Veiligheidstrainingen.nl speelt met cursusaanbod in op campagne 'Ben je oké?'
maandag 8 oktober 2018
Zaterdag 6 oktober heeft Rutgers in samenwerking met de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals (VNPF), Celebrate Safe en de initiatiefnemers van NO THANKS! de handen ineengeslagen om het probleem van ongewenst seksueel gedrag aan te pakken met de campagne “Ben je oké?”. Met deze vraag willen zij seksueel gedrag bespreekbaar maken en uitgaan los, vrij en veilig houden. Veiligheidstrainingen.nl speelt hier op in met een cursus grensoverschrijdend gedrag en seksuele intimidatie exclusief voor medewerkers van festivals, poppodia.
De publiekscampagne 'Ben je oké?' heeft een positieve insteek. Uitgaan, feesten en concerten bezoeken is iets leuks en het vindt plaats op plekken waar je je nergens zorgen over hoeft te maken, zodat je je even helemaal kunt laten gaan. Gewoon zoals het hoort te zijn, en zoals het meestal ook is. De campagne roept iedereen die daar aan bij kan dragen op er samen voor te zorgen dat dit zo blijft.
Ben je oké?
De campagneboodschap is neutraal: Zie je ongewenst seksueel gedrag? Vraag dan aan degene die het overkomt: ‘Ben je oké?’ Op de bijbehorende campagnewebsite www.benjeoke.nl staan filmpjes die laten zien hoe je ongewenst seksueel gedrag bespreekt als je het ziet én hoe je vervolgens omgaat met de reactie van de ander. Hier kan iedereen door het uploaden van zijn foto laten weten je veilig uitgaan belangrijk vindt en die vervolgens te delen op Instagram en Snapchat. Zo maken we samen duidelijk dat het oké is om ongewenst seksueel gedrag te bespreken.
Alleen als je het allebei wenst
Ongewenst seksueel gedrag komt nog te vaak voor. In Nederland krijgt ruim de helft van de vrouwen en een op de vijf mannen te maken met seksuele handelingen tegen hun wil. En dat gebeurt ook tijdens concerten, op festivals en in het nachtleven waar flirten een grote rol speelt, en grenzen vervagen. “Deze cijfers zijn helaas niet nieuw”, zegt Ton Coenen, directeur Rutgers. “Wij vinden dat Nederland toe is aan een cultuuromslag. Een cultuur waarin iedereen beseft dat seksueel gedrag alleen oké is als je het allebei wenst.”
Hier is het oké
Poppodia, clubs en festivalorganisaties uit heel Nederland werken mee om ongewenst seksueel gedrag te voorkomen. Deze plekken laten hun publiek al zien dat het bij hen oké is om ongewenst seksueel gedrag te bespreken en daar komen elke dag nieuwe locaties bij: Rotown, Popronde, Volt, Jack Amsterdam, 013, TivoliVredenburg, EurosonicNoorderslag, De Oosterpoort & Stadsschouwburg Groningen, Doornroosje, Luxor live, Welcome to The Village, Podium Asteriks, Burgerweeshuis, De Melkweg, Podium de Flux, AIR Amsterdam en club Shelter. “Het is belangrijk dat we ons als podia, clubs, festivals, en het liefst ook reguliere horecazaken, samen inzetten om uitgaan veiliger te maken door ongewenst seksueel gedrag terug te dringen.” aldus Sandrijn Dekkers (Manager Publieksdiensten, Melkweg).
6 t/m 12 oktober: actieweek tegen ongewenst seksueel gedrag
De lancering van de campagne is tevens de start van de landelijke actieweek tegen ongewenst seksueel gedrag waarin Rutgers een jaar na #MeToo heel Nederland oproept in actie te komen: van scholen tot gemeenten, van politiek tot poppodia en festivalorganisaties.
Cursus grensoverschrijdend gedrag en seksuele intimidatie
Veiligheidstrainingen.nl komt ook in actie. Speciaal voor de campagne ‘Ben je oké?’ is er een cursus grensoverschrijdend gedrag en seksuele intimidatie ontwikkeld exclusief voor medewerkers van festivals, poppodia en clubs.
WIl je meer weten over de campagne 'Ben je oké?' van Rutgers? Kijk op www.benjeoke.nl.
WIl je meer weten over de campagne 'Ben je oké?' van Rutgers? Kijk op www.benjeoke.nl.
Lees meer
-
BHV.NL scoort opnieuw hoog in CEDEO-klanttevredenheidsonderzoekEén keer in de twee jaar vragen wij CEDEO om een klanttevredenheidsonderzoek uit te voeren. Bij BHV.NL vinden we het belangrijk om dat wat we beloven ook waar te kunnen maken. Door onze klanten te vragen naar hun ervaringen, kunnen wij er onder andere voor zorgen dat wij de deskundigheid en kwaliteit kunnen blijven leveren die we beloven. In dit artikel vertellen wij je meer over de resultaten van dit onderzoek.
-
15 buitensportclubs krijgen veiligheidscursus cadeauBHV.NL is in juli 30 jaar geworden! Om dit te vieren geven wij dit jaar 30 veiligheidscursussen weg aan sportclubs en verenigingen. De winnende clubs krijgen een veiligheidscursus cadeau speciaal samengesteld voor sportclubs, bestaande uit: reanimatie en EHBO ((sport)blessures, verstikking, verslikking en het aanleggen van een verband). Zo zorgen wij samen dat er veilig gesport kan worden.
-
BHV.NL is BVBN-erkend opleiderIn Nederland speelt de Branchevereniging voor Bedrijfshulpverlening Nederland (BVBN) een belangrijke rol in het bevorderen van de kwaliteit van BHV-opleidingen en fungeert als een erkenningsregeling voor gekwalificeerde opleiders in bedrijfsveiligheid. BHV.NL is een BVBN-erkend opleider.
-
BHV.NL geeft 30 gratis veiligheidscursussen weg aan sportclubs!Dit jaar bestaat BHV.NL 30 jaar en om dit te vieren geven we 30 gratis veiligheidscursussen cadeau aan sportclubs en verenigingen. Zo zorgen wij samen voor de veiligheid van jouw sportclub. Wil jouw sportclub gratis door ons getraind worden? Meld je direct aan!
-
Nieuw vanaf april: BHV-basis met leerplatform VeiligheidsimpulsIn april 2024 lanceert BHV.NL een vernieuwende leermethode voor BHV-opleidingen. Het afgelopen jaar hebben we achter de schermen hard gewerkt aan de ontwikkeling van een BHV-leerreis en een bijbehorend nieuw leerplatform: Veiligheidsimpuls.