Ken en train de 5 fasen van BHV tijdens een calamiteit
Ben jij verantwoordelijk voor de veiligheid binnen jouw organisatie of inzetbaar als BHV’er? Dan is het van belang dat je de vijf fases kent van een inzet van bedrijfshulpverlening. Voor de eerste drie fases is meestal genoeg aandacht, alleen de laatste twee worden nog weleens vergeten. Zonde! Want dat zijn precies de onderdelen waarmee jij goed voor BHV’ers en medewerkers zorgt. De oplossing? Trainen.
Als BHV’ers aan de slag moeten omdat er een melding is, kun je stellen dat de BHV-inzet bestaat uit vijf fases. In de praktijk merken we dat veel organisaties en medewerkers niet bekend zijn met deze stadia. Toch is het handig om deze in het vizier te hebben, want dan kun je daar heel gericht op gaan oefenen. We nemen de vijf fases kort door.
Fase 1: alarmeren
De inzet begint met de alarmeringsfase. Er is een calamiteit; de BHV-organisatie moet zo snel mogelijk in actie komen en dus gealarmeerd worden. Bekende voorbeelden van intern alarmeren is een slow whoop of het bellen van een intern BHV-alarmnummer, maar ook om hulp roepen is een vorm van alarmeren.
Fase 2: verkennen
In de tweede fase gaat de BHV-organisatie kijken wat er aan de hand is en welke hulp er nodig is. Een brand vraagt om een andere actie dan een hartstilstand. Dit noemen we de verkenningsfase.
Fase 3: inzet
En dan is het tijd voor actie. Als er brand is, kun je denken aan blussen, ontruimen en de brandweer inschakelen. Bij een slachtoffer gaan de BHV’ers aan de slag met het verlenen van eerste hulp bij ongelukken (EHBO) en wanneer nodig roepen zij een ambulance op. Kortom: de inzetfase.
Fase 4: nabespreken
In deze nafase gaan de BHV’ers en betrokkenen bij elkaar zitten. Wat is er net gebeurd? Wat ging er goed? Wat kan er beter? Als er niet genoeg kennis is, moet er meer getraind worden. Als er te weinig BHV’ers zijn, moeten er meer worden opgeleid. Neem de tijd voor evaluatie en pak verbeterpunten beet.
Fase 5: nazorg
En dan komen we bij een heel belangrijke én de meest vergeten fase: de nazorgfase. BHV’ers zeggen vaak ‘ik heb gewoon mijn werk gedaan’. Toch kan een calamiteit impact hebben. In deze fase checkt de ploegleider of coördinator de status van de medewerker. Hoe voelt hij of zij zich? Vergeet nooit: zorg voor de mens achter de BHV’er!
Houd kennis up-to-date
Hoe zorg je er nu voor dat alle fases goed doorlopen worden bij een calamiteit? Dat begint met het up-to-date houden van de kennis van de BHV’ers. Hiervoor is een jaarlijkse BHV-herhalingscursus ideaal. Tijdens deze trainingen worden de vijf fases namelijk volledig behandeld, gebaseerd op scenario’s. Een extra tip? Je kunt ook medewerkers een cursus veiligheidsbewustzijn laten volgen. Hierdoor weten zij precies hoe ze bijvoorbeeld kunnen alarmeren, maar dragen ze niet meteen de verantwoordelijkheid van een BHV’er. Advies op maat? Neem dan gerust contact op.
Wat zijn de 5 fasen van BHV?
De 5 fasen van BHV zijn: Alarmeren, Verkennen, Inzet, Nabespreken en Nazorg.
Wat heeft de hoogste prioriteit voor een BHV'er tijdens een inzet?
Het verkennen en helpen van slachtoffers zijn de belangrijkste taken van BHV'ers. Het is belangrijk dat een BHV'er kijkt of de situatie veilig is om het slachtoffer te helpen, controleert wat er daadwerkelijk aan de hand is om daarna pas de eerste hulp te verlenen.
Wat is de eerste taak van de BHV'er (bedrijfshulpverlener) na een melding van een mogelijke brand
Bij brand is de eerste taak voor een BHV'er altijd alarmeren. Als de brandweer geïnformeerd is, richt de bedrijfshulpverlener (BHV'er) zich op het in veiligheid brengen van personen en het bestrijden van de brand, waarbij het voorkomen en beperken van persoonlijk letsel prioriteit heeft.
Wat heeft de hoogste prioriteit voor een BHV'er bij een inzet?
De hoogste prioriteit voor een BHV'er bij een inzet is het verkennen en helpen van slachtoffers. Dit houdt in dat je eerst zorgt voor een veilige omgeving en de handelingen uitvoert zoals geleerd en geoefend tijdens de BHV cursus en volgens de afspraken binnen jouw organisatie.
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!