op wie je binnenlaat. Gemeente- en politiemedewerkers controleren niet. Woningcoperaties kunnen wel langs komen om er een te installeren of voor een check, maar zullen hier vooraf over communiceren. 

Wil jij leren hoe je een brand blust?

Wil jij leren hoe je een brand blust, of wil je meer leren over hoe je jezelf en anderen veilig houdt in het geval van een brand? Dan kun je je inschrijven voor onze BHV basiscursus. Heb je al een basiscursus gedaan en wil je jouw kennis opfrissen? Dan kun je bij ons ook de BHV herhalingscursus volgen. Wil je meer weten over wat wij bieden op het gebied van (bedrijfs)veiligheid? Neem dan contact met ons op. 

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.