Brand kun je niet voorkomen. Dit kunnen we samen wél doen!
Voorkomen is beter dan genezen, luidt een in hulpverlenerskringen veelgebruikt spreekwoord. In het geval van brand is dat ook zo, maar helaas gaat die vlieger niet op. Een brand kun je namelijk niet voorkomen. Zoals de onzinkbaar geachte Titanic zonk, kan het veiligste gebouw ter wereld in vlammen opgaan. Daarom richten we ons bij BHV.nl op het zo klein mogelijk maken van de gevolgen van een brand. Samen zorgen we voor veiligheid!
Misschien heb je weleens van de branddriehoek gehoord. Die bestaat uit brandstof, zuurstof en een ontstekingstemperatuur. Mix die drie ingrediënten bij elkaar en je krijgt brand. Als er één – meer mag ook – van die drie elementen ontbreekt, ontstaat er geen vuur. Helaas is dat niet altijd reëel. Daarom hebben we bijvoorbeeld rookmelders. Daarmee voorkom je natuurlijk geen brand, maar ze zorgen er wél voor dat de gevolgen te overzien blijven.
Gevolgen van brand minimaliseren
Dat is precies wat een bhv’er ook doet. Als bhv’er zorg je dat de gevolgen van een calamiteit zo klein mogelijk zijn. Samen met je collega-bhv’ers zorg je ervoor dat de veiligheid op de werkvloer gewaarborgd blijft. Zoals bij brand. Waar rook is, is misschien dan wel vuur, maar liever geen mensen. Om die reden zijn rook- en hittemelders enorm belangrijk. Ze waarschuwen mensen tijdig voor brand, zodat ze snel een veilig heenkomen kunnen zoeken.
Een voorwaarde daarvoor is natuurlijk dat er goed is nagedacht over vluchtwegen en nooduitgangen. Die moeten goed staan aangegeven. In het ideale geval kunnen de medewerkers van je organisatie de vluchtroute dromen.
Een voorwaarde daarvoor is natuurlijk dat er goed is nagedacht over vluchtwegen en nooduitgangen. Die moeten goed staan aangegeven. In het ideale geval kunnen de medewerkers van je organisatie de vluchtroute dromen.
Ontruimingsoefeningen
Daarvoor zijn ontruimingsoefeningen zeer geschikt. Op de eerste plaats voor een bedrijfshulpverlener. Als bhv’er leer je samen met je team hoe je een gebouw ontruimt en hoe mensen zich gedragen wanneer het alarm klinkt. Grote kans dat je iets vergeet, dat mensen de lift willen nemen of nog even snel iets van hun bureau willen pakken. Maar dat kan beter tijdens een oefening gebeuren dan wanneer er écht nood aan de man is.
Bhv-oefeningen zijn sowieso onmisbaar. Tijdens een ontruimingsoefening zijn er verschillende rollen, dus afstemming binnen het hulpverlenersteam is onmisbaar. Wie heeft de regie, op welk kanaal communiceer je, hoe meld je terug? Communicatie is ook hier het sleutelwoord.
Natuurlijk is een ontruimingsoefening ook leerzaam voor de mensen die in een gebouw werken. Goed mogelijk dat ze nog nooit hebben nagedacht over de te volgen route naar het verzamelpunt buiten het gebouw. Na een keer oefenen is dat wel anders.
Bhv-oefeningen zijn sowieso onmisbaar. Tijdens een ontruimingsoefening zijn er verschillende rollen, dus afstemming binnen het hulpverlenersteam is onmisbaar. Wie heeft de regie, op welk kanaal communiceer je, hoe meld je terug? Communicatie is ook hier het sleutelwoord.
Natuurlijk is een ontruimingsoefening ook leerzaam voor de mensen die in een gebouw werken. Goed mogelijk dat ze nog nooit hebben nagedacht over de te volgen route naar het verzamelpunt buiten het gebouw. Na een keer oefenen is dat wel anders.
Preventieve rol
Een goed bhv-team is niet pas van waarde wanneer de sirenes loeien; het heeft ook een preventieve rol. Als bhv’er maak je de directie ook bewust van de risico’s. Werk je bij een groot bedrijf en zijn er geen portofoons? Of is er nooit serieus nagedacht over het op peil brengen of houden van de bedrijfshulporganisatie? Dan mag je als bhv’er best een keer met gepaste kracht op tafel slaan. Over veiligheid mag je nu eenmaal niet lichtzinnig denken. Dit hoef je natuurlijk niet op eigen houtje te doen. Overleg er eens over, binnen het bhv-team. En ga dat open in gesprek met de directie of het management. Uiteindelijk dienen jullie allemaal hetzelfde belang: veiligheid.
Veiligheid en werkplezier
Natuurlijk, veiligheid kost geld. Maar de opbrengsten van een goed opgeleide bhv-organisatie zijn veel hoger dan de kosten. Het zorgt voor veiligheid en een veilig gevoel, een lager ziekteverzuim, maar ook voor andere belangrijke zaken. Collegialiteit, een wij-gevoel en daarmee ook een haast onblusbare hoeveelheid werkplezier. Een goed bhv-apparaat is tot slot ook zeer goed voor het imago van je bedrijf. Het geeft aan dat je, als bedrijf, veiligheid en gezondheid serieus neemt. De waarde van dat alles is niet in geld uit te drukken.
Meer leren over brand?
Brand is niet te voorkomen, dus weten hoe je met een beginnende brand omgaat is van groot belang. Het volgen van een BHV basiscursus geeft handvatten om te weten hoe je het beste met een beginnende brand kunt omgaan. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!