Wat doet een preventiemedewerker?

Wat is een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker is een medewerker binnen de organisatie die de werkgever ondersteunt op het gebied van preventie, bescherming en veilig en gezond werken.

Wat doet een preventiemedewerker?

Voorkomen is beter dan genezen, daar weet je als preventiemedewerker alles van! In deze rol help je je werkgever bij het bereiken van zo optimaal mogelijke arbeidsomstandigheden, zodat je collega’s op een fijne en veilige manier hun werk kunnen doen. Een goed arbobeleid en bedrijfsveiligheid staan bovenaan jouw lijst en je houdt je dagelijks bezig met het verkleinen van arbeidsrisico’s. Hiervoor werk je nauw samen met Arbodeskundigen en de ondernemingsraad. Wil je meer lezen over het belang van de preventiemedewerker? In dit artikel leggen we het je uit.

Jouw rol binnen de bedrijfsnoodorganisatie

Als het op goede en veilige arbeidsomstandigheden aankomt, ben jij de aangewezen persoon om de organisatie daarover te adviseren. Zo zorg je voor een veilige en gezonde werkomgeving en help je natuurlijk eventuele risico’s zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast is het jouw taak om een goede Risico-inventarisatie en -evaluatie te schrijven, die past bij jouw organisatie. In dit artikel kan je meer lezen over de wettelijke verplichting tot het aanwijzen van een preventiemedewerker.

Taken & verantwoordelijkheden van een preventiemedewerker

Wat doet een preventiemedewerker nou eigenlijk? 
  • ​Ondersteunen, informeren en adviseren van de organisatie bij het bereiken van veilige en zo optimaal mogelijke arbeidsomstandigheden
  • Voorkomen van onnodige uitval van medewerkers
  • Opzetten en continu optimaliseren van het arbobeleid
  • Schrijven en actueel houden van een Risico-inventarisatie en -evaluatie op maat en zorgen voor de juiste uitvoering hiervan

Welke skills heb je hiervoor nodig?

Om een bekwame preventiemedewerker te zijn, heb je verschillende vaardigheden nodig. Preventiemedewerker taken variëren van goed kunnen adviseren tot het ontwikkelen van gedetailleerde plannen van aanpak. Maar wat doet een preventiemedewerker nog meer? Je moet ook kwaliteitsgericht, omgevingsbewust en communicatief vaardig zijn. En niet te vergeten mensen kunnen overtuigen, omgaan met weerstand en je goed kunnen inleven in de situatie van de medewerkers. Preventiemedewerker taken zijn dus heel divers en het is een behoorlijk pakket aan vaardigheden die je goed moet oefenen en blijven trainen.

Opleiding

In de opleiding voor preventiemedewerker krijg je handvatten om in de praktijk aan de slag te gaan en brengen we je de theoretische basis bij rondom arbobeleid en wet- en regelgeving. Door veel te oefenen met voorbeeldscenario’s leer je bijvoorbeeld het adviseren van een leidinggevende of directeur, het presenteren van een plan van aanpak of het schrijven van een Risico-inventarisatie en
-evaluatie. Ook leer je hoe je goed inzicht krijgt in de arbeidsomstandigheden binnen je eigen organisatie. 

Welke opleidingen kan je doen?

Om jezelf te ontwikkelen tot de rol Preventiemedewerker, kun je de volgende opleidingen doen:

Samen trainen

Zijn er binnen jouw organisatie meerdere medewerkers die opgeleid moeten worden? Denk dan eens aan een incompany-training op jouw eigen locatie. Een optimale samenwerking begint immers met samen trainen. Bovendien levert dit je ook nog eens voordeel op in de cursuskosten per deelnemer. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan.

Blijven trainen

Een organisatie staat nooit stil en het is erg belangrijk dat je als preventiemedewerker meebeweegt met de veranderingen die je organisatie ondergaat. Daarnaast kunnen ook regel- en wetgeving veranderen of misschien worden er dingen aangepast in de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) of het Arbobeleid. Daarom word je ieder half jaar bijgeschoold op de meest essentiële competenties. Denk hierbij aan gesprekstechnieken, aanspreken op regels en procedures, omgaan met weerstand, overtuigen, wet- en regelgeving of het volgen van een masterclass. Zo weet je zeker dat je de organisatie op de juiste manier ondersteunt. 

Meer informatie?

Wil je meer weten weten over de functie van preventiemedewerker en hoe je jouw organisatie helpt met een veilige werkomgeving? We helpen graag. Vraag hieronder een vrijblijvend adviesgeprek. Of wil je meer weten over de andere rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie? Bekijk dan onze pagina over alle rollen en taken binnen de bedrijfsnoodorganisatie
 

Veelgestelde vragen

Wat is een preventiemedewerker?

Een preventiemedewerker is een medewerker binnen de organisatie die de werkgever ondersteunt op het gebied van gezond en veilig werken.  En elke organisatie is verplicht om een preventiemedewerker te hebben

Wat doet een preventiemedewerker?

In de Arbowet staan drie wettelijke taken van een preventiemedewerker, namelijk:
  1. Het ondersteunen van de werkgever bij het realiseren van zo optimaal mogelijke arbeidsomstandigheden. 
  2. Nauw samenwerken met en adviseren van Arbodeskundigen.
  3. Mede uitvoeren van de Arbomaatregelen. 

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.