Tips voor het organiseren van een toolboxmeeting

Het succes van een goede toolboxmeeting zit in het bespreekbaar maken van werksituaties die impact hebben op de veiligheid en gezondheid van iedereen op de werkvloer. Een toolbox begin je met het bewust maken van onveilig werken en sluit je af met concrete afspraken die iedereen naleeft om veilig en gezond te werken. 

Hoe bewust
ben jij je van veiligheid?

>> BHV.NL/BHV-bewust

Voorbereiding

Organiseer een meeting van ongeveer 20 minuten. Kies voor de meeting een onderwerp dat op dat moment actueel is, betrekking heeft op jullie organisatie en invloed heeft op de veiligheid en gezondheid van alle medewerkers. Werk de juiste werkwijze uit. Het helpt om dit visueel te maken, zodat het voor iedereen duidelijk is wat je bedoelt. Laat alle deelnemers weten wanneer de toolboxmeeting plaatsvindt en communiceer de agenda. Zorg ook dat alle materialen klaarliggen die tijdens de toolboxmeeting gebruikt worden.

Tijdens

Geef aan waarom er is gekozen voor dit veiligheidsonderwerp. Dit kan zijn naar aanleiding van een incident of ongeval dat heeft plaatsgevonden binnen de organisatie, een bepaalde werkwijze of een wetswijziging omtrent veilig werken. Geef iedereen de ruimte om vragen te stellen, zijn of haar mening te geven of zijn ervaring te delen. Geef aan wat de gewenste werkwijze is om binnen jullie organisatie op een veilige manier te werken. Bespreek met elkaar wat er nodig is en welke zaken er veranderd moeten worden om volgens de nieuwe, gewenste werkwijze te kunnen werken.

Afronding

Vat het gesprek samen en noteer de actiepunten die eruit voortkomen. Koppel terug naar alle deelnemers wat er met de actiepunten gedaan wordt en binnen welke termijn. Vraag ook naar feedback van alle deelnemers over de meeting, zodat hier in het vervolg wat mee gedaan kan worden en de toolboxmeeting verbeterd kan worden.

TIPS

  • Kies een onderwerp dat aansluit bij de doelgroep en past binnen je organisatie
  • Verdiep je in het onderwerp
  • Pas de inhoud van de toolbox aan naar het niveau van de doelgroep
  • Gebruik visueel materiaal
  • Kies voor interactie en laat de deelnemers zelf iets doen
  • Maak concrete afspraken
Hulp nodig bij het verhogen van het veiligheidsbewustzijn en het onder de aandacht brengen van veiligheid binnen je organisatie en onder je collega's? Bekijk onze BHV bewust pagina voor artikelen, tips of download onze posters en hang deze op binnen je organisatie! 

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.