Reanimatie en hulpverlening terug naar normaal

maandag 29 november 2021
Hoe verleen je hulp in tijden van crisis?
Steeds meer hulpverleners vragen zich af hoe ze in deze tijd tijdens de COVID-19 crisis nog hulp kunnen verlenen in geval van een calamiteit. Om jou als hulpverlener te adviseren hoe je de hulpverlening het beste kan aanpakken hebben we heel beknopt wat informatie voor je op een rij gezet.

Richtlijnen voor reanimeren vanaf 25 september 2021 terug naar het oude normaal!

De Nederlandse Reanimatieraad heeft in overleg met HartslagNu, het RIVM, De Nederlandse Vereniging van Medisch Managers Ambulancezorg en Ambulancezorg Nederland de volgende richtlijnen opgesteld:

De richtlijnen voor een reanimatie buiten het ziekenhuis gaan weer terug naar normaal en er mag weer gereanimeerd worden mét mond-op-mondbeademing. Deze richtlijnen gelden ook na de extra maatregelen van 28 november. 

>> Bekijk het artikel:
Hoe reanimeer je iemand? De 6 stappen van een reanimatie

Ga NIET naar een reanimatie als:

  • Je positief ben getest op covid-19 en zolang je door GGD/RIVM als besmettelijk wordt beoordeeld
  • Je je ziekt voelt / één of meerdere klachten hebt die passen bij besmetting met het coronavirus of een huisgenoot hebt met één of meerdere klachten
  • Je tot een risicogroep behoort of dat voor één van je huisgenoten geldt.

Normaal reanimatieprotocol

Vanaf 25 septemberi 2021 geldt weer het normale reanimatieprotocol zoals we dat in Nederland voor de coronacrisis gewend waren inclusief beademen, tenzij de centralist van de meldkamer anders aangeeft.
  • Geef wel mond-op-mondbeademing
  • Geef wel borstcompressies
  • Sluit wel een AED aan
Voor alle reanimaties gelden de volgende aandachtspunten:
  • Vraag de meldkamercentralist of van de normale richtlijnen moet worden afgeweken
  • Hanteer zoveel mogelijk de (hygiëne)maatregelen zoals de overheid adviseert
  • Beperk in alle gevallen het aantal hulpverleners dat zich met de daadwerkelijke reanimatie bezigheid tot het minimum.
  • Maximaal twee BLS-hulpverleners bij het slachtoffers, anderen staan op meer dan 1,5m afstand
  • Was na een reanimatie je handen en polsen met water en zeep. Als alternatief kan handenalcohol gebruikt worden.

Krijg je in de dagen/weken na de reanimatie klachten die mogelijk duiden op COVID-19, dan kun je je laten testen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen

Uitzondering bij covid-19: aangepast protocol

Als de meldkamercentralist oordeelt dat het slachtoffer besmet is met covid-19, kun je nog steeds hulpverlenen, maar dan door de covid-19 richtlijnen te volgen. In dit geval geldt voor de hulpverleners:
  • Beoordeel ademhaling door alléén te kijken! Open de luchtweg niet en kom niet bij het hoofd van het slachtoffer om te voelen en te luisteren
  • Is de ademhaling niet normaal en ga je reanimeren, dek dan de mond en neus van het slachtoffer af met een stoffen doek, kledingstuk of mondmasker
  • Geef geen mond-op-mondbeademing
  • Geef wel ononderbroken borstcompressies
  • Sluit wel de AED aan

Richtlijnen zijn een advies

Belangrijk om te melden is dat de versoepeling van de richtlijnen een advies is. Je kan ervoor kiezen om geen beademingen te geven als je dat niet wil of kan. Deze keuze geldt ook andersom. Als je wél mond-op-mondbeademing wil geven bij iemand waarvan je weet dat hij/zij besmet is, dan is dat jouw keuze. Zeker als het gaat om een partner of familielid is het logisch dat je dan gewoon wilt reanimeren.

Meer informatie of een cursus volgen?

Bekijk hier het herziende advies van de Nederlandse Reanimatieraad. 

>> Of schrijf je direct in voor een BHV of EHBO en leer hoe je moet handelen. 

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.