Waarom ontruimingsoefeningen belangrijk zijn in woonzorgcentra
Woonzorglocaties bieden een thuisbasis aan verschillende doelgroepen, waar zorg en ondersteuning centraal staan. Met liefdevolle aandacht zorgen de medewerkers voor ouderen met verschillende zorgbehoeften, mensen met psychische aandoeningen, en hen die in de laatste fase van hun leven palliatieve zorg nodig hebben. Wat doe je als er brand uitbreekt in je woonzorglocatie? 112 bellen natuurlijk en de bewoners in veiligheid brengen. Maar hoe doe je dat snel en effectief? Bereid je organisatie goed voor op zo’n situatie en oefen een ontruiming regelmatig.
De Zeeuwse zorggroep Ter Weel, met negen woonzorgcentra voor ouderen, kreeg in de zomer van 2016 te maken met brand. In een van de vestigingen ontstond brand in het appartement van een bewoonster. Omdat ze de ventilator had aanstaan vanwege de warmte, verspreidde de rook zich en daardoor ging de brandmelder niet af. Toen de bewoonster de gang op liep om haar buurman te waarschuwen, bleef de deur bleef open en verspreidde de rook zich snel overal. Met name die rook maakte het voor de BHV’ers onmogelijk om hulp te verlenen. Uiteindelijk kostte de brand aan drie bewoners het leven. Lees hier de hele casus van Ter Weel.
Wij hebben speciale cursussen voor zorgmedewerkers
Ontruimingsplan
Het ontruimingsplan bevat organisatiegegevens, instructies en een omschrijving van de verschillende rollen van de BHV’ers. Het opleiden van BHV'ers en het beschrijven van hun rollen is van cruciaal belang. Zo weet iedereen wie wat doet en wat zijn of haar taken en verantwoordelijkheden zijn. Bij brand en bij andere calamiteiten zoals een gaslek, chemische besmetting of een bomdreiging moeten bewoners van woonzorginstellingen snel in veiligheid worden gebracht. Dat kunnen ze niet zelf. Het gaat immers om mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking, dementerende ouderen, mensen met psychiatrische problemen.
Droog oefenen
Maar het allerbelangrijkste is: je moet een ontruiming oefenen! Je kunt het ontruimingsplan wel met elkaar bespreken, maar je moet ervaren hoe je het plan toepast in een zo realistisch mogelijk nagebootste situatie, met alle stress en paniek die erbij komen. Wij bieden verschillende oefeningsvarianten aan. De eenvoudigste fase is de theoretische communicatieoefening, ‘droog’ oefenen, waarbij het ontruimingsplan wordt doorgenomen met de BHV-organisatie. Ook wordt een rondje gelopen door het gebouw om de preventieve voorzieningen onder de aandacht te brengen. Verder is er een table-top oefening: er ligt een grote plattegrond op tafel waardoor je situaties overzichtelijk kunt beoordelen en diverse scenario’s in theorie kunt oefenen. Zo krijg je een goed beeld van mogelijke knelpunten en taken en rollen van verschillende medewerkers tijdens een ontruiming.
Zo realistisch mogelijk oefenen
De volgende fase is die van de fysieke ontruimingsoefening, al dan niet aangekondigd met de precieze datum en tijd en met een voorbespreking met de organisator van de oefening, bijvoorbeeld het hoofd-BHV. De keuze om een Lotus-slachtoffer in te zetten maakt de oefening nog realistischer, maar ook moeilijker. Als je regelmatig een ontruimingsoefening doet, kun je afspreken dat die elke keer wat complexer wordt. Eén keer oefenen is in ieder geval niet genoeg voor BHV’ers om zich zeker te voelen in een noodsituatie. Minimaal één keer per jaar herhaling is echt nodig.
Waarom een (jaarlijkse) ontruimingsoefening?
- De BHV’ers weten precies wat ze moeten doen.
- Ze vergroten hun vaardigheden, doordat de ontruimingsoefeningen steeds moeilijker en complexer worden.
- Ze komen steeds minder vaak voor verrassingen te staan in noodsituaties.
- De organisatie ontdekt of het ontruimingsplan nog actueel is.
Trainingsmogelijkheden op maat
BHV.NL heeft verschillende mogelijkheden om je ontruimingsplan te testen en te oefenen. Als je de cursus volledig wilt laten aansluiten bij de risico’s van je organisatie, kies je voor modulair trainen. Dan selecteer je zelf de onderwerpen en trainingsmodules die voor jouw organisatie relevant zijn. Je bepaalt zelf de inhoud van de training en die sluit dan aan bij de werkpraktijk van je medewerkers. Sociale veiligheid kan dan bijvoorbeeld ook aan de orde komen.
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!