Bedrijfsnoodplan

Om ervan verzekerd te zijn dat je goed voorbereid bent op calamiteiten in je organisatie waarbij de veiligheid in het geding is, stel je een bedrijfsnoodplan op. Dat is een handboek waarin precies beschreven staat wat je moet doen bij calamiteiten, maar ook een document waarin alle procedures in opgenomen staan rondom jouw BHV-organisatie.
afbeelding

Hoe komt zo’n bedrijfsnoodplan tot stand?

De arbeidsomstandighedenwet verplicht werkgevers een zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid te voeren. In dat kader is veiligheidsbeleid van groot belang: je moet zo goed mogelijk voorbereid zijn op mogelijke calamiteiten. Om een goed bedrijfsnoodplan te kunnen maken, breng je eerst de risico’s van jouw organisatie in kaart aan de hand van een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). De verplichte preventiemedewerker kan een RI&E voor je opstellen. Daarnaast speelt je ambitie een rol: regel je alleen het hoognodige of wil je het veiligheidsbeleid in jouw organisatie zo optimaal mogelijk geregeld hebben?

Wat staat er in het bedrijfsnoodplan?

Als je ervoor kiest het bedrijfsnoodplan voor jouw organisatie op te laten stellen door BHV.NL, ben je ervan verzekerd dat de volgende onderwerpen opgenomen zijn in je bedrijfsnoodplan:​

  • Bedrijfsgegevens
  • ​Organisatie van de bedrijfshulpverlening
  • Alarmeringsprocedure
  • Taken van de deelnemers aan de BHV-organisatie, beschreven per calamiteit
  • Situeringstekening
  • Logboek BHV-organisatie

Is een bedrijfsnoodplan verplicht?

Elk bedrijf in Nederland is verplicht zich voor te bereiden op noodsituaties. Het is daarom handig, en wordt vaak geëist, om een bedrijfsnoodplan te hebben. En dan maakt het niet uit of je een kleine bakkerij hebt of verantwoordelijk bent voor de veiligheid van een grote multinational, want met een bedrijfsnoodplan kan bedrijfsschade en menselijk leed zoveel mogelijk beperkt worden. Maar wat is er allemaal nodig voor een goed bedrijfsnoodplan? 
 
Wat is er nog meer verplicht? 

Met welke opties kun je het bedrijfsnoodplan uitbreiden?

Indien gewenst, kunnen wij ontruimingsplattegronden maken waarmee het bedrijfsnoodplan verder uitgebreid wordt. Ook kunnen wij een ‘helpdesk’-functie voor jouw organisatie vervullen en vragen over het bedrijfsnoodplan beantwoorden. Daarnaast actualiseren wij desgewenst jaarlijks jouw bedrijfsnoodplan en eventuele ontruimingsplattegronden. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Geïnteresseerd?

De medewerkers van onze afdeling Advies kunnen je alles vertellen over bedrijfsnoodplannen, ontruimingsplannen en ontruimingsplattegronden. Je kunt hen bereiken via telefoonnummer 024 373 09 77. Uiteraard kun je hieronder ook direct een offerte aanvragen.

Veelgestelde vragen

Wat kost een BHV plan?

De kosten voor een BHV-plan kunnen variëren afhankelijk van de grootte en complexiteit van de organisatie, het aantal medewerkers dat opgeleid moet worden, en de specifieke eisen van het bedrijf. Gemiddeld kunnen de kosten voor het opstellen en implementeren van een BHV-plan variëren van enkele honderden tot enkele duizenden euro's.

info@bhv.nl

024 373 09 77
Bel ons terug
.