Wat is een toolboxmeeting?
Met het inzetten van een toolboxmeeting kun je het veiligheidsbewustzijn binnen je organisatie en de veiligheid op de werkplek vergroten. Maar wat is nou precies een toolboxmeeting en wanneer en waarom zet je het in?
Wat is een toolboxmeeting?
Een toolboxmeeting is een kort overleg in de vorm van een presentatie over de veiligheid op de werkvloer. In dit veiligheidsoverleg kunnen heel uiteenlopende onderwerpen op het gebied van veilig werken aan bod komen. Een aantal voorbeelden van onderwerpen die tijdens een toolboxmeeting centraal kunnen staan, zijn:
- Het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen;
- Het gebruik van gereedschappen;
- Werken op hoogte;
- Het melden van ongevallen en/of onveilige situaties;
- Vluchtroutes;
- Gevaarlijke stoffen;
- Orde en netheid op de werkplek;
- Corona;
Vergroten van de veiligheid binnen een organisatie
Het doel van een toolboxmeeting is om aandacht te krijgen voor veiligheid, het belang hiervan te onderstrepen en dit binnen een bedrijf te bevorderen. Het is bestemd voor leidinggevenden, uitvoerend personeel en derden. De directe leidinggevende geeft meestal de toolboxmeeting, hij/zij is immers de eerste verantwoordelijke voor de veiligheid en gezondheid van zijn/haar medewerkers. Maar de toolboxmeeting kan ook gegeven worden door leden van de BHV-organisatie, zoals een Hoofd BHV, coördinator BHV of BHV’er.
Volgens de Arbowet ben je als werkgever verplicht om voorlichting te geven over de risico’s die bij de werkzaamheden horen en de maatregelen die genomen kunnen worden om de risico’s te voorkomen of te beperken. Als VCA gecertificeerd bedrijf ben je verplicht om minimaal 4 keer per jaar een toolboxmeeting te organiseren voor alle medewerkers.
Volgens de Arbowet ben je als werkgever verplicht om voorlichting te geven over de risico’s die bij de werkzaamheden horen en de maatregelen die genomen kunnen worden om de risico’s te voorkomen of te beperken. Als VCA gecertificeerd bedrijf ben je verplicht om minimaal 4 keer per jaar een toolboxmeeting te organiseren voor alle medewerkers.
Wie is waarvoor verantwoordelijk binnen de bedrijfsnoodorganisatie?
>> Ontdek alle rollen en taken en test je kennis
>> Ontdek alle rollen en taken en test je kennis
Het organiseren van een toolboxmeeting
Wil je een toolboxmeeting organiseren maar heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken? Bekijk hier de opzet van een toolboxmeeting en tips hoe je het kan organiseren!
Veelgestelde vragen
Wat is een toolboxmeeting?
Een toolboxmeeting is een kort veiligheidsoverleg wat periodiek gehouden wordt met als doel de veiligheid op de werkvloer te bevorderen en het veiligheidsbewustzijn te verhogen. Tijdens dit overleg staat een veiligheidsonderwerp centraal dat voor jouw organisatie en medewerkers relevant en actueel is.
Hoe vaak organiseer je een toolboxmeeting?
Om veiligheid onder de aandacht te houden en het veiligheidsbewustzijn van iedereen op de werkvloer te verhogen, is het belangrijk om met regelmaat een toolboxmeeting te organiseren. Zo betrek je iedereen bij het thema veiligheid en maak je het bespreekbaar.
Lees meer
-
Wat levert doorgroeien als BHV’er jou persoonlijk op?Als BHV'er speel je een belangrijke rol in de veiligheid van een organisatie. Je bent er in noodgevallen om hulp te bieden, maar de kennis die je opdoet kan je ook helpen om door te groeien naar andere veiligheidsfuncties. Je bent namelijk nooit uitgeleerd! Wij leggen je uit hoe je je verder kan ontwikkelen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
Survivalgids voor BHV'ersBedrijfshulpverlening is geen gemakkelijke taak. Het vereist moed, kennis en de bereidheid om verantwoordelijkheid te nemen wanneer elke seconde telt. Wij realiseren ons dat deze rol extra inspanning en toewijding van jou vraagt, bovenop je reguliere werkzaamheden. Daarom willen we je niet alleen bedanken voor je huidige inzet, maar je ook ondersteunen in je continue groei en ontwikkeling in deze cruciale functie.
-
Ploegleider versus coördinator: wie doet wat precies?Een BHV-organisatie bestaat vaak uit meerdere rollen. Zo heb je naast de BHV’ers en een Hoofd-BHV, ook een coördinator en ploegleider. Maar wat is nu precies het verschil tussen die twee? Tijd om de taken en verantwoordelijkheden op een rijtje te zetten. Zo kun je meteen checken of dit iets voor jou is!
-
Taken & verantwoordelijkheden binnen de bedrijfsnoodorganisatieDe bedrijfsnoodorganisatie bestaat uit een team van medewerkers die zich graag inzetten voor de veiligheid
van de organisatie. Dit houdt in de preventie van bedrijfsongevallen, het coördineren van een ontruiming, het
verzorgen van essentiële communicatie tijdens noodsituaties en adequaat reageren bij ongevallen. Om dit alles effectief te organiseren zijn er verschillende rollen met specifieke verantwoordelijkheden vastgesteld. Die zijn noodzakelijk voor een goed functionerende bedrijfsnoodorganisatie en een optimale samenwerking van het
team, medewerkers en eventuele hulpdiensten. -
5 tips voor het werven van BHV’ers internAls werkgever wil je de BHV-organisatie goed op orde hebben. Dat is tenslotte jouw verantwoordelijkheid. Bovendien wil je dat medewerkers en bezoekers veilig zijn, ook in het geval van een calamiteit. Denk aan een ongeval, brand of iemand die onwel wordt. Om in die allereerste cruciale minuten accuraat op te treden, heb je bedrijfshulpverleners (BHV’ers) nodig. Maar, hoe motiveer je collega’s om die rol op zich te nemen? Een uitdaging waarmee veel bedrijven worstelen. Wij delen tips!
-
Hesjes voor de bedrijfsnoodorganisatie: Hoe zit dat?Bedrijfshulpverlening is een belangrijk onderdeel van de veiligheid op de werkvloer in Nederland. (Hoofd-)BHV’er, en ploegleiders en zijn getrainde medewerkers die bij een noodsituatie zoals brand, ontruiming, of een medisch incident, direct kunnen ingrijpen om de veiligheid van andere werknemers te waarborgen. Een belangrijk aspect van de herkenbaarheid en effectiviteit van de bedrijfsnoodorganisatie is het dragen van een hesje in een specifieke kleur. In dit artikel beschrijven we de kleuren van hesjes, wat er precies verplicht is, en welke kleur geassocieerd wordt met verschillende rollen binnen de bedrijfsnoodorganisatie.
-
10x handige hulpmiddelen voor BHV-teams bij een ontruimingWhoooop. Het alarm in het bedrijfspand gaat loeiend af. Tijd voor de getrainde BHV’ers om te gaan ontruimen. De slow whoop, noodverlichting, vluchtwegaanduiding en verzamelplaats zijn meestal wel aanwezig. Maar wist je dat er nog meer handige hulpmiddelen zijn die de taak van BHV’ers tijdens een ontruiming een stuk makkelijker maken? We delen ze hier met je!