Veranderde richtlijnen. Alweer?
“Zijn de regels nu alweer anders?” – “Vorig jaar leerden we het anders!”
Bedrijfshulpverleners hebben regelmatig het gevoel dat regelgeving verandert of handelingen anders uitgevoerd moeten worden. Maar is dat wel zo? Vaak hebben veranderingen in BHV-onderwijs te maken met aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen. Maar wie de afgelopen 20 jaar kritisch bekijkt, zal zien dat er toch ruim 4 jaar tussen deze wijzigingen zit.
Bedrijfshulpverleners hebben regelmatig het gevoel dat regelgeving verandert of handelingen anders uitgevoerd moeten worden. Maar is dat wel zo? Vaak hebben veranderingen in BHV-onderwijs te maken met aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen. Maar wie de afgelopen 20 jaar kritisch bekijkt, zal zien dat er toch ruim 4 jaar tussen deze wijzigingen zit.
Aanpassingen in richtlijnen, wet- en regelgeving of de ontwikkeling van (technische) middelen gaan altijd gepaard met een wijziging in literatuur en in handelingen binnen BHV. Maar waar komt dan het beeld vandaan het elk jaar anders is? Dat is eenvoudig te verklaren: afleren is moeilijker dan aanleren.
Hoe zijn de ervaringen in wijzigingen te verklaren?
Gelukkig is een BHV’er niet dagelijks bezig met zijn rol als bedrijfshulpverlener. De kracht van leren zit in gerichte herhaling. Hoe vaker men iets doet, hoe eenvoudiger het voelt. Omdat een bedrijfshulpverlener zijn kennis en vaardigheden in zal zetten, gaat er vaak enige tijd overheen voordat kennis en vaardigheden als paraat middel voorhanden is. Eens de BHV’er zich vertrouwd voelt met deze handelingen, dient zich een nieuwe wijziging aan.
Waarom andere richtlijnen?
Maar waarom moet het dan steeds weer anders? De tijd staat niet stil en zo ook niet de ontwikkeling van technische middelen voor bedrijfshulpverlening. Daarnaast is ook de wet- en regelgeving een groeiende verzameling. Dit alles zorgt voor veranderingen. Een kleine greep uit de redenen voor wijziging van de laatste jaren:
Zeker op het gebied van veranderde richtlijnen in Levensreddende Eerste Hulp en Eerste Hulp in het algemeen volgt BHV.NL de aanbevelingen van De Nederlandse Reanimatie Raad en Het Oranje Kruis. In het kader van eenheidsstreven hebben in 2016 Het Oranje Kruis, Het Rode Kruis en het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening de handen ineen geslagen bij het opstellen van nieuwe richtlijnen.
- De introductie van brandklasse F voor vetten en oliën en de daarbij behorende blusmiddelen;
- Invoering Bouwbesluit 2012;
- Ontwikkeling van Eerste Hulp-(verband)materialen;
- Vernieuwde inzichten voor reanimeren en het gebruik van de AED;
- Eenheidsstreven binnen BHV en Eerste Hulpverlening, zowel binnen Nederland als in Europa.
Zeker op het gebied van veranderde richtlijnen in Levensreddende Eerste Hulp en Eerste Hulp in het algemeen volgt BHV.NL de aanbevelingen van De Nederlandse Reanimatie Raad en Het Oranje Kruis. In het kader van eenheidsstreven hebben in 2016 Het Oranje Kruis, Het Rode Kruis en het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening de handen ineen geslagen bij het opstellen van nieuwe richtlijnen.
Hoe gaat BHV.NL met deze veranderingen om?
BHV.NL is van mening dat de acceptatie van een wijziging vergroot wordt wanneer de toegevoegde waarde hiervan duidelijk en transparant is. Instructeurs geven bij herhalingstrainingen voldoende aandacht aan de reden van verandering en besteden ruim de tijd om deze nieuwe vaardigheden aan te leren. Daarbij maken zij gebruik van moderne en bewezen effectieve werkvormen zodat deze nieuwe vaardigheden al snel onder de knie zijn. Handelen conform “oude richtlijnen” is niet verkeerd, de nieuwe richtlijnen zijn gericht op beter en sneller handelen.
De kracht van herhaling
De verklaring en onderbouwing van deze wijzigingen zorgt voor een hoge acceptatie bij de bedrijfshulpverleners en Eerste Hulpverleners. Door jaarlijks een herhalingstraining te volgen krijgen betrokkenen voldoende mogelijkheid om deze nieuwe vaardigheden aan te leren; dit aanleren heeft immers tijd nodig. Door naast deze herhalingstrainingen voldoende oefeningen op de werkvloer te organiseren, zullen alle hulpverleners deze nieuwe technieken snel genoeg onder de knie krijgen en hun rol met het volste vertrouwen uit blijven voeren.
Op de fiets naar BHV!
BHV.NL organiseert op ruim 60 locaties in Nederland BHV-cursussen, zo is er altijd een geschikte locatie bij jou in de buurt. Kijk snel wanneer er op jouw gewenste locatie cursussen gepland staan. De cursusdata van 2017 zijn ook reeds gepland!
Lees meer
-
7 tips voor veiligheid op kantoor: dit ben je verplichtAls werkgever in de zakelijke dienstverlening wil je een veilige werkomgeving creëren voor je medewerkers, klanten en bezoekers. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar wist je dat er wettelijke verplichtingen zijn die specifiek gelden voor kantoorpanden? We zetten de belangrijkste verplichtingen en praktische tips voor je op een rij. Zo kun je direct checken of jouw kantoor voldoet aan de eisen én hoe je veiligheid naar een hoger niveau tilt.
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheidOrganisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!