Wat is bedrijfshulpverlening?

In Nederland zijn er ruim 500.000 arbeidsongevallen per jaar. Om de gevolgen van ongelukken en brand te beperken is elke werkgever verplicht om bedrijfshulpverleners te hebben. Bedrijfshulpverleners hebben een belangrijke en verantwoordelijke taak als het gaat om veiligheid en gezondheid op de werkplek. Hoe dan? Lees maar mee!

​Wat is bedrijfshulpverlening?

Bedrijfshulpverlening (of BHV) houdt in dat werknemers zelf georganiseerde hulp kunnen bieden bij een calamiteit binnen de organisatie. Bedrijfshulpverleners komen in actie wanneer de veiligheid of gezondheid van werknemers en bezoekers gevaar loopt. Hun taak is letsel en schade zo veel mogelijk te voorkomen, of ten minste beperken.
Nog geen BHV'er?
Vind een locatie bij jou in de buurt

​Bedrijfshulpverlening en de wet

Volgens de wet moet een werkgever een beleid voeren dat gericht is op de best mogelijke arbeidsomstandigheden. Daarmee zorgt hij voor de veiligheid en gezondheid van zijn medewerkers. Om dit te realiseren is de werkgever verplicht om binnen de organisatie bedrijfshulpverlening in te richten. Maar hoe bepaal je of dat goed ingericht is? De wet zegt namelijk niets over het aantal bedrijfshulpverleners dat een organisatie moet hebben. Dit is namelijk afhankelijk van de risico’s (deze risico's leg je vast in een RI&E document) en de grootte van de organisatie. In kleine bedrijven kan de werkgever bijvoorbeeld zelf de bedrijfshulpverlener zijn.

​De bedrijfshulpverlener in actie

Wie bedrijfshulpverlener is, zorgt niet alleen dat ongelukken en brand voorkomen worden, maar zorgt er in geval van nood ook voor dat werknemers en klanten in veiligheid gebracht worden. Dit leer je tijdens een BHV cursus. Volgens de Arbowet zijn er drie taakgebieden waar een bedrijfshulpverlener zich op richt:
  1. Verlenen van eerste hulp, waaronder levensreddend handelen. Hierbij kun je denken aan het aanleggen van een verband, verplaatsen van een slachtoffer of reanimatie.
  2. Beperken of bestrijden van een beginnende brand. De bedrijfshulpverlener heeft oog voor gevaren waar brand uit voort kan komen, maar weet ook hoe een beginnende brand te blussen is.
  3. Alarmeren, organiseren en begeleiden van een ontruiming. Wanneer alle werknemers en bezoekers uit het pand begeleid moeten worden, weet een bedrijfshulpverlener de verzamelplaats aan te wijzen, hoe en waar gecontroleerd moet worden of er geen mensen achterblijven en voor een veilige route naar buiten te zorgen.

​De ideale bedrijfshulpverlener

Om bedrijfshulpverlener te worden of te blijven, volg je jaarlijks een BHV cursus. Hierin worden verschillende competenties op het gebied van kennis, vaardigheden en houding geoefend. Zo beschik je als bedrijfshulpverlener over actuele kennis van het bedrijfsnoodplan van de organisatie en kun je professionele hulpverlening informeren met duidelijke en concrete informatie. Voordat deze professionele hulpverlening ter plaatse is, kun je direct eerste hulp verlenen. Daarnaast oefen je voor een vlotte en soepele ontruiming en leer je hoe je een nacontrole uitvoert om er zeker van te zijn dat iedereen de verschillende ruimtes heeft verlaten. De bedrijfshulpverlener heeft tevens oog voor de veiligheid van medewerkers in algemene zin. Je hebt oog voor vrije nooduitgangen of bijvoorbeeld beschikbaarheid van BHV-materialen en –middelen.
Nog geen BHV'er?
Vind een locatie bij jou in de buurt
Plan nu je herhalingscursus
Tijd om op te frissen!

​Een goede organisatie van je bedrijfshulpverlening

Als werkgever zijn er diverse aandachtspunten waarmee je voor een goede organisatie van bedrijfshulpverlening zorgt.
  • Zorg ervoor dat BHV’ers over actuele kennis en vaardigheden beschikken door eens per jaar een (herhalings)cursus te bieden.
  • Zorg voor een gespreide bezetting van bedrijfshulpverleners over de verschillende afdelingen en locaties zodat in geval van nood een bedrijfshulpverlener snel ter plaatse is.
  • Stel BHV’ers aan die regelmatig in het bedrijf aanwezig zijn en bewaak dat er altijd een bedrijfshulpverlener aanwezig is.
  • Leid bedrijfshulpverleners op die hier zelf voor kiezen. Vrijwillige betrokkenheid is zeer belangrijk bij goed en accuraat handelen.
  • Om bedrijfshulpverleners te stimuleren kan de werkgever een beloning of vergoeding geven. Dit is echter niet verplicht.

Bedrijfsveiligheid in 5 stappen

BHV.NL is allround dienstverlener op het gebied van bedrijfsveiligheid. Bekijk het 5-stappenplan voor het organiseren van een veilige werkomgeving voor medewerkers en klanten.

Lees meer

  • Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?
    Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
  • Test je EHBO kennis! | BHV.NL
    Test je EHBO kennis!
    Hoe goed is jouw kennis over de verschillende verbandsoorten? Weet jij wat je moet doen als iemand getroffen is door elektriciteit en niet meer bij kennis is? Doe onze test!
  • Survivalgids voor BHV'ers
    Survivalgids voor BHV'ers
    Bedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
  • Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?
    Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
  • Taken & verantwoordelijkheden van de verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatie
    De bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
    van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
    verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
    team, medewerkers en eventuele hulpdiensten.
  • 5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    5 tips voor het werven van BHV’ers intern
    Als werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips! 
  • hesjes bhv
    Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?
    Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
     
  • 10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruiming
    Whoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!
  • Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    Dit zijn de verschillen tussen een hartinfarct, hartstilstand en hartfalen
    In de volksmond worden de termen hartinfarct, hartfalen en hartstilstand vaak door elkaar gehaald. Ontdek in dit artikel de verschillen. 

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.