Rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie

Een van je verantwoordelijkheden als organisatie is het inrichten van je bedrijfsnoodorganisatie. Met een adequaat ingerichte bedrijfsnoodorganisatie, afgestemd op de veiligheidsrisico's in jouw organisatie, ben je voorbereid op het moment dat zich tijdens werkzaamheden een calamiteit voordoet. Daardoor zijn de veiligheid en bedrijfscontinuïteit geborgd. Hierbij komen er verschillende vragen boven. Wat is een bedrijfsnoodorganisatie bijvoorbeeld, hoe ziet die eruit? Welke rollen zijn er en welke taken horen daarbij? Maar ook: hoe hou je de bedrijfsnoodorganisatie op peil? En hoe kan BHV.NL je daar dan bij helpen?

Crisis Management Team (CMT)

Het Crisis Management Team (CMT) is vooral een beleidsmatig, communicatief centrum dat ondersteuning biedt bij een calamiteit en de bedrijfscontinuïteit waarborgt. Hoe het CMT is ingericht, is per organisatie verschillend. De directie is erin vertegenwoordigd en meestal het Hoofd BHV. Daarnaast kunnen diverse managers zitting hebben in het CMT, zoals een HR-manager, facilitair manager of een financieel manager. Aan het hoofd van het CMT staat een Voorzitter CMT en het team wordt ondersteund door een persvoorlichter. Doet zich een grote calamiteit voor, bijvoorbeeld een brand of een bommelding, dan is het CMT ondersteunend aan de BHV'ers die bezig zijn met het in veiligheid brengen van mens en dier en het beperken van bedrijfsschade. Daarbij heeft het de voorkeur dat het CMT zich op veilige afstand (bij voorkeur niet op de locatie) van de calamiteit bevindt, zodat het zijn taken naar behoren kan uitvoeren. Daarnaast maakt het CMT op basis van worst-case scenario's plannen voor borging van de bedrijfscontinuïteit en het richten op nazorg. 

Preventiemedewerker

Elke organisatie is verplicht een preventiemedewerker in huis te hebben. Hij ondersteunt jou en jouw werknemers bij het realiseren van zo goed mogelijke arbeidsomstandigheden conform de arbeidsomstandighedenwet. In die hoedanigheid houdt hij zich bezig met:
De werkniveaus van de preventiemedewerker kunnen beleidsmatig, coördinerend of uitvoerend zijn. Er is ook een duidelijke relatie tussen de rol van de preventiemedewerker en bedrijfshulpverlening. De rol van preventiemedewerker kan dan ook met een BHV-rol gecombineerd worden. 

Hoofd BHV

Aan het hoofd van de bedrijfsnoodorganisatie staat het Hoofd BHV. Hij is beleidsmatig verantwoordelijk voor het BHV-beleid. Dat wil zeggen dat hij het beleid voor de bedrijfsnoodorganisatie opstelt, implementeert en borgt. Hij heeft geen direct operationele taak tijdens een calamiteit. Wel is hij vaak lid van en ondersteunend aan het CMT. Een Hoofd BHV kan zijn functie uitvoeren voor een grote organisatie, een vestiging, een keten of een holding. Om deze rol te kunnen vervullen is het wenselijk dat de medewerker werkzaam is in een managementfunctie.

Je begrijpt dat het van groot belang is dat een Hoofd BHV goed opgeleid is. Wij helpen je daar graag bij.

Coördinator BHV

De medewerker die deze rol vervult is verantwoordelijk voor de operationele uitvoering van het BHV-beleid. Hij heeft zowel voorbereidende als operationele taken. De coördinator BHV zorgt in voorbereiding voor het te allen tijde inzetbaar houden van een adequate bedrijfsnoodorganisatie. Hij borgt de bouwkundige, installatietechnische en organisatorische noodvoorzieningen (BIO). Daarnaast kan hij de volgende taken vervullen:
  • Operationeel coördinator bij calamiteiten en aanspreekpunt voor de deskundige hulpdiensten zoals de brandweer
  • Leidinggeven aan de ploegleiders of direct aan de BHV'ers als er geen ploegleider is
  • Overleggen met het Hoofd BHV of het CMT in actie moet komen
Een coördinator BHV voert zijn functie uit in relatie tot de bedrijfsprocessen en de locatie waar deze plaatsvinden. Hij beschikt over MBO-niveau en is werkzaam in een uitvoerend leidinggevende functie. Omdat de coördinator operationeel leiding geeft aan de BHV'ers moet hij kennis en kunde hebben van de door de BHV'ers uit te voeren taken. Uiteraard is hij dan ook in het bezit van een geldig BHV-certificaat.

Iemand beschikt niet zomaar over de juiste kennis en vaardigheden om deze rol goed uit te kunnen voeren. Daarom is het van groot belang om hier een juiste opleiding voor te volgen. Daarnaast zijn er organisaties die deze rol toegespitst op de eigen organisatie vormgeven. Voor dit soort situaties zijn maatwerkopleidingen mogelijk, zoals een incompany training. Ook voor de herhalingscursus coördinator kun je bij ons terecht.

Ploegleider BHV

In organisaties waar op enig moment meerdere BHV'ers actief zijn is het handig Ploegleiders BHV aan te stellen. Zij geven operationeel leiding aan groepen BHV'ers. In deze rol is de Ploegleider BHV verantwoordelijk voor de lokale hulpverlening bij calamiteiten, de juiste uitvoer van de noodprotocollen uit het bedrijfsnoodplan en hij borgt de veiligheid van zijn BHV'ers. De exacte invulling van deze functie kan per organisatie verschillend zijn. Eenduidige en heldere communicatie speelt een grote rol in de uitvoer van de taken van de Ploegleider BHV. Mogelijk voert hij daarnaast ook preventief beheersmatige taken uit. De Ploegleider BHV is uiteraard in het bezit van een geldig BHV-certificaat.

BHV'er

Het goed georganiseerd hebben van jouw bedrijfsnoodorganisatie is sterk afhankelijk van de kennis en kunde van de functionarissen in de organisatie. Als jouw BHV'ers niet adequaat kunnen handelen bij calamiteiten, is het gevaar voor je medewerkers en bezoekers onverminderd groot. Goed opgeleide BHV'ers zijn in staat een beginnende brand te bestrijden, een pand te ontruimen en levensreddend te handelen. In slechts twee dagen wordt je opgeleid tot bekwame BHV'er! Het kan ook met 1 lesdag in combinatie met e-learning. Op die manier heb je altijd toegang tot de online kennisbank om je kennis op te frissen. Daarnaast verzorgen wij diverse herhalingscursussen om de kennis en vaardigheden van je BHV'ers op peil te houden.

EHBO'er

Aan de hand van de risico's die jouw organisatie loopt en/of op basis van de ambities die je hebt op het gebied van veiligheid kun je ervoor kiezen EHBO'ers aan te stellen. Bijvoorbeeld evenementenorganisaties kunnen hiertoe verplicht zijn door de evenementenvergunning. Ook organisaties die veel risico lopen op eerste hulp ongevallen kiezen hier vaak voor. EHBO'ers hebben uitgebreidere kennis en kunde op het gebied van levensreddende handelingen dan je in het LEH-deel (levensreddende eerste handelingen) van de basiscursus BHV leert.
Om het EHBO-certificaat te krijgen, volgen de deelnemers een cursus van Het Oranje Kruis. Dit is twee jaar geldig, en om het certificaat na twee jaar te kunnen verlengen moeten EHBO'ers hun kennis en vaardigheden aantonen. Daarom raden wij aan jaarlijks een EHBO herhalingscursus te volgen. Voor specifieke beroepsgroepen in de kinderopvang is de cursus EHBO aan kinderen beschikbaar en soms vereist. De EHBO-cursus van Het Oranje Kruis heeft vaste competenties. Wij kunnen de maatwerk BHV-cursussen uiteraard uitbreiden of aanpassen naar een uitgebreider niveau op het gebied van eerste hulp.

Ontruimer

Onderaan het organogram van de bedrijfsnoodorganisatie vind je de ontruimer. Hij mag dan onderaan staan, hij heeft een onmisbare rol in je BHV-organisatie! Als jouw BHV'ers hun handen vol hebben tijdens een calamiteit, kunnen de ontruimers hen hierbij steunen door de ontruiming in goede banen te leiden. Wij bieden de cursus BHV basis Brand en Ontruiming en incompany workshops aan voor je ontruimers, waarbij wordt gewerkt met het aanwezige bedrijfsnoodplan of ontruimingsplan.

Hoe kan BHV.NL je helpen?

Er komt veel kijken bij het optimaal regelen van bedrijfsveiligheid. Enerzijds is er de wet- en regelgeving die het nodige van je eist, anderzijds heb je de ambities van je organisatie als het gaat om het borgen van veiligheid en bedrijfscontinuïteit. Daarom is het fijn als er iemand is die met je meedenkt en die je adviseert over de best passende oplossing voor jouw organisatie. BHV.NL heeft professionals in dienst die je van de eerste tot en met de laatste stap kunnen helpen. Bekijk onze branchespecifieke oplossingen of vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan.

Hoeveel mensen moet je opleiden?

Een veelgestelde vraag aan ons is: hoeveel BHV'ers moet mijn organisatie hebben? Op deze vraag is geen eenduidig antwoord te geven. Dit is erg afhankelijk van hoe groot het bedrijf is, welke risico's er mogelijk zijn enzovoorts. De arbeidsomstandighedenwet geeft hier geen eenduidig antwoord op. We hebben de belangrijkste factoren voor je op een rijtje gezet. Wil je meer lezen over de BHV verplichting binnen je bedrijf? Lees hier het artikel over de wetgeving rondom BHV binnen een organisatie.

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.