Waar moet een goede RI&E minimaal aan voldoen?
De Arbowet stelt expliciet eisen aan een RI&E: zo moeten o.a. de gevaren en risico-beperkende maatregelen beschreven worden en moet er een plan van aanpak zijn.
Sinds 1 januari 1994 is de Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) verplicht voor alle werkgevers met meer dan 1 FTE. De Arbowet is er heel duidelijk over: of je nu werkt met vaste mensen, tijdelijke krachten, vrijwilligers of stagiaires: een RI&E is verplicht voor iedereen, behalve ZZP’ers. Logisch natuurlijk, want een RI&E is onmisbaar voor de veiligheid in je bedrijf. De overheid vindt de RI&E zo belangrijk dat je een boete krijgt van deNederlandse Arbeidsinspectie als je geen RI&E hebt.
Waarom is een RI&E verplicht?
Volgens de Arbowet ben je als werkgever verplicht je werknemers een veilige werkomgeving te bieden. De RI&E helpt je daarbij: dit overzicht maakt duidelijk wat binnen jouw bedrijf de belangrijkste gezondheids- en veiligheidsrisico’s zijn. De arbowet verplicht ook een Plan van Aanpak als verplicht onderdeel van de RI&E, waarin staat welke risicobeperkende maatregelen wanneer en door wie worden genomen om de veiligheid te borgen.
Stelt de Arbowet eisen aan een RI&E?
Jazeker: de RI&E is zo belangrijk dat de Arbowet heel expliciet de eisen vermeldt waar een RI&E in ieder geval aan moet voldoen. Een RI&E moet:
- een overzicht geven van de risico’s die het werk met zich meebrengt
- de gevaren en de risico-beperkende maatregelen beschrijven
- een overzicht geven van de risico’s voor bijzondere categorieën werknemers (in ieder geval voor jeugdige werknemers en zwangere werknemers of medewerkers die borstvoeding geven)
- in kaart brengen wat het risico is op ongewenste omgangsvormen en welke maatregelen je neemt om het risico te minimaliseren
- een beschrijving geven van hoe werknemers toegang hebben tot preventiemedewerkers, bedrijfsartsen, veiligheidsdeskundigen, arbeids- en organisatiedeskundigen en de arbodienst
- een plan van aanpak bevatten met maatregelen om de risico’s te voorkomen of te beperken en bij iedere maatregel uit het plan van aanpak aangegeven wanneer die wordt uitgevoerd.
- getoetst worden op alle mogelijke risico's.
Preventiemedewerker worden
Een preventiemedewerker kan binnen een organisatie zelf een RI&E opstellen. Het is zelfs verplicht om dit doen. Om te leren hoe je een kwalitatief goede en volledige RI&E opstelt en onderhoudt, is onze cursus Preventiemedewerker een aanrader. In slechts drie dagen leer je alles over de rol van de preventiemedewerker en ga je aan de slag met het opstellen van een RI&E voor jouw bedrijf. Daarnaast leer je deze ook te onderhouden. Wij leren jou om als preventiemedewerker toegevoegde waarde te creëren voor je bedrijf, risico’s te beperken en te zorgen voor veilige arbeidsomstandigheden.
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Blijf op de hoogte (max. 6x per jaar) en vul je mailadres in. Of volg ons via social media:
Lees meer
-
7 tips voor veiligheid op kantoor: dit ben je verplichtAls werkgever in de zakelijke dienstverlening wil je een veilige werkomgeving creëren voor je medewerkers, klanten en bezoekers. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Maar wist je dat er wettelijke verplichtingen zijn die specifiek gelden voor kantoorpanden? We zetten de belangrijkste verplichtingen en praktische tips voor je op een rij. Zo kun je direct checken of jouw kantoor voldoet aan de eisen én hoe je veiligheid naar een hoger niveau tilt.
-
Inloopsessies: Efficiënt bezig zijn met veiligheidIn veel bedrijven, vooral in sectoren zoals de zorg, onderwijs, industrie en logistiek, is het moeilijk om tijd vrij te maken voor BHV-trainingen door de drukte en personeelskrapte. Maar veiligheid mag nooit komen te vervallen. Ongevallen kunnen grote gevolgen hebben, zowel voor de gezondheid van medewerkers als voor de werking van het bedrijf. Het is daarom belangrijk dat medewerkers goed getraind blijven in veiligheidsmaatregelen, zelfs wanneer het lastig is om lang van de werkvloer af te zijn. Inloopsessies zijn de oplossing: korte, flexibele trainingen die weinig tijd kosten en toch effectief zijn.
-
Lithium-ion batterijen en bedrijfsveiligheidOrganisaties zien een groeiend aantal apparaten met lithium-ion batterijen, van laptops en telefoons tot elektrisch gereedschap en vervoermiddelen zoals elektrische fietsen. Medewerkers laden hun elektrische fiets soms binnen in het gebouw op, plaatsen elektrische auto’s dicht bij de ingang van het pand, of gebruiken onofficiële opladers voor telefoons en laptops. Deze situaties kunnen veiligheidsrisico’s met zich meebrengen wanneer apparaten onveilig worden opgeladen, of als accu’s beschadigd zijn. In dit artikel geven we je tips over hoe je veilig om kan gaan met elektrische apparaten en wat je moet doen als het tóch misgaat.
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!