Het RI&E stappenplan

Basis voor het werken aan goede arbeidsomstandigheden is het kennen van de risico’s. En dus het opstellen van een Risico Inventarisatie & evaluatie (RI&E). Maar hoe komt een RI&E tot stand en welke stappen zijn er nodig om tot een RI&E te komen? Onze veiligheidskundigen doorlopen een stappenplan om een zo compleet mogelijke risico inventarisatie te maken voor jouw bedrijf.

1. Inventarisatie van alle risico's binnen jouw organisatie

Na de offerteaanvraag voor een RI&E sturen wij je het inventarisatieformulier, een checklist met mogelijke risico’s voor de werknemers binnen jouw bedrijf. We verzoeken je dit formulier zo volledig mogelijk in te vullen en te retourneren. Aan de hand van de ingevulde checklist kijkt onze veiligheidsdeskundige met wat voor een bedrijf we te maken hebben en welke werkzaamheden nodig zullen zijn. Misschien is er namelijk een al RI&E-instrument voor jouw branche of type bedrijf dat als basis gebruikt kan worden. Hierna ontvang je van ons een offerte. Ga je akkoord met het voorstel, dan gaat onze veiligheidskundige aan de slag met het inventariseren en evalueren van de risico’s.

Restrisico’s
We willen weten wat er daadwerkelijk speelt binnen jouw organisatie. Op die manier kunnen we de restrisico’s in kaart brengen. Dit zijn de risico’s die na het nemen van maatregelen niet verminderen of worden weggenomen. Restrisico’s blijven aanwezig na het uitvoeren van de RI&E en het plan van aanpak. Voorbeelden van restrisico’s die niet uit te sluiten zijn, zijn o.a. wateroverlast, blikseminslag, een overal, iemand die uitglijdt of een brand.  

Het in kaart brengen van de restrisico’s binnen jouw organisatie gebeurt aan de hand van interviews door onze veiligheidskundige. De belangrijkste aangewezen persoon hiervoor is de preventiemedewerker. In veel gevallen is dit iemand van HR, wat handig is want deze heeft vaak toegang tot bepaalde stukken die nodig zijn voor de RI&E, te denken aan verzuimbeleid, protocollen, huishoudelijk regelement, arbobeleid.

Daarnaast wil onze veiligheidskundige het hoofd of de coördinator BHV spreken om te checken: Afhankelijk van het soort bedrijf dat je bent, willen we ook graag spreken met een willekeurige medewerker. Dit kan ook een afgevaardigde van de medewerkersvertegewoordiging zijn, zoals de OR.Door een medewerker te spreken, krijgen wij inzicht in de veiligheid op de werkvloer, maar ook of de medewerker weet bij wie hij/zij waarvoor terecht kan.

Arbobeleid
Het eerste wat we willen weten is of er een arbobeleid is en zo ja, of er een arbobeleidsverklaring is gemaakt. In de arbobeleidsverklaring staat hoe jij als bedrijf omgaat met arbeidsveiligheid en hoe de directie denkt over veiligheid. Is er geen beleidsplan aanwezig, dan is dit meteen het eerste actiepunt in het Plan van Aanpak, want dat moet er komen

Rondje door het pand
Als we de preventiemedewerker, iemand van HR, iemand van de BHV en een medewerker gesproken hebben, is een groot deel van de RI&E al vormgegeven. Naast het afnemen van deze interviews gaat de veiligheidskundige ook een rondje door het pand. Hierbij wordt alles genoteerd wat we tegenkomen en wat niet volgens de richtlijnen van de Arbowet is. Eventueel doen we hier ook een fotoverslag bij om visueel duidelijk te maken dat er iets niet klopt. Dit kan zijn een brandslaghaspel die is geblokkeerd, een veiligheidsbordje dat ontbreekt of iets dat kapot is.
 

2. Evaluatie van de risico’s

Nadat alle risico’s binnen jouw bedrijf in kaart zijn gebracht, worden de risico’s gewogen en geprioriteerd.
  • Hoe groot is de kans op het risico?
  • Hoeveel medewerkers lopen er gevaar?
  • Hoe vaak worden medewerkers blootgesteld aan het risico?
  • Wat zijn mogelijke gevolgen van het risico?
Op basis van de uitkomsten op deze vragen worden de risico’s gesorteerd. De belangrijkste risico’s met meer prioriteit komen bovenaan in een lijst met actiepunten. 

3. Plan van Aanpak

Na de inventarisatie en evaluatie van de risico’s wordt een Plan van Aanpak opgesteld. Alle punten waar we tijdens de inventarisatie geen of een negatief antwoord op krijgen, vormen als het ware het risico en daar moet wat aan gedaan worden. In het Plan van Aanpak staat concreet beschreven welke maatregelen er genomen worden om de arbeidsomstandigheden in jouw organisatie te verbeteren en wanneer dat gebeurt. Alles wat met veiligheid, gezondheid en psychosociale arbeidsbelasting te maken heeft, wordt in het Plan van Aanpak genoteerd.

​Wie doet wat, en wanneer?
Het Plan van Aanpak is opgebouwd uit het probleem: het risico. Wat ga je eraan doen? Eventueel: wat zijn de kosten? Wie gaat ermee aan de slag en binnen welke termijn? Je kunt waarschijnlijk niet alles in een keer doen, want dat kost veel geld. In het Plan van Aanpak zet je daarom ook waarom je iets niet doet of waarom je het een jaar uitstelt. Zolang het maar in je Plan van Aanpak wordt bijgehouden. Het Plan van Aanpak heeft namelijk als doel dat je als organisatie continu met veiligheid bezig bent en het op deze manier actueel houdt.

4. Toetsing van de RI&E

Nadat de risico’s in jouw organisatie zijn geïnventariseerd en geëvalueerd en een Plan van Aanpak is opgesteld, is het tijd voor de toetsing van de RI&E. Toetsing van de RI&E is eigenlijk een soort controle op wat de veiligheidskundige heeft gedaan. Dit kan worden gedaan door de veiligheidskundige die de RI&E heeft opgesteld, op voorwaarde dat hij hiervoor gecertificeerd is, of door een onafhankelijke, gecertificeerde kerndeskundige. In veel gevallen brengt de veiligheidskundige voor de toetsing een bezoek aan het bedrijf. Tijdens dit bezoek checkt de veiligheidskundige of de RI&E actueel en volledig is. 

Niet in alle gevallen is een toetsing noodzakelijk. Of toetsing van de RI&E verplicht is hangt af van de grootte van jouw organisatie en het soort RI&E-instrument dat gebruikt wordt om de RI&E op te stellen. Bij meer dan 25 medewerkers in dienst, moet de RI&E getoetst worden. Maar ook dit verschilt per bedrijf.

5. Aan de slag!

Na het toetsen van de RI&E en het Plan van Aanpak, is het tijd om het Plan van Aanpak uit te voeren en aan de slag te gaan. In het PvA staat aangegeven welke stappen er genomen moeten worden om de arbeidsveiligheid te verbeteren. Het is bekend wie er wat gaat doen en binnen welke termijn. Tijd om hiermee aan de slag te gaan!

Preventiemedewerker worden

Een preventiemedewerker kan binnen een organisatie zelf een RI&E opstellen. Het is zelfs verplicht om dit doen. Om te leren hoe je een kwalitatief goede en volledige RI&E opstelt en onderhoudt, is onze cursus Preventiemedewerker een aanrader. In slechts drie dagen leer je alles over de rol van de preventiemedewerker en ga je aan de slag met het opstellen van een RI&E voor jouw bedrijf. Daarnaast leer je deze ook te onderhouden. Wij leren jou om als preventiemedewerker toegevoegde waarde te creëren voor je bedrijf, risico’s te beperken en te zorgen voor veilige arbeidsomstandigheden.
Meld je aan voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.